Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytät hengityssuojainta?

Järki hoi!
07.04.2020 |

Kun niitä ei nyt riitä edes ammattihenkilöstölle?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käyttäisi, mutta Ltyönantaja pakottaa. Olisi kyllä sairaaloissa enemmän käyttöä niille kuin minulle työssäni. Olen henkilökohtainen avustaja ja käyn pari kertaa viikossa leipomassa tms. avustettavani kanssa. Huvittavinta tässä on, että hän asuu palveluasumisyksikössä eikä siellä hoitajat, jotka huolehtivat hänen perushygienian, ruokailut jne. käytä hengityssuojaimia. Mutta minun pitää käyttää. 

Sun just pitääkin käyttää, ettet vie sitä virusta sinne palveluasumisyksikköön. Kaikkien keikkalaisten ja satunnaisesti noissa yksiköissä käyvien pitäis käyttää. Kyllä ne hoitajatkin haluaisi käyttää, mutta ei suojat riitä.

Vakituinen henkilökuntako ei voi viedä tautia yksikköön? Vai miksi vain keikkalaisten pitää käyttää? 

Tottakai voi, mutta helpompi jäljittää tartuntaketjuja, kun tiedetään ketkä on mahdollisia tartuttajia ja niitä on vähemmän. Ideaalitilanteessa kaikki käyttäisi. Kyllä meillä ainakin vakituinen henkilökunta välittää sen verran yksikön asukkaista, ettei vapaa-ajalla ota turhia tartuntariskejä ja on huolissaan tilanteesta ja käyttäisi maskeja, jos niitä meillä tarpeeksi olisi ja jostain saataisi. Meillä on tosin kaikki asukkaiden henk.koht. avustukset ja fyssarit yms peruttu, hyvin vähän "ylimääräistä" porukkaa käy.

T. Kehitysvammaisten asumisyksikön ohjaaja

Vierailija
22/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ei kertakäyttöinen hengityssuojain ollut +10 vuotta joka antaa suojan myös koronaa vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käyttäisi, mutta työnantaja pakottaa. Olisi kyllä sairaaloissa enemmän käyttöä niille kuin minulle työssäni. Olen henkilökohtainen avustaja ja käyn pari kertaa viikossa leipomassa tms. avustettavani kanssa. Huvittavinta tässä on, että hän asuu palveluasumisyksikössä eikä siellä hoitajat, jotka huolehtivat hänen perushygienian, ruokailut jne. käytä hengityssuojaimia. Mutta minun pitää käyttää. 

Yleensä asumisyksikössä asuvat voivat käyttää henkilökohtaista apua vain kodin ulkopuolella...

Missään ei ole rajattu, että vapaa-ajan avustaminen tulee tapahtua kodin ulkopuolella. Osa avustettavista ei juurikaan edes pysty poistumaan kotoaan. Silti heillä voi olla vapaa-ajan tuntejakin, jotka sitten käytetään kotona, johonkin ei-päivittäistoimintaan, kuten lukemiseen, leipomiseen, jutteluun, pelaamiseen jne. 

Vierailija
24/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käyttäisi, mutta Ltyönantaja pakottaa. Olisi kyllä sairaaloissa enemmän käyttöä niille kuin minulle työssäni. Olen henkilökohtainen avustaja ja käyn pari kertaa viikossa leipomassa tms. avustettavani kanssa. Huvittavinta tässä on, että hän asuu palveluasumisyksikössä eikä siellä hoitajat, jotka huolehtivat hänen perushygienian, ruokailut jne. käytä hengityssuojaimia. Mutta minun pitää käyttää. 

Sun just pitääkin käyttää, ettet vie sitä virusta sinne palveluasumisyksikköön. Kaikkien keikkalaisten ja satunnaisesti noissa yksiköissä käyvien pitäis käyttää. Kyllä ne hoitajatkin haluaisi käyttää, mutta ei suojat riitä.

Vakituinen henkilökuntako ei voi viedä tautia yksikköön? Vai miksi vain keikkalaisten pitää käyttää? 

Tottakai voi, mutta helpompi jäljittää tartuntaketjuja, kun tiedetään ketkä on mahdollisia tartuttajia ja niitä on vähemmän. Ideaalitilanteessa kaikki käyttäisi. Kyllä meillä ainakin vakituinen henkilökunta välittää sen verran yksikön asukkaista, ettei vapaa-ajalla ota turhia tartuntariskejä ja on huolissaan tilanteesta ja käyttäisi maskeja, jos niitä meillä tarpeeksi olisi ja jostain saataisi. Meillä on tosin kaikki asukkaiden henk.koht. avustukset ja fyssarit yms peruttu, hyvin vähän "ylimääräistä" porukkaa käy.

T. Kehitysvammaisten asumisyksikön ohjaaja

Näin sen pitäisi ollakin. Turha siellä on käydä maskinkaan kanssa, jos ei ole ihan pakko. Maskejakin riittäisi paremmin, kun niitä ei käytettäisi tarpeettomasti. 

Vierailija
25/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saadaan niitä maskeja nyt riittävästi, ja tulee pakolliseksi. Niin ei tarvii sit kenenkään syyllistyä.

Vierailija
26/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saadaan niitä maskeja nyt riittävästi, ja tulee pakolliseksi. Niin ei tarvii sit kenenkään syyllistyä.

Mistä pitäisi syyllistyä?

Vierailija
27/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täntyyppiset ääliöavaukset

saa mut jälleen kerran toteamaan

että vauvafi on pahimman luokan

ajan tuhlaamista.

Vierailija
28/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen astmaatikko. Siis riskiryhmää. Suojelen itseäni.

Eihän se hengityssuoja sinulle suojaa anna, vaan ympärilläsi oleville ihmisille. Hyvä niin!

Totta kai se antaa suojaa myös sen käyttäjälle. Ajattele jos joku aivastaa sinua päin. Jos olet maskiton, pisarat lentävät suoraan suuhusi ja nenääsi. Jos sinulla on maski, suurin osa pisaroista pysähtyy siihen etkä sairastu vakavasti.

Vierailija
29/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska seurasin helmikuussa Kiinan tilannetta ja sitä miten he suojelivat itseään. Ostin Tokmannilta hengityssuojaimia. Että kyllä olisi valtiolla joku voinut kans älytä asian. Minun hengityssuojain ei ole keneltäkään pois, suojelen sillä riskiryhmään kuuluvia läheisiäni ja ylipäätään estän omalta osaltani taudin leviämistä. Käsienpesu ja hengitysmaskit kaikille käyttöön ja Suomi voidaan avata. Että silleen.

Vierailija
30/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se hengityssuoja sinulle suojaa anna, vaan ympärilläsi oleville ihmisille. Hyvä niin!

Totta kai se antaa suojaa myös sen käyttäjälle. Ajattele jos joku aivastaa sinua päin. Jos olet maskiton, pisarat lentävät suoraan suuhusi ja nenääsi. Jos sinulla on maski, suurin osa pisaroista pysähtyy siihen etkä sairastu vakavasti.

Kerron sinulle jotain, mikä voi järkyttää sinua: Ne pisarat tartuttavat muuallakin kuin vain suussa ja nenässä. Siksi maksi ei suojaa käyttäjäänsä viruksilta. Se vain estää käyttäjää pärskäyttelemästä virusta muita kohti. 

Vierailija
31/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi käytänkin asbestimaskia, suojaa silmät ja pysäyttää pienetkin partikkelit.

Vierailija
32/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron sinulle jotain, mikä voi järkyttää sinua: Ne pisarat tartuttavat muuallakin kuin vain suussa ja nenässä. Siksi maksi ei suojaa käyttäjäänsä viruksilta. Se vain estää käyttäjää pärskäyttelemästä virusta muita kohti. 

Silmät voi tietysti myös suojata ja maski ei estä käyttämästä suojalaseja. Mistä muualta virus voi mielestäsi tarttua kuin suusta, nenästä ja silmistä?

Vierailija
33/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmät voi tietysti myös suojata ja maski ei estä käyttämästä suojalaseja. Mistä muualta virus voi mielestäsi tarttua kuin suusta, nenästä ja silmistä?

Mistä tahansa pinnalta. Et sinä kuitenkaan 24/7 suojavarusteissa ole. 

Vierailija
34/35 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sillä miten paljon tai vähän viruksia kulkeutuu tartuttamis hetkellä ihmisen elimistöön on merkitystä taudin kulkuun. Että ihan hyvä jos ei hengitä niitä vapaasti sisäänsä. Virukset leijailevat ilmassa "pilvenä" useita minuutteja henkilön aivastettua. Olen myös huomannut kaupassa maskia pitäessäni etten näpelöi kasvojani niin helposti se päällä. Itselläni on myös silmälasit, ne suojaavat jonkin verran silmiä. Sarsin aikana tehdyssä tutkimuksessa käsienpesu (usein ja hyvin tehtynä) suojasi aika hyvin tartunnalta ja kun siihen vielä yhdistettiin maskin käyttö niin suoja oli jo todella hyvä. Maskeja on tietysti erilaisia, mutta aika simppelikin maski ainakin auttaa vähän ja sitten FFP3 tasolla ollaan jo hyvässä suojassa.

Joo ei kehoteta käyttämään maskia ei...Koska niitä ei saa, koska ei olla varauduttu. Tammi-helmikuussa 2020 olisi vielä hyvin ehtinyt hankkia maskeja suomalaisille. Mut pomot oli varmaan laskettelemassa. Että silleen.

Vierailija
35/35 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisyksikössä asuva saa tarvitsemansa avun yksikön henkilökunnalta. Silloin avustaja voi olla vain kodin ulkopuolella.

Omassa kodissa asuvat vaikeavammaiset voivat saada henkilökohtaista apua myös kotiin.