Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viisi vuotta töissä samassa paikassa. Työpäivä alkaa klo 8 ja olen ollut AINA työpaikalla 7.55-7.58. Paitsi tänään - ja sain kuulla siitä.

Vierailija
09.04.2020 |

Asun kilometrin päässä työpaikalta ja kävelen töihin kesät, talvet. Oli sää mikä tahansa, lähden kotoa tasan 7.45. Olen töissä useimmiten 7.55, mutta karmealla kelillä (myrskytuuli tai puolen metrin kinos auraamattomilla kävelyteillä) saattaa venyttää matkaa niin, että olenkin töissä vasta 7.58. Aulassa työpaikalla on digitaalinen kello ja tasan tiedän, että olen tullut töihin viiden vuoden ajan minuutilleen 7.55-7.58.

Olen supertunnollinen ihminen (jos tästä aloituksesta joku ei sitä vielä tajunnut..), enkä ikinä myöhästy mistään. Tänään jouduin yllättäen kiertämään todella pitkän lenkin töihin, kun kävelytie oli suljettu tietöiden takia. Jouduin palaamaan takaisin pari sataa metriä ja kiertämään ihan toisesta suunnasta. Hölkkäsin puolijuoksua loppumatkan, mutta tulin silti töihin 8.01.

Esimies oli sattumalta ovella, kun tulin, naputti kelloa ja maiskutti kieltään tsot-tsot. Ai että otti päähän! Minä, joka en ole IKINÄ myöhässä - en ikinä, en mistään. Nyt olen tunnin töissä miettinyt vain tätä ja sitä, että tietääkö esimies ylipäätään sen, etten ole koskaan tullut töihin myöhässä tai että olen AINA 2-5 minuuttia "etuajassa".

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä toimistossa, joka on siis auki klo 8. Toimisto on auki, kun avaan oven. Meillä ei käy asiakkaita, mutta puhelimeen vastaan, kun kello on tasan 8. Ei siis ole mitään syytä olla paikalla jo 7.58, koska se 8 on aivan riittävä. Tulen aulaan, laitan takin naulaan, vaihdan sisäkengät, avaan työhuoneeni oven ja toimisto on sillä sekunnilla "auki". Ei tarvitse siis vaihtaa mitään vaatteita tai laittaa mitään koneita päälle. 

Meillä on puolen tunnin lounastauko, mutta koska syön omia eväitä omassa huoneessa, "lounastaukoon" menee 5-10 minuuttia. Teen siis päivittäin minuuttikaupalla ylimääräistä työtä sen lisäksi, että olen joka ikinen päivä ajoissa.

ap

Vierailija
22/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tunnollinen ja säntillinen puurtaja sivuutetaan aina kun pitäisi joku palkita tai ylentää. Mutta teepä kerran joku moka, unohda jotain tai tule myöhässä töihin niin siitä puhistaan ne seuraavat viisi vuotta. Jos esimies ottaa asian puheeksi niin voit kysyä ihan suoraan onko hän mielestään kohtuullinen koska olet jo viiden vuoden ajan ollut ajoissa tai etuajassa paikalla joka ikinen päivä. 

Kantsii alkaa hiljalleen vähän suitsia omaa säntillisyyttään töissä jos arvostus on tota luokkaa. Sita saa mistä maksaa ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta tämä Suomessa vallalla oleva sekuntikellon kanssa tapahtuva kyttäys. Maailma kaatuu jos on "myöhässä" YHDEN MINUUTIN!!!!!!!!!!11

Vierailija
24/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä toimistossa, joka on siis auki klo 8. Toimisto on auki, kun avaan oven. Meillä ei käy asiakkaita, mutta puhelimeen vastaan, kun kello on tasan 8. Ei siis ole mitään syytä olla paikalla jo 7.58, koska se 8 on aivan riittävä. Tulen aulaan, laitan takin naulaan, vaihdan sisäkengät, avaan työhuoneeni oven ja toimisto on sillä sekunnilla "auki". Ei tarvitse siis vaihtaa mitään vaatteita tai laittaa mitään koneita päälle. 

Meillä on puolen tunnin lounastauko, mutta koska syön omia eväitä omassa huoneessa, "lounastaukoon" menee 5-10 minuuttia. Teen siis päivittäin minuuttikaupalla ylimääräistä työtä sen lisäksi, että olen joka ikinen päivä ajoissa.

ap

Nuo ovat omia valintojasi. Kukaan ei ole vaatinut tekemään ylimääräistä työtä. Kuulostat melko rasittavalta ihmiseltä.

Vierailija
25/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen AP.

Itse sain kokea saman eräällä työpaikalla ja muistan vieläkin tilanteen vaikka siitä on jo vuosia ja kyseinen firmakin on mennyt konkkaan. Se oli ensimmäisiä työpaikkojsni ja varmaan siksi jäänyt hyvin mieleen.

Aina olin töissä reilusti etuajassa. Paitsi yhtenä päivänä jolloin myöhästyin minuutin. Silloin minulle soitettiin ylemmältä taholta ja valitettiin. Pahoittelin tietenkin sitä minuutin myöhästymisiä ja sanoin olleeni kaikkina muina aamuina 5-15 minuuttia etuajassa ja lähteväni aina n. 10 minuuttia työajan päättymisen jälkeen. Sain kuitenkin nuhteet ja käskyn korvata sen yhden minuutin samana päivänä.

Sen jälkeen aloin tekemään kuin muutkin työntekijät. Aloin hoitamaan omia asioita työaikana ja töiden päättyessä vaihdoin vaatteet hyvässä ajoin ja menin jonottamaan kellokortille viimeistään viisi minuuttia ennen työajan päättymistä. Siellä olikin silloin aina pitkä jono. Aiemmin olin välttänyt sitä jonoa ja tehnyt töitä senkin ajan.

Työnantaja sai juuri sitä mitä oli tilannut.

Enkä yhtään ylläty jis AP::n tapauksessa käy samoin.

Turhalla nillityksellä tuhoaa helposti työmoraalin.

Myöhemminkin olen saanut huomata että työhön sitoutumisesta ja korkeasta työmoraslista ei oikeassa elämässä palkita vaan lyödään vaan rätillä naamaan. Palkkiot menee lähes poikkeuksetta niille jotka viettävät työpäivänsä juoruten ja paskaa puhuen.

Sitä vaan en ymmärrä miksi työnantajan haukkuvat niin innolla suomalaisia työntekijöitä. Ovat saaneet juuri sellaisia mitä ovat tilanneet.

Vierailija
26/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää Pääsiäistä!

Ap

Vierailija
27/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää Pääsiäistä!

Ap

Tarkoititko "Hyvää pääsiäistä, ap!" vai esititkö minua? Tämä kun ei ollut minun kirjoittamani?

ap

Vierailija
28/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös tuo ollut vaan vitsi. Kuka oikeesti nyt minuutin takia sanoisi tsot tsot? Olisithan sitä paitsi voinut avata suusi ja sanoa ystävällisesti, että joo, oli ruuhkaa.

Isot kellot on aika usein myös muutaman minuutin väärässä. Oletko tarkastanut ajan kännykästä?

Vierailija
29/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä ylitunnolliset ihmiset oikein hakevat - jotain taputuksiako ja fanfaarejako kun ollaan aina ajoissa ja lisää fanfaareja kun käytetään työdopimuksessakin mainostettu lounastunti lähestulkoon työhön?

En sano tätä millään pahalla. Usein vain se ylisuoritus näkyy myös marttyyrimaisena asenteena. Tavalliset tyypit jotka ovat joskus myöhässä tai sairaslomalla ihmettelevät miksi pitää olla kuin robotti. Tähän yhdistyy usein myös se, että ylisuorittaja käy myös sairaana töissä.

Kai ap tajuat, että kaltaisesi heikentävät myös muiden asemaa, koska teet omalla ajallasi töitä. Hellitä nyt ainakin noista ruokatauoista. Et saa siitä mitään bonusta vaan annat mielikuvan ettet osaa pitää rajojasi tai että "joustat" osoittaaksesi olevasi PAREMPI kuin muut. Varsinkin pomoja se ärsyttää ja oman pomosi kaltaista nillittäjää.

Vierailija
30/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sain välillä kuulla hyväntahtoista naljailua, kun tulin kerrankin ajoissa töihin. Enää ei onneksi ole työaikoja.

Vierailija
31/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut maiskuttelijalle, että on varmaan hyvä kello, mutta ehkä ei syötävän hyvä.

Vierailija
32/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisintä on, että esimies yritti vitsailla tietäen sinut todella täsmälliseksi.

Vierailija
33/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan tunnollisia kiusataan työpaikoilla. Aina!

Onneksi tajusin aikoja sitten poistua työelämästäni. Stressi on poissa, terveys kiittää eikä tarvi nähdä askanaamoja.

Vierailija
34/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina pari minuuttia ennen ja silti saan määrällisesti eniten aikaan, vaikken tee ikinä ylitöitä. Ehdin hyvin työpisteelle tuossa parissa minuuttissa, koneen käynnistän matkalla kun meillä on takahuoneessa pukukaapit, mun työpisteelle 5 metriä.

Vierailija
35/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan ihan työpaikasta ja esimiehestä, mutta ihan oma moka.

Jos työt alkaa klo 8, niin eiköhän paikalla pidä olla niin että työt aloittaa klo 8. Myöhästyit siis töistä ja nyt ihmettelet että siitä huomautetaan?

Vierailija
36/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, meillä on sama homma kuin mitä nro 1 kirjoittaa.

Pitää olla valmiina aloittamassa työ, silloin kun työaika alkaa.

Mitäs siitä tulisi jos olisi vasta ulko- ovella ulkovaatteet päällä, kun työaika alkaa?

Ei työnantaja sentäs pelkästä työpaikalle saapumisesta palkkaa maksa, ainakaan meillä.

Meillä alkaa juoksemaan siitä, kun tullaan työpaikalle.

Vierailija
37/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhästyit töistä, mitä epäselvää? Saakin esimies naputtaa. Ei sitä kiinnosta tietyöt sen enempää kuin koiran ummetuskaan. Vaikuttaa kuitenkin enemmän siltä, että täydellisyytesi on nyt kokenut kolauksen vain omissa silmissäsi.

Mä olen yrittäjä. Mun päivät venyy joskus jopa 12 tuntiseksi, MUTTA kukaan EI kyylää kellosta monelta tulen, eikä katsele olenko ollut tasa minuutilla töissä!

Hyvin pidetyistä ja oikeasti välittävistä työntekijöistä hyötyy koko firma...

Vierailija
38/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on liukuva työaika. Katson ajan, kun astun ulko-ovesta sisään ja merkkaan sen työajaksi.

Vierailija
39/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla on sellainen asenne, että työpaikalla pitäisi olla rutkasti (mielellään 10-15 minuuttia) etuajassa vaatteet jo vaihdettuina. Mutta työpäivän päätyttyä poistutaan työpisteeltä 15-30 minuuttia etuajassa.

Vierailija
40/42 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan lopettaa robottimainen työskentely.

Itse olen välillä myöhästynyt töistä. Välillä väsyttää syystä tai toisesta eikä jaksa antaa täyttä työpanosta, Välillä sitä joutuu olemaan sairaslomalla. Välillä olen ollut lounastauolla liian pitkään. Välillä olen unohtanut hoitaa jonkun työtehtävän ja tehnyt sen sitten myöhässä. Kuitenkin siitä huolimatta on ne työt tullut tehtyä eikä ole koskaan tullut napinaa keneltäkään.

Jos olet liian tunnollinen työntekijä ja yhtäkkiä teetkin työsi jotenkin mikä poikkeaa sinun normista, herättää se huomiota.

Tosin voi myös olla, että on ollut sarkasmia tuo esimiehen kommentti mutta mene ja tiedä sitten.