Varpaankynsien vierelle kasvaa ylimääräinen iho/kynsipala?
Mistä tällainen voi johtua?
En osaa kovin selkeästi selittää, mutta varpaankynteni ovat aivan hajalla ja ovat olleet jo pari vuotta. Useiden varpaiden, ei niinkään isovarpaiden vaan tavallisten, kynsien reunoille kasvaa kynteen kiinni joko irronnut pala kynttä tai kovettunut pala ihoa. En pysty sanomaan kumpaa ne palaset ovat, ne ovat niin kovia ja muistuttavat samaan aikaan sekä kynttä että kovettunutta ihoa. Aina kun tuollainen pala kasvaa johonkin kynteen, minun on pakko leikata se pois. Teen sen useimmiten veitsellä, koska saksilla jää epäsiistimpi törröttävä osuus. Joskus palanen on niin kipeästi repeytynyt jo valmiiksi, että veitsellä leikkaaminen ei auta, vaan joudun repäisemään palasen pois. Tämän jälkeen täytyy laittaa laastari ja antibakteerista salvaa, ja toivoa että tilalle ei kasva vastaavaa ongelmapalasta, vaan vähän terveempi osuus. Koska tämä ongelma koskee ainakin paria-kolmea varvasta molemmissa jaloissa, minulla on melkein koko ajan jonkun varpaan kynnenvierus korjailtavana tai laastarissa.
Kuulostaako tutulle kenellekään? Jos kuulostaa, niin oletko löytänyt jotain hoitoa ongelmaan?
Kommentit (6)
En tiedä mistä johtuu, mutta käy nyt ihmeessä (heti kun koronalta uskallat) jalkojenhoitajan luona. Siis oikealla jalkahoitajalla, mikään kosmetologin luona varpaiden lilluttelu ei tässä tapauksessa riitä. Syy selvinnee siellä.
Ja eihän nyt siis ole kyse (pystysuunnassa) haljenneesta kynnestä? Että kynsi on muuten tavallinen ja ehjä, ja sen lisäksi on jotain ylimääräistä? Mulla halkesi yhdessä vaiheessa varpaankynnet aina noin, jouduin juuri veitsellä leikkaamaan sen revenneen irtorepaleen pois. Rauta- ja D-vitamiinikuurit paransi halkeilun, mutta mulla oli ko. arvot silloin todella alhaiset. Ei varmaan ilman mittausta kannata näitä alkaa syödä.
Iho"tikku" varmaan. Iho paksuuntuu, kuivuu ja repeilee. itselläni on noita ollut.
Säännöllinen rasvaaminen auttaa. Laita kunnolla kosteuttavaa voidetta ja sukst jalkaan yöksi.
Säännöllinen ihon kuoriminen kynsinauhojen kuorimiseen tarkoitetulla aineella (kynsinauhavesi) auttaa pitämään ihon ohuena ja tikkuuntumaan vähemmän. Itse laitan ko. ainetta pumpuliin, pumpulin ongelmakohdan päälle ja kiedon muovikelmua pitämään pumpulin paikallaan. Vartin - puolen tunnin päästä paksuuntunutta ihoa saa hyvin ohennettua ihan vaikka tylpällä veitsellä kaapimalla. (muista rasvata tämän jälkeen!)
ei voi sanoa tuon kuvauksen perusteella mitää, joten laita kuva tai (mieluiten) käy näyttämässä jalkojasi jalkahoitajalla, kuten edellä jo neuvottiin.
Minulla kehittynyt jo vuosia kovaa koppuraista ikäänkuin sarveistunutta ihoa joidenkin kynsien viereen.
Olen ostanut parikin hoitosettiä kynsille ja kovettumaan ihon poistoon Lidlistä. Hyvä ja kätevä setti, jossa on erilaisia " kärkiä" hiontaan. Käy sähköllä. Eikä ole kallis vaan alle 20e. Noita ei ole ollut aikoihin myynnissä, mutta toivottavasti tulee uudelleen.
Pidän jalkojen ja käsien itsehoitoillan n kuukauden välein.
Kovettumat voivat syntyä, jos on liian pienet kengät. Siirtykää siis käyttämään ½-1 numeroa suurempia kenkiä tai tilavampaa lestiä.
up