THL tekee koronatutkimuksen vasta-aineista vain 1000 ihmiselle
Kommentit (21)
Tosi monet tutkimukset joista tehdään päätelmiä koko väestöstä, tehdään tuon kokoisella otannalla. Tutkimusta myös varmasti tehdään useampaan otteeseen.
Jos tekee 1000 hlön satunnaisotannalla pk-seudulla niin tulos on eri kuin jos tekee 1000 hlöllä koko Suomessa.
Aloin miettimään sitäkin, kun joillain alueilla on vähän tapauksia, että onko siellä jo sairastettu se aikaisemmin. Kannattaisi testata joku tällainen paikkakunta ensimmäisenä.
Minun mielestä pitäisi olla vähintään 1200.
Esim. puolekannatustutkimukset tehdään noin 1000 hengen otannalla, ja kyllähän ne nyt ovat ihan linjassa tutkimuskerrasta toiseen sekä vaalituloksen kanssa. Ei todellakaan ole mitään satunnaisesti arvottua.
1000 hengen oikein koostetusta otannasta voi ihan oikeasti tehdä koko väestöä koskettavia päätelmiä varsin luotettavasti. Esim. miljoonan hengen testaaminen ei kasvattaisi luotettavuutta niin paljon, että niin iso määrä olisi kannattavaa tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Esim. puolekannatustutkimukset tehdään noin 1000 hengen otannalla, ja kyllähän ne nyt ovat ihan linjassa tutkimuskerrasta toiseen sekä vaalituloksen kanssa. Ei todellakaan ole mitään satunnaisesti arvottua.
1000 hengen oikein koostetusta otannasta voi ihan oikeasti tehdä koko väestöä koskettavia päätelmiä varsin luotettavasti. Esim. miljoonan hengen testaaminen ei kasvattaisi luotettavuutta niin paljon, että niin iso määrä olisi kannattavaa tutkia.
Itseasiassa raakadata (eli suoraan kyselystä lasketut tulokset) ei ole vaan niitä pitää säädellä mitä ihmeellisimmin korjauskertoimin jotta ne on edes liki oikeaa.
THL ei näemmä kiinnosta se että moniko on sairastanut tai sairastaa vaan akateeminen arvaus siitä paljonko niitä sairastaneita voisi jollain virhemarginaalilla olla. Tästä numerosta ei ole mitään hyötyä taudin rajaamisen tai rajoitusten purkamisen kannalta. Voin jo nyt arvata että sairastaneita on alle prosentti eli jotain 50 000 tai alle.
Riippuu ihan onko testattavat Sipoosta vai Kemijärveltä.
Onhan tuo tilastollisesti kattava määrä, se riittää.
Nyt pitäisi tietää reissaustahti italiassa ja alpeilla ja kiinassa per alue jotta otanta on oikein
Paljon riippuu siitä miten tuo 1000 ihmistä on valittu.
Jos tartuntoja on vain pienellä osalla väestöstä niin onhan siinä aika suuri virhemarginaali. Esim. tässä gallupissa oli haastateltu 1000 ja virhemarginaalin sanottiin olevan kolmen prosentin luokkaa.
https://www.verkkouutiset.fi/hs-enemmisto-suomalaisista-eu-jasenyyden-k…
Vierailija kirjoitti:
Jos tartuntoja on vain pienellä osalla väestöstä niin onhan siinä aika suuri virhemarginaali. Esim. tässä gallupissa oli haastateltu 1000 ja virhemarginaalin sanottiin olevan kolmen prosentin luokkaa.
https://www.verkkouutiset.fi/hs-enemmisto-suomalaisista-eu-jasenyyden-k…
Tarkoitin kolmea prosenttiyksikköä.
Ei tuota määrää ole lukkoonlyöty, itse olen lukenut vain jutun, jossa THL:n edustaja kertoi, miten tuo satunnaistutkimus toimii, ja sanoi siinä että tutkittavien määrä voisi olla esimerkiksi tuhat. Lisäksi maallikon on turha lähteä arvioimaan tutkimuksen luotettavuutta, kun tällä hetkellä tiedossa ei ole muuta, kun ainoastaan tutkimuksen satunnaisotannan MAHDOLLINEN koko.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kannattaisi aloittaa agressiivinen vasta-ainetestaus aloittaen kaikista jonkin hengitystieinfektion viime aikoina sairastaneista. Näin saataisiin selville immuunit, jotka voisivat jatkaa normaalia elämää. Yhteiskunta olisi vain osittain jumissa ja edes osa kulutuksesta palaisi nopeammin ennalleen. Yhdenvertaisuus ongelmia tässä tietysti olisi, kun osa saa mennä vapaasti osan ollessa eristyksissä, mutta ei se tauti niin kiva ole, että sitä kannattaisi kenenkään liikkumisvapauden takia hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota määrää ole lukkoonlyöty, itse olen lukenut vain jutun, jossa THL:n edustaja kertoi, miten tuo satunnaistutkimus toimii, ja sanoi siinä että tutkittavien määrä voisi olla esimerkiksi tuhat. Lisäksi maallikon on turha lähteä arvioimaan tutkimuksen luotettavuutta, kun tällä hetkellä tiedossa ei ole muuta, kun ainoastaan tutkimuksen satunnaisotannan MAHDOLLINEN koko.
Tiedän kyllä miten satunnaistutkimus toimii. Ihmettelen mihin sitä tarvitaan tällä hetkellä. Vähän kuin tekisi galluppia koronasairastaneista. Mitä thl tekee sillä luvulla että sairastaneita on esim. 0.5% tai 1% suomalaisista testaushetkellä?
Tervetuloa Kiuruvedelle testaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä miten satunnaistutkimus toimii. Ihmettelen mihin sitä tarvitaan tällä hetkellä. Vähän kuin tekisi galluppia koronasairastaneista. Mitä thl tekee sillä luvulla että sairastaneita on esim. 0.5% tai 1% suomalaisista testaushetkellä?
Tuosta voidaan analysoida sitä osuutta, kuinka moni taudin sairastaa oireetta. Viruksesta tarvitaan muutakin tietoa kuin sitä, mitä tarvitaan rajoitusten poistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kannattaisi aloittaa agressiivinen vasta-ainetestaus aloittaen kaikista jonkin hengitystieinfektion viime aikoina sairastaneista. Näin saataisiin selville immuunit, jotka voisivat jatkaa normaalia elämää. Yhteiskunta olisi vain osittain jumissa ja edes osa kulutuksesta palaisi nopeammin ennalleen. Yhdenvertaisuus ongelmia tässä tietysti olisi, kun osa saa mennä vapaasti osan ollessa eristyksissä, mutta ei se tauti niin kiva ole, että sitä kannattaisi kenenkään liikkumisvapauden takia hankkia.
Ja tiedät, että vasta-ainetestejä on tähän riittävästi saatavilla?
Eli et tiedä tutkimuksista mitään.