YLE areena Omavaraiset
Kommentit (28)
Jos ei olisi niin mukavuudenhaluinen, niin maalle voisi kyllä muuttaa ja pyrkiä mahdollisimman pitkälle omavaraisuuteen. Minulla olisi siihen mahdollisuus, joten ehkäpä vanhempana voisikin muuttaa lapsuudenkotiin pellon ja metsän keskelle. Totuin penskana touhuamaan maaseudun töissä, joten helposti pystyisin kasvattamaan omat vihannekset ja marjat, lisäksi viereisestä metsästä saa kerättyä mustikat, puolukat ja sienet.
Mitä enemmän asiaa miettii, sitä houkuttelevammalta se kuulostaa. Jos nyt nuoruuden viettäisi kaupungissa ja tekisi töitä, sitten vanhemmalla iällä, kun vanhemmat ei enää pärjää kotonaan, niin voisi itse muuttaa lapsuudenmaisemiin.
Joo katoin, ei sopisi itselleni alkuunkaan. Kiinnostaisi miten se vanha äijä pärjäsi talven yli talossaan, sitähän se eniten pelkäsi. Mukava myös, että se hippipari oli löytäneet toisensa.
"En mä peseydy, peseytyminen on kermaperseiden hommaa."
Ja tuo ukko on Simpeleeltä, nyt kävi kiinnostamaan kuka se vaimo on.. Kotimaisemia nimittäin.
Katsoin kaikki jaksot, oli jotenkin inspiroivaa mutta esim.tämä stressaantunut äiti herätti paljon tuntemuksia.
Olen aina kuvitellut että omavaraiset ihmiset elävät maaseudun rauhassa hidastempoista lempeää elämää mutta se stressi mikä välittyi tästä perheestä oli aikamoinen!
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kaikki jaksot, oli jotenkin inspiroivaa mutta esim.tämä stressaantunut äiti herätti paljon tuntemuksia.
Olen aina kuvitellut että omavaraiset ihmiset elävät maaseudun rauhassa hidastempoista lempeää elämää mutta se stressi mikä välittyi tästä perheestä oli aikamoinen!
Samaa mietin! Toisaalta hän on tainnut ottaa vain liian ison työn itselleen, kun on ne kaikki lampaat sun muut. Tosin ihmisen luonne itsessään vaikuttaa paljon siihen, kuinka stressaa tai väsyy.
Vierailija kirjoitti:
Tuo perheenäiti vaikuttaa todella stressaantuneelta, kiukuttelee ja äksyilee koko ajan. Hieno ajatus kyllä tuo vaatteiden tekeminen langan kehräämisesrä asti itse, vaikuttaa kyllä turhankin hankalalta.
Eikä ihme. Miehestä ei ollut apua pienimmässäkään hommassa, oli vaan tiellä. Lapsetkin olivat hyödyllisempiä.
Muuten mielenkiintoinen sarja, josta yritin poimia vinkkejä kun siirryn eläkepäiville kesämökilleni. Nuori hippipariskunta oli yllättävän positiivinen, ikävää että he eivät saaneet jäädä taloonsa.
Kyllä minua kiinnostaisi maalle muutto ja mm. puutarhanhoito. Tiedän kyllä, kuinka raskasta puuhaa se on, olenhan lapsena joutunut perunapellolla, mansikkamaalla yms kykkimään. Mutta nyt aikuisena se kiinnostaisi kyllä. Nimenomaan:
-perunamaa
-mansikkamaa
-vadelma-, viinimarja- ja karviaispuskat
-metsästä mustikat, puolukat ja sienet
Voisi jopa kokeilla miten onnistuisi omat viinit.
Aivan naurettavaa, että näytetään ,kun jotkut elää vuoden pari tai vähemmän ns . muka ” omaraisena” . Tuohan on kaukana siitä. Vaikutti todella elämältä, jossa niin ulkona kuin sisälläkin kerättiin roinaa pöydät , pihat ja lattiat sikin sokin täyteen ja pas,, kaisina.
Hyvin kaukana tuo elämä on ekolokisuudesta.
Minulta meni ohi miksi nuoripari joutui muuttamaan?
Luulisi kyllä, että löytäisivät halvalla itselleen maalta jonkun pienen omakotitalon, ihan oman. Niitä on myynnissä aivan pilkkahinnalla. Jollain 20 000eurolla voi saada pienen rintamamiestalon missä reilusti omaa pihaa.
Eihän tuossa ollut yhtään vakavastiotettavaa omavaraisuuteen pyrkijää.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi kyllä, että löytäisivät halvalla itselleen maalta jonkun pienen omakotitalon, ihan oman. Niitä on myynnissä aivan pilkkahinnalla. Jollain 20 000eurolla voi saada pienen rintamamiestalon missä reilusti omaa pihaa.
Vuokrasivat taloa ja vuokrasopimus päättyi.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi kyllä, että löytäisivät halvalla itselleen maalta jonkun pienen omakotitalon, ihan oman. Niitä on myynnissä aivan pilkkahinnalla. Jollain 20 000eurolla voi saada pienen rintamamiestalon missä reilusti omaa pihaa.Vuokrasivat taloa ja vuokrasopimus päättyi.
🤦♀️ No niin, mutta miksei sopparia jatkettu? Oliko alunperinkin vain määräaikainen, halusiko omistaja uudet vuokralaiset tai muuttaa itse taloon? Siksi mietin, kun tämä pari vaikutti kuitenkin parhaalta mahdolliselta vaihtoehdolta vuokralaisiksi, tuskin kauheaa tunkua noihin omakotitaloihin vuokralle on.
Ilman sähköä ei kyllä pärjäisi, mutta sähköverkon tueksi voisi ottaa aurinkokennot.
Oma kaivo löytyy, joten kunnan vesiverkkoa ei tarvitse.
Vihannekset, marjat ja yrtit voisi kasvattaa itse. Eläintenhoitoon ei riittäisi kärsivällisyys, joten ne tulisi edelleen kaupasta. Kanoja voisi ehkä hankkia, niin munat saisi omasta kopista.
Eniten kuitenkin ahdistaa ajatus niistä puutöistä. Meidän lapsuudenkoti on täysin puulämmitteinen, siis myös puulämmitteinen kattila. Siinä on niin uskomattoman paljon työtä, että arjen helpottamiseksi kyllä mielummin käyttäisi vaikka maalämpöä. Leivinuunin ja saunan lämmitys hoituisi kyllä, mutta koko talon lämmitys..
Ihan mielenkiintoinen ohjelma. Aiemmin ajattelin, etten enää ikinä halua maalle, 15 vuotta keskellä hevonp*settä riitti minulle.
Mutta erityisesti nyt korona-aikaan on miettinyt asioita uudestaan. Olisihan se oikeastaan mukava asua maalla pienessä omakotitalossa, kuitenkin sopivan ajomatkan päässä kaupungista. Kerrostaloelämä v*tuttaa koko ajan enemmän ja enemmän näin lomautettuna.
Vierailija kirjoitti:
Ilman sähköä ei kyllä pärjäisi, mutta sähköverkon tueksi voisi ottaa aurinkokennot.
Oma kaivo löytyy, joten kunnan vesiverkkoa ei tarvitse.
Vihannekset, marjat ja yrtit voisi kasvattaa itse. Eläintenhoitoon ei riittäisi kärsivällisyys, joten ne tulisi edelleen kaupasta. Kanoja voisi ehkä hankkia, niin munat saisi omasta kopista.Eniten kuitenkin ahdistaa ajatus niistä puutöistä. Meidän lapsuudenkoti on täysin puulämmitteinen, siis myös puulämmitteinen kattila. Siinä on niin uskomattoman paljon työtä, että arjen helpottamiseksi kyllä mielummin käyttäisi vaikka maalämpöä. Leivinuunin ja saunan lämmitys hoituisi kyllä, mutta koko talon lämmitys..
Pieni talo lämpiää sillä leivinuunilla.
Mutta kyllähän polttopuunhankinnassa työtä on. Ei ne klapit pinoon metsästä kävele meditoimalla.
Niin, tosi pieni mökkihän pitää olla, että leivinuuni lämmittää sen, joka huoneessa oma tulisija, jos ei keskuslämmitystä ole.
Keskuslämmitys vaatii sitten kiertovesipumpun ja se sähkön.
Ei pieni aurknkopaneeli riitä.
Nuoripari edusti kyllä niin täydellisesti stereotyyppisiä hippejä :D Tunnen tuollaisia ihmisiä, ovat ihanaa porukkaa mutta vähän haahuilevat jossain omissa todellisuuksissaan. Heillä kyllä tuntui olevan hyvä käsitys elämäntapansa kestämättömyydestä. Kaikinpuolin mukavan oloinen pari, toivottavasti löytävät pysyvän paikan itselleen. Mies kasvatteli puita, mutta jäi vähän epäselväksi mitä nainen halusi tehdä? Ei halunnut palkkatöihin, ehkä voisi alkaa ammattipuutarhuriksi tms.
Se perhe... Ensimmäisenä mulle tuli mieleen että eihän tuo olisi mahdollista jos mies ei kävisi hyväpalkkaisessa työssä. Puuhakas perheenäiti, olen itse vähän samanlainen että monta projektia päällä yhtäaikaa. Tuntui kuitenkin oppivan paljon omista rajoistaan. Sellainen tunne jäi, että vanhemmat eivät kommunikoineet juuri ollenkaan, äiti vaan tiuskii ja isä hymähtelee.
Raineria arvostan suuresti, on sitoutunut aatteeseensa ja elämäntapaansa täysillä. Ei oikein muuta sanottavaa. Oman elämänsä herra joka ei vaadi muilta mitään.
Assburger kirjoitti:
Eihän tuossa ollut yhtään vakavastiotettavaa omavaraisuuteen pyrkijää.
Mikä sinun mielestä olis vakavasti otettavaa omavaraisuutta?
Minulle se olis sitä että itse kasvattaa suurimman osan ruoasta (lihaa ostaisin kaupasta koska minusta ei ole tappajaksi), ei ole vesijohtoa eikä sähköliittymää (kaivo ja itsetuotettu sähkö esim aurinkopaneelilla), ei autoa, vaatteet itsetehtyjä tai kierrätettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo perheenäiti vaikuttaa todella stressaantuneelta, kiukuttelee ja äksyilee koko ajan. Hieno ajatus kyllä tuo vaatteiden tekeminen langan kehräämisesrä asti itse, vaikuttaa kyllä turhankin hankalalta.
Jos ei ole aikaa käydä katsomassa vastasyntynyttä karitsaa ja karitsa kuolee tämän seurauksena nälkään, niin omien vaatteiden tekeminen itse on järjen köyhyyttä. Ostaisi kirpparilta. Jos eläimiä hommaa niiden on tultava aikatauluissa ekana lasten kanssa.