Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on progestiiniriippuvainen kasvain?

Vierailija
08.04.2020 |

Mulla on myooma ja sain vaihdevuosilääkkeksi laastarin rinnalle Terolutia. Sitä ei saisi käyttää, jos on progestiiniriippuvainen kasvain, mutta kun en ymmärrä, mitä tuo tarkoittaa. Onko myooma progestiiniriippuvainen kasvain?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole myooma progestiiniriippuvainen. Tosin sun oman lääkärin nämä asiat pitäisi kertoa, eikä sun kysellä mistään keskustelupalstalta.  Kyse on siitä että aktivoituuko kasvaimen kasvu tästä sulle annettavasta hormonihoidosta. 

Esim rintasyövistä suuri osa liittyy estrogeeniin ja vastaavasti eturauhassyöpä on myös vahvasti hormonisidonnainen. Käytännössä hormoniriippuvaista eturauhassyöpää sairastavalta mieheltä tapetaan kokonaan oma miessukupuolihormonin tuotanto.

Vierailija
2/4 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekki olisi osannut myös kertoa.

Lääkäri ei ajatellut, että terolutin ohjeessa lukee noin.

Myooma on lihaskasvain, ei syöpä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole myooma progestiiniriippuvainen. Tosin sun oman lääkärin nämä asiat pitäisi kertoa, eikä sun kysellä mistään keskustelupalstalta.  Kyse on siitä että aktivoituuko kasvaimen kasvu tästä sulle annettavasta hormonihoidosta. 

Esim rintasyövistä suuri osa liittyy estrogeeniin ja vastaavasti eturauhassyöpä on myös vahvasti hormonisidonnainen. Käytännössä hormoniriippuvaista eturauhassyöpää sairastavalta mieheltä tapetaan kokonaan oma miessukupuolihormonin tuotanto.

Mun normaalit vaihdevuosilääkkeet ja moni muukin vastaava valmiste on loppu tukusta ja olen sähköisesti pyytänyt muuta tilalle kunnallisesta terveyden huollosta. Sain väliaikaisen kombon, kunnes normilääkitystä on taas saatavilla. Olen aina vähän skeptinen, että lukeeko se reseptin määrännyt kaiken sieltä mun tiedoista. Mutta kiitos vastauksesta, kohdallani tuo Terolut nyt sitten on ok.

Vierailija
4/4 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekki olisi osannut myös kertoa.

Lääkäri ei ajatellut, että terolutin ohjeessa lukee noin.

Myooma on lihaskasvain, ei syöpä.

En tajunnut apteekissa kysyä, luin tuon tuoteselosteen vasta kotona.