Kamala alkoholihimo, auttakaa
Pystyin eilen pidättäytymään ostamasta viiniä. Tänään kauhea alkoholihimo. Onneksi Alko on kiinni, tosin rahaa viinaan ei olisikaan paljoa. Mikä tähän himoon auttaa? Ahdistaa.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Viinanhimo ei tarkoita että pitäisi juoda. Päinvastoin se on merkki ettei saa juoda.
Alkoholia ei voi koskaan juoda ilman viinanhimoa. Kun ihminen tekee jotain, se johtuu siitä, että hän tuntee vetoa sen asian tekemiseen. Poislukien tietenkin töihin lähtö aamulla jne.
Mä oon lopettanut 2 kertaa tupakanpolton, tupakka on rinnastettavissa heroiiniin riippuvuuden vahvuudessa. Kaksi viikkoa kestää, että pääsee psyykkisestä riippuvuudesta eroon. Eli alkoholin kanssa pitäisi olla lyhyempi aika. Kahvissa se on 24 tuntia, tasan, mikä kestää fyysiset&psyykkiset vieroitusoireet. Sen jälkeen on orjuudesta vapaa. Koukuta ittes vaikka kahviin sen sijasta. Juo kahvia niin paljon, että ei ole mitään rajaa, aina 2-3 isoa mukia, kun juot ja hartaudella, niin usein kuin mahdollista
Pahimpaan mulla auttoi savut. Niiden 420 avulla olin käytännössä juomatta. Nyt olen jo ennen koronaa alkanut niin viimisen päälle lailliseksi. En voi auttaa yhtään kuon juon itseäni hautaan. Koita vaikka soittaa päihde klinikalle.
Kaikki me kuollaan, vain ajan kysymys. Ei nyt suotana aleta sallimaan mietoja. Siinähän voisi useita raitistua.
Vierailija kirjoitti:
Viinanhimo ei tarkoita että pitäisi juoda. Päinvastoin se on merkki ettei saa juoda.
Erittäin hyvin sanottu
Mullakin on.
Pelkään haiman ja maksan puolesta. Viime juomiskerroilla ollut ylävatsakipuja ja aika pelottavia oireita. Mm. edelliset kuukautiset noiden oireiden kanssa oli niin runsaat että olin jo varma ettei mun maksan hyytymistekijät toimi enää kunnolla.
Nyt taas menkat ns. normaalit, ehkä vähän normaalia niukemmat kun olen juonut kuukauden aikana vaan 1-2krt.
En uskalla juoda mutt pelkään että juon silti.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on.
Pelkään haiman ja maksan puolesta. Viime juomiskerroilla ollut ylävatsakipuja ja aika pelottavia oireita. Mm. edelliset kuukautiset noiden oireiden kanssa oli niin runsaat että olin jo varma ettei mun maksan hyytymistekijät toimi enää kunnolla.
Nyt taas menkat ns. normaalit, ehkä vähän normaalia niukemmat kun olen juonut kuukauden aikana vaan 1-2krt.
En uskalla juoda mutt pelkään että juon silti.
Oho en tienny, että viinanjuonti voi vaikuttaa kuukautisiinkin.
Nyt Suomi muistuttaa hieman islamistisia maita 😂 kotona 24/7 ja raitis, baarit kiinni jne...
Miettikää tämä on jokapäiväinen elämä muslimi maissa. Korona siis muistuttaa hieman sitä elämäntyyliä.
Sama ongelma.
Pitäs töissä kitua yövuoro ensin alta pois.
No en mäkään, enkä tiedä onko mulla mitään vaurioita kävin labroissa ja niissä kaikki oli ok, mutta edellinen vuoto oli kyllä tyyliin litra yhteensä. Ei ollut normaalia nähnytkään, maxi tamponin sain vaihtaa tunnin välein.
Ilmeisesti maksatulehdus voi vaikuttaa niin että maksa ei tuota vereen hyytymistekijöitä ja sillon tulee esim verensyöksyjä. Ehkä menkat ei kuitenkaan ole verensyöksyjä, mutta kyllähän tuo helposti tulee mieleen kun on noin poikkeavaa.
Kaippa maksa voi myös aiheuttaa kk pois jäämistä ja vaikka mitä...
Vierailija kirjoitti:
No en mäkään, enkä tiedä onko mulla mitään vaurioita kävin labroissa ja niissä kaikki oli ok, mutta edellinen vuoto oli kyllä tyyliin litra yhteensä. Ei ollut normaalia nähnytkään, maxi tamponin sain vaihtaa tunnin välein.
Ilmeisesti maksatulehdus voi vaikuttaa niin että maksa ei tuota vereen hyytymistekijöitä ja sillon tulee esim verensyöksyjä. Ehkä menkat ei kuitenkaan ole verensyöksyjä, mutta kyllähän tuo helposti tulee mieleen kun on noin poikkeavaa.
Kaippa maksa voi myös aiheuttaa kk pois jäämistä ja vaikka mitä...
maksahan ei ole ainoa elin, johon alkoholi vaikuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Nyt Suomi muistuttaa hieman islamistisia maita 😂 kotona 24/7 ja raitis, baarit kiinni jne...
Miettikää tämä on jokapäiväinen elämä muslimi maissa. Korona siis muistuttaa hieman sitä elämäntyyliä.
Siellä juodaan juhlissa -myös naiset- ja AA:kin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia ei voi koskaan juoda ilman viinanhimoa. Kun ihminen tekee jotain, se johtuu siitä, että hän tuntee vetoa sen asian tekemiseen. Poislukien tietenkin töihin lähtö aamulla jne.
Teen paljon asioita, joihin en tunne vetoa. Normaalit rutiinit, jotka on pakko tehdä vaikka väkisin.
Moro ap! Himo menee ohi. Se tulee aaltoina. Kun himo on kovimmillaan, se voi olla tosi vaikea vastustaa. Hoe siinä tapauksessa itsellesi että himo on sinulle haitallinen, ja kehosi ja mielesi kaipaavat raitista päivää.
Myrskyssä laivan kapteeni/komentaja ohjaa aluksensa päin aaltoa, jotta selvitään taas turvallisempiin oloihin. Alkoholinhimon iskiessä tämä on hyvä taktiikka: myönnä että nyt tekisi mieli mutta ota ruorista kiinni ja vastusta.
Juominen --> hetken helpotus, päivän krapula, ahdistus.
Raitis päivä --> hetken vaikeus, raikas ja raitis huominen päivä, pienempi ahdistus, mahdollisuus tehdä asioita selvin päin ja krapulatta.
Olen ollut A-klinikan hoidossa kolmisen kuukautta ja onhan tämä välillä aikamoista taistelua. Kuitenkin aina kun onnistuu olemaan juomatta niin jonkinmoisia palkintoja tulee heti: parin päivän päästä unen laatu paranee hiukan, on aamulla herätessä mukavampi olo, painajaiset vähenevät... ja uskaltaa harrastaa liikuntaa ilman että pelkää että sydän yrittää rinnasta ulos.
Hyvä keskustelu. Pidetään tätä yllä.
Pelottaako teitä muita että terveys pettää? Kauanko olette juoneet ja kuinka paljon?
Haluaisin mennä lääkäriin keskustelemaan mutta en kehtaa enkä halua että se tekee mitään kirjauksia mun papereihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan sitä välillä juotua, vaikka oksettaa jo pelkkä veden juominen. Kaljaa, oksentamaan, kaljaa, oksentamaan kunnes jossain vaiheessa se alkaa pysyä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keskustelu. Pidetään tätä yllä.
Pelottaako teitä muita että terveys pettää? Kauanko olette juoneet ja kuinka paljon?
Haluaisin mennä lääkäriin keskustelemaan mutta en kehtaa enkä halua että se tekee mitään kirjauksia mun papereihin.
Mulla juominen on mennyt viimeisen viiden vuoden aikana pahemmaksi ja pahemmaksi. Määriä en halua kertoa koska tapani käyttää alkoholia oli ongelma jo kauan ennen kuin määrät ylittivät mitään hälytysrajoja: olen aina juonut turruttaakseni tunteita. Jos olisin pari vuotta sitten kuullut nykyisistä määristä, olisin ajatellut että no eihän tässä sitten mitään hätää vielä... Oikeasti silloin olisi jo pitänyt hakea apua. Tällä hetkellä juon niin paljon että "huomenna on pakko lopettaa" koska kroppa tekee varmasti stopin aika nopeasti näillä määrillä.
Voit varata ajan lähimmälle A-klinikalle jos asuinkunnallasi on maksusopimus A-klinikan kanssa. Sinut tapaa siellä sairaanhoitaja ja voit jutella hänen kanssaan tilanteesta ja sopia tarvittaessa jatkoaikoja joko hänen, lääkärin tai vertaistukiryhmän kanssa.
Jos juominen on sinulle oikea ongelma, niin merkintä kirjoihin on pieni paha verrattuna siihen että voit saada tilanteeseen apua.
Jatkan tuohon "kapteeni, laiva ja myrsky" -vertaukseeni: se että "ohjaat laivan päin aaltoja" on sitä että uskallat kohdata ne tunteet jotka iskevät päälle kun et turruta niitä juomalla. Esiin tulevat varmaankin ne tunteet joita olet juomisella vältellyt, tunteet joita olet alkoholilla turruttanut. Itke lohduttomasti jos siltä tuntuu. Tunne yksinäisyyttä, onttoutta, jos siltä tuntuu. Käy ne tunteet läpi. Mikään ei ole ikuista, eivät siis myöskään nämä tunteet jotka ovat yrittäneet tulla esiin. Itku voi puhdistaa.
Samoin kuin se alkuperäinen alkoholinhimo, myös nämä tunteet ovat aaltoja elämässä: ne menevät ohi. Kun "suostut" tuntemaan ne, niin kohta helpottaa.
Tämä voi kuulostaa ns. jeesustelulta mutta omassa toipumisessani nämä ovat olleet oikeasti tärkeitä juttuja tajuta. Toivotan voimia ja armeliaisuutta kaikille kohtalotovereille!
Tsemppiä! Metsään kävelemään, soittele tutuille? Onko AA kokoontumassa missään, edes netissä?
Kyllä täällä taas idiootit kommentoineet, älä välitä ..