Suomalainen perhe-elämä on kilpavarustelua
Pitää saada enemmän kaikkea lapsille, vaikka vähemmälläkin pärjättäisiin. Seuraa rahanmenoa ja ympäristön kuormitusta kaiken perhe-elämään liittyvän tarpeettoman kulutuksen takia. Miksi Suomessa on lähdetty tällaiselle kilpavarustelun tielle? Ovatko lapset onnellisempia tämän "enemmän kaikkea"-ajattelun seurauksena?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei se ole.
Kyllä on. Lapsia ei haluta hankkia, jos ei ole varaa kilpavarusteluun ryhtymiseen. Lasten pitää saada paljon kaikkea, tai he joutuvat kiusatuiksi, näin ihmiset sanovat.
Itse olen irtisanoutunut kaikesta kilpavarustelusta. Antaa muiden pröystäillä, minä teen kevennettyä viikkoa (30h) 😊
Jaa eipä meillä ole. On ostettu tarpeellista ja välillä vähän tarpeetontakin ihan sen vuoksi, kun on haluttu ja siihen on varaa ollut. Alkaisitko itse elämään ilman autoa ja sisävessaa jossain omavaraistaloudessa? Nettikin pois ja kyllähän sitä ilman sähköäkin elää, jos on pakko.
Niiin voisihan sitä vaikka esim piirtääkin, tai tehdä legoja. Luovuuus on se mitä tämänpäivän maaailmassa tarvitaan. Ja vähän hullluuttakin mutta sitähän suomalaisillla riittää muutenkin.
Tämä koronatilanne on tässä mielessä armollinen. Eipä ole kukaan näkemässä minkä merkkisillä suksilla tässä hiihdellään :)
No ei meillä ainakaan ole ikinä ajateltu noin. Kulttuurialan pätkähommissa saatu säällinen elanto mutta ei ole ollut varaa pröystäillä. Lapset tosin jo aika isoja, syntyneet 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Toivottavasti nykyvanhemmatkaan eivät kilpavarustele.
Vierailija kirjoitti:
Niiin voisihan sitä vaikka esim piirtääkin, tai tehdä legoja. Luovuuus on se mitä tämänpäivän maaailmassa tarvitaan. Ja vähän hullluuttakin mutta sitähän suomalaisillla riittää muutenkin.
juu, legothan ne halpoja on.. kilohinta ei paljonkaan yli 10.000 eutroa.
Ainoat joihin satsataan, ovat asianmukaiset ja oikeankokoiset kengät ja ulkovaatteet. Näistä ei tingitä. Jos käy tuuri, joskus voi hyviä löytää käytettynäkin, mut vaikeampaa jo isommille lapsille.
Harrastevälineet sit taas. Tori.fi laulaa. Sieltä saa pyörät ja härvelit. Sukset ja luistimet. Lelut kuuluu olla mahdollisimman pitkäikäiset. Monesti ne liittyy rakentamiseen.
Hoplopissa ei olla ikinä käyty (laps nyt 4,5). Kirjastossa käydään. Ja ravintolassa. Satsataan elämyksiin. Yhteiseen aikaan. Ai niin, harrastuksia ei ole.
Ei, ei se ole.