Lähes kaksimiljoonaa suomalaista siirtyi koronan takia etätöihin
Ja suurin osa tuosta porukasta haluaa jatkaa etätöitä kriisin jälkeenkin kertoo Ylen kysely.
Kommentit (15)
Yllättävää että maamme tietoverkot kestävät kuorman. Etätyötä tekevät ovat lähes aina VPN-yhteydessä työpaikkansa järjestelmään, mikä moninkertaistaa kaiken nettiliikenteen. Ja suuri osa tekee etätöitä mökillä mobiiliyhteyksien varassa. Lisäksi perheen kotona olevat juniorit, ja monet aikuisetkin, katsovat kaiken päivää netflixiä ja prnoa.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa omakin työnantaja ymmärtäisi tämän, eikä koko ajan hokisi etätyön olevan taakka.
Miljoona on alakanttiin kuten ylen kysely osoitti.
Kun se olisikin oma päätös... Edes päivä viikossa ei onnistu normaalioloissa.
Suomessa on koko työvoima reilut kaksi miljoonaa eli tuskin 90 % siirtyi etätöihin...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on koko työvoima reilut kaksi miljoonaa eli tuskin 90 % siirtyi etätöihin...
Suomessa asuu noin 5 miljoona ihmistä joten di se ole kuin vain vajaat 20% koko kansasta. Loput 60% kansalaisista tekee jotain muuta kuin etätyötä esim opiskelee.
Olen tehnyt etätöitä jo 5 vuotta, onnistuu ihan mainiosti ja tuloksekkaasti. Parhaita puolia on päivittäinen ajansäästö sekä se, että ilmasto ilahtuu, kun en siirry paikasta A paikkaan B tekemään sitä asiaa, joka ihan hyvin onnistuu paikassa A. Uskon, että koronan jälkeen entistä usemmalla työpaikalla siirrytään pysyvästi etätyöhön ja toimistolla käydään kerran viikossa jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asuu noin 5 miljoona ihmistä joten di se ole kuin vain vajaat 20% koko kansasta. Loput 60% kansalaisista tekee jotain muuta kuin etätyötä esim opiskelee.
No jos koululaisetkin lasketaan etätyön tekijöiksi, niin sitten toki.
Mutta koululaiset ovat tähänkin asti tehneet etäopiskelua (kotiläksyt) normaalin lähiopetuksen lisäksi.
Täällä ollaan nyt neljättä viikkoa etätöissä. Hyvin menee. Ainoa mikä vähän harmittaa, on tulostimen puute, mutta pärjää sitä ilmankin.
Onhan etätöissä puolensa - saa nukkua vähän pidempään, ei mene aikaa eikä bensaa työmatkoihin (minulla matkaa on kylläkin vain 35 km päivässä), ei tarvitse laittautua, saa pitää ruokatuntinsa ihan koska huvittaa eikä tarvitse ottaa eväitä töihin tai miettiä missä syö. Voin myös laittaa keskellä päivää vaikka pyykkikoneen pyörimään tai pissattaa koirat. Kaikkiaan todella hyvä juttu. Kunpa normaalitöissä saisi vaikka edes kaksi päivää viikossa pitää etänä, sekin olisi jo jotain. Ei tarvitsisi mennä sinne avokonttorin meluun tekemään töitä joka päivä. Itse huomaan, etten ole työpäivän jälkeen samalla tavalla poikki.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää että maamme tietoverkot kestävät kuorman. Etätyötä tekevät ovat lähes aina VPN-yhteydessä työpaikkansa järjestelmään, mikä moninkertaistaa kaiken nettiliikenteen. Ja suuri osa tekee etätöitä mökillä mobiiliyhteyksien varassa. Lisäksi perheen kotona olevat juniorit, ja monet aikuisetkin, katsovat kaiken päivää netflixiä ja prnoa.
Tuosta miljoonasta ainakin kolmasosa tekee jotain ihan muuta kuin työtä. Puuhastellaan kodin ja veneiden remppaamisen parissa. Sluibaillaan, oleskellaan ja esitetään kiireistä työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta miljoonasta ainakin kolmasosa tekee jotain ihan muuta kuin työtä. Puuhastellaan kodin ja veneiden remppaamisen parissa. Sluibaillaan, oleskellaan ja esitetään kiireistä työntekoa.
Missähän vielä muka on sellaisia töitä, joita voi olla tekevinään ja jättää tekemättä ilman että se paljastuu?
Luulen että etätöitä mitätöi, ne jotka eivät voi tehdä työtään etänä, koska työ on fyysistä suorittamista, eivätkä nämä ihmiset ymmärrä että etätöitä voi tehdä jopa tehokkaamin kuin toimistolla.
Jos pomo antaa minulle vaikka tarjouspyynnön laskettavaksi, niin se tarjous täytyy oikeasti olla tehtynä, enkä ole voinut käyttää työaikaani saunaremonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän vielä muka on sellaisia töitä, joita voi olla tekevinään ja jättää tekemättä ilman että se paljastuu?
Luulen että etätöitä mitätöi, ne jotka eivät voi tehdä työtään etänä, koska työ on fyysistä suorittamista, eivätkä nämä ihmiset ymmärrä että etätöitä voi tehdä jopa tehokkaamin kuin toimistolla.
Jos pomo antaa minulle vaikka tarjouspyynnön laskettavaksi, niin se tarjous täytyy oikeasti olla tehtynä, enkä ole voinut käyttää työaikaani saunaremonttiin.
Minä joka joudun päivittäin menemään fyysisesti työpisteelleni kuuntelen näitä tarinoita. Lauantaina tein 11- tuntisen työpäivän ja HellyHansentakit kilpailivat kenen venettä oli puunattu eniten. Naurattikin kovin että tässä turinoidessa meni ihmisiä enemmän ohi kuin työpaikoillaan näkevät vuodessa, hihihehe. Mitä varten ovat siis etä"töissä" josseivät edes tapaa ihmisiä?
Kunpa omakin työnantaja ymmärtäisi tämän, eikä koko ajan hokisi etätyön olevan taakka.