Miten naapureilla on varaa????
Naapurit ostanut uuden auton sellaisen Toyotan urheilumaasturin (crh?). Edellisestä uudesta autosta ei taida olla kuin kolme vuotta. Molemmat on ihan duunareita, nainen lähikaupan kassa ja mies jossain varastohommissa tai jossain vastaavassa. Meillä ei ole varaa edes 10 000 euron autoon vaikka yritetään tehdä töitä niin paljon kuin pystytään. En edes tiedä paljon tuollainen auto maksaa mutta upea on, en tunne ketään muuta kuin naapurit joilla on noin hieno auto.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Uusi tai edes uudehko auto on kyllä typerin investointi mitä ihminen voi tehdä, jos ei sitten aja työkseen pitkiä matkoja ympäri Suomea. Mutta tuolloinhan on yleensä työsuhdeauto käytössä. Uusi auto on statussymboli, ei mitään muuta. En tunne kateutta uusilla autoilla ajavia kohtaan, tieto siitä että voisin halutessani ostaa sellaisen säästöilläni riittää mulle. Oikeastaan huvittaa, että jotkut kuvittelevat ihmisten olevan kateellisia heidän AUTOISTAAN. Siis mitä v-ttua?
Aika moni ON kateellinen naapurin autosta.
Tunnen nelikymppisen yrittäjämiehen, jolla on BMW:n citymaasturi ja someprofiilikuvasssa on bemarin merkki ja pyllistelevä bikinipimu.
Punastuin myötähäpeästä, kun näin ko. kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Uusi tai edes uudehko auto on kyllä typerin investointi mitä ihminen voi tehdä, jos ei sitten aja työkseen pitkiä matkoja ympäri Suomea. Mutta tuolloinhan on yleensä työsuhdeauto käytössä. Uusi auto on statussymboli, ei mitään muuta. En tunne kateutta uusilla autoilla ajavia kohtaan, tieto siitä että voisin halutessani ostaa sellaisen säästöilläni riittää mulle. Oikeastaan huvittaa, että jotkut kuvittelevat ihmisten olevan kateellisia heidän AUTOISTAAN. Siis mitä v-ttua?[/
Ajelin parisenkymmentä vuotta vanhoilla autoilla. Jatkuvaa rempan tarvetta (en osaa itse), eli rahan menoa sekä aina ajaessa se pelko, että milloinhan jättää tien päälle.
Tuli mitta täyteen ja hommasin täysin uuden auton. Jäi yksi stressin aihe kokonaan pois, kun on auto joka toimii. Ja jos siihen jotain vikaa kolmen vuoden sisään tulisi, olisi se liikkeen ongelma, ei minun.
En ostanut uutta autoa tehdäkseni ketään kateelliseksi (ajatus autokateudesta on ylipäätään omituinen...miksi kukaan kadehtisi autoa?), vaan helpottaakseni omaa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi tai edes uudehko auto on kyllä typerin investointi mitä ihminen voi tehdä, jos ei sitten aja työkseen pitkiä matkoja ympäri Suomea. Mutta tuolloinhan on yleensä työsuhdeauto käytössä. Uusi auto on statussymboli, ei mitään muuta. En tunne kateutta uusilla autoilla ajavia kohtaan, tieto siitä että voisin halutessani ostaa sellaisen säästöilläni riittää mulle. Oikeastaan huvittaa, että jotkut kuvittelevat ihmisten olevan kateellisia heidän AUTOISTAAN. Siis mitä v-ttua?[/
Ajelin parisenkymmentä vuotta vanhoilla autoilla. Jatkuvaa rempan tarvetta (en osaa itse), eli rahan menoa sekä aina ajaessa se pelko, että milloinhan jättää tien päälle.
Tuli mitta täyteen ja hommasin täysin uuden auton. Jäi yksi stressin aihe kokonaan pois, kun on auto joka toimii. Ja jos siihen jotain vikaa kolmen vuoden sisään tulisi, olisi se liikkeen ongelma, ei minun.
En ostanut uutta autoa tehdäkseni ketään kateelliseksi (ajatus autokateudesta on ylipäätään omituinen...miksi kukaan kadehtisi autoa?), vaan helpottaakseni omaa elämääni.Olettepa naiiveja. Tietenkin autosta ollaan kateellisia. Varsinkin miehet mutta naisetkin useinmiten. Jos naapuri ostaa uuden auton ja itse ajelee rutkulla sehän on lähes kuohinta.
Vierailija kirjoitti:
En ostanut uutta autoa tehdäkseni ketään kateelliseksi (ajatus autokateudesta on ylipäätään omituinen...miksi kukaan kadehtisi autoa?), vaan helpottaakseni omaa elämääni.
Minä taas olen ostanut n. 10-vuotiaita autoja, kun arvo on tippunut jo sinne alle 4000 euroon, ja myyn ne pois n. viiden vuoden käytön jälkeen ja vaihdan taas n. 10 vuotta vanhaan. Tähän mennessä on sattunut hyviä yksilöitä eikä ole pelottanut tien päälle jääminen... uusissa autoissa on monia kustannuksia mitä ei vanhoissa ole, siis sen ostohinnan ja arvon alenemisen lisäksi pitää maksaa täyskaskosta, huoltaa merkkiliikkeessä ohjelman mukaisesti, jne. Lisäksi niissä on helvetisti turhia hilavitkuttimia ja sähkölaitteita joiden vikaantuminen on vain ajan kysymys. Ja aina kun joku valo vilkuttaa, niin eikun letkun päähän huoltoon ja kaivamaan lompakkoa esiin.
Se on ihan siitä kiinni mihin kukakin rahansa laittaa. Toinen laittaa autoon toinen baari-iltoihin / vaatteisiin / matkoihin / ruokaan jne jne. Jokaisen oma valinta. Ja auto muuten voi näyttää uudelta, mutta olla oikeasti 200 000 km ajettu...
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan siitä kiinni mihin kukakin rahansa laittaa. Toinen laittaa autoon toinen baari-iltoihin / vaatteisiin / matkoihin / ruokaan jne jne. Jokaisen oma valinta. Ja auto muuten voi näyttää uudelta, mutta olla oikeasti 200 000 km ajettu...
Ongelmahan onkin siinä, että iso osa kotitalouksista laittaa rahansa noihin kaikkiin samaan aikaan. Sitten on niin paljon lainaa, että ei kestetä vaikka parin kuukauden lomautusta ja syytetään sitten omasta tilanteesta kaikkia muita. Suomalaisten ylivelkaantumisen jatkuva kasvukin kertoo siitä, että taloudenpitoa ei osata edes vähää alusta...
Me ollaan duunaripariskunta joka vaihtaa kahta autoa uuteen n. kolmen vuoden välein. Uuden auton osto kirpaisee vain sen ensimmäisen kerran, vaihto seuraavan hoituu yleensä alle kymppitonnilla kun ajoissa vaihtaa. Auton pitää olla varma käytössä, en halauaisi enää käytettyä. Uusiin harvoin tulee mitään vikaa ja jos tulee niin ne menee takuuseen ja saa sijaisauton korjauksen ajaksi. Lisäksi tykkään siitä että saan valita juuri sellaiset lisävarusteet kuin itse tarvitsen, sopivan käytetyn etsiminen olisi hankalaa.
Ja miten meillä on tähän varaa? Ollaan lapseton nelikymppinen pariskunta joka on aina säästänyt ja sijoittanut kaiken ns. ylimääräisen. Varallisuutta on kertynyt jo hyvä summa ja talokin on jo maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika köyhät naapurit teillä, jos se on pihan hienoin auto.
Tiedätkö nyt edes millainen auto on. Sellainen todella sporttinen aika iso maasturi. Ei varmasti ole ihan halpa. Me ei saatais varmaan edes lainaa niin paljon että voitaisiin ostaa tuollainen.
Ap
Juu tiedän. Maksaa 30k€. En huolisi. https://www.toyota.fi/autot/c-hr/index.json?gclid=Cj0KCQjwybD0BRDyARIsA…
Hö, eihän toi ole edes kallis? Pätkällä tommosen saa jos/kun töissä käy ja raha-asiat hoidettu hyvin. Ja tosiaan, kun vaihtaa vuoden-kahden välein niin vaihtoarvo säilyy mahdollistaen vähän paremman auton hankinnan.
Meilläkään ei olisi varaa, ei todellakaan. Mutta meillä ei ole koskaan ollut lainaa autosta. Ostetaan joku 5-7-vuotias ooppeli, ihan hyvin kelpaa meille, ajetaan muutama vuosi ja ostetaan joku vastaava tilalle. Jokainen punnitsee nämä asiat, miten haluaa elää. Me elellään näin. Ei olla köyhiä, mutta aika vaatimattomia.
Minäkin ajelen 7 v vanhalla Scoda Octavialla. Pankkitilillä yli 100 k€ ja osakesalkussa sekä rahastoissa (toisn ovat nyt tippuneet yli 50 k€) arvo on vajaat 200 k€. Oma asunto maksettu ja sijoitusasuntokin on velaton. Muutakaan velkaa ei ole, joten voisin ostaa periaateessa vaikka kuinka uuden ja kalliin auton, mutta en näe tarpeelliseksi, koska vanhallakin pääsee paikasta A paikkaan B. Eikös se ole kaikkein tärkeintä?
Ei kannata miettiä naapureiden asioita, kannattaa hoidella omat asiat siten, että pärjää vaikka t.y.p.e.r.i.e.n k.i.i.n.a.l.a.i.s.t.e.n järjestämä korona veisi työt mutta terveys jäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostanut uutta autoa tehdäkseni ketään kateelliseksi (ajatus autokateudesta on ylipäätään omituinen...miksi kukaan kadehtisi autoa?), vaan helpottaakseni omaa elämääni.Minä taas olen ostanut n. 10-vuotiaita autoja, kun arvo on tippunut jo sinne alle 4000 euroon, ja myyn ne pois n. viiden vuoden käytön jälkeen ja vaihdan taas n. 10 vuotta vanhaan. Tähän mennessä on sattunut hyviä yksilöitä eikä ole pelottanut tien päälle jääminen... uusissa autoissa on monia kustannuksia mitä ei vanhoissa ole, siis sen ostohinnan ja arvon alenemisen lisäksi pitää maksaa täyskaskosta, huoltaa merkkiliikkeessä ohjelman mukaisesti, jne. Lisäksi niissä on helvetisti turhia hilavitkuttimia ja sähkölaitteita joiden vikaantuminen on vain ajan kysymys. Ja aina kun joku valo vilkuttaa, niin eikun letkun päähän huoltoon ja kaivamaan lompakkoa esiin.
Sehän on niin, että ne hilavitkutinviat ym. ilmaantuu autoon vasta vanhempana. Eli juuri silloin kun sinä ostat auton käytettynä. Ei uusissa autoissa ole mitään vikoja tai jos on ne korjataan takuuseen eikä se maksa mitään. Eikä uuteen autoon ole pakko ottaa täyskaskoa jos et ota sitä rahoituksella vaan maksat itse. Eikä enää ole mitään merkkiliikepakkoa huolloissa, se vaatimus on poistunut jo vuosia sitten. Takuu pysyy kunhan käytät huolloissa ajallaan, ei ole väliä missä huoltoliikkeessä käytät.
Vierailija kirjoitti:
Lainalla.
Jotkut ei ole kuulleetkaan pikavipeistä ja rahoitusyhtiöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika köyhät naapurit teillä, jos se on pihan hienoin auto.
Tiedätkö nyt edes millainen auto on. Sellainen todella sporttinen aika iso maasturi. Ei varmasti ole ihan halpa. Me ei saatais varmaan edes lainaa niin paljon että voitaisiin ostaa tuollainen.
Ap
Rekisterihaulla selviää omistaja eli rahoitusyhtiö.
Tunteeko ap käsitettä - työsuhdeauto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainalla.
Tietysti rahoituksella. Ei kai kukaan hullu käytä nykykoroilla omia säästöjään auton ostoon?!?
Ai niin laitat sijoituksiin jotka onnistuvat poikkeuksetta ja maksat pakollista täyskaskoa 😅😅😅😄😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
Mersun maasturilla ajetaan ja hyvä palkkaisessa työssä käydään mutta yhdys sanoja ei osata. Oletko ihan sydän lääkäri vai valtio tieteiden maisteri?
😄😄😄😅😅😅😅😅😄😄😅😅😅😅
Vierailija kirjoitti:
Sehän on niin, että ne hilavitkutinviat ym. ilmaantuu autoon vasta vanhempana. Eli juuri silloin kun sinä ostat auton käytettynä. Ei uusissa autoissa ole mitään vikoja tai jos on ne korjataan takuuseen eikä se maksa mitään. Eikä uuteen autoon ole pakko ottaa täyskaskoa jos et ota sitä rahoituksella vaan maksat itse. Eikä enää ole mitään merkkiliikepakkoa huolloissa, se vaatimus on poistunut jo vuosia sitten. Takuu pysyy kunhan käytät huolloissa ajallaan, ei ole väliä missä huoltoliikkeessä käytät.
3-5 vuoden takuuhan noissa on yleisin, eli siihen saakka ne viat korjataan, jos korjataan. Oletko muuten ihan varma, että voit viedä uuden auton hikipajalle ilman että maahantuojan takuu raukeaa?
Minun yhdessäkään autossa ei muuten ole ollut noita sähkövikoja, vaan kaikki "viat" ovat olleet kuluvien osien vaihtelua.
Vierailija kirjoitti:
Olen yh ja ostin vuosi sitten 50ke auton. Sain perintöä.
Etkö parempaa sijoituskohdetta löytänyt?
Jotenkin on vaikea ymmärtää kateutta autosta. Maksoi se sitten vaikka miljoonan niin se on silti vain auto eikä sillä pääse sen kovempaa ruuhkassa, kun joku painaa sähköfillarilla ohi.