Kassatyöntekijällä on toive asiakkaille
"Luopukaa käteisestä. Älkääkä nostako rahaa kassalta. Se olisi ensimmäinen helppo tapa vaikuttaa. Älkää tulko koko perheen voimin ja ikäihmisten kannattaisi tulla varhaisina tunteina, kun väkeä on vähemmän."
Täällä koko juttu:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006464178.html
Kommentit (26)
Olisiko vielä parempi jos ostettaisiin mahdollisimman vähän, että kassan ei tarvitsisi koskea niin moneen tuotteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi luopua käteisestä puhtaasti käytännön syistä. Moni iäkäs ihminen ei näet omista maksukorttia.
Ehkäpä jutussa haastatellun neidin olisi kannattanut hypätä kassahommiin vasta poikkeusajan jälkeen.
Se on omaa tyhmyyttä jos ei ole itselleen maksukorttia hankkinut. Olisi kyllä jo korkea aika. Käteisen käytön voisi kieltää nyt kokonaan.
Joku väittää, että kriisi tuo päivän jolloin pankkikortit ei toimi. Että kannattaisi nostaa käteistä sitä ennen.
Ei käteinenkään haittaa, mutta onko pakko iskeä se kourallinen sekalaisia kolikoita tiskiin, "Laske siitä"?
Juttu kuulostaa keksityltä tai ainakin liioitellulta, koska itselläni on täysin päinvastaisia kokemuksia. Käteistä kyllä käytetään siinä missä ennenkin, mutta en todellakaan ole nähnyt kenenkään pitävän rahaa tai maksukorttia suussaan ja suuri osa vanhemmista ihmisistä käyttää myös käsineitä ja maskia. Tuota miten asiakkaat avaavat muovipussinsa en ole ehtinyt tarkkailemaan koska piippaan tuotteita silloin kun he aloittavat pakkaamisen, joskin suurimman osan muovipusseista eli kaikki hihnalle laitetut avaan minä.
Niin ja koska sitä maksupäätettä ei desinfioida läheskään joka käyttökerran jälkeen niin en tiedä onko korttimaksu paljoakaan turvallisempi kuin käteisen käyttö, kyllähän siinäkin joutuu yli 50€ ostoksissa (joita on enemmistö supermarketissa, toki lähimaksussa eri juttu) näppäilemään pin-koodin. Vähän ylihysteriointia mielestäni, että käteistä ei saisi käyttää jos ei omista maksukorttia tai että vanhukset eivät saisi käydä kaupassa sen riskiryhmille tarkoitetun tunnin ulkopuolella, eivät kaikki vanhat ihmiset ole aamuvirkkuja. Eikä kaupan kassan tehtävä mielestäni ole alkaa kritisoida kenenkään kaupassakäyntiaikaa, tosi ylimielisesti kirjoitettu juttu ylipäätään.
t. Prisman kassa
Pakollinen kuukauden kaupassa työskentely olisi tarpeen joka ikiselle suomalaiselle. Tulisi tuo kanssa ihmisten luonto tutuksi ja ehkä pistäisi omaakin käytöstä miettimään siltä kantilta - enkä nyt tarkoita vain sormien nuoleskelua. Suurin osa vaikuttaa elävän jossain omassa kuplassaan ja ovat kuin eivät mistään koronasta olisi ikinä kuulleetkaan. Olen vain ajatellut, että tämän kansan osan olemassa olon tarkoitus on vissiin hankkia se laumasuoja meille muille. Ikävä kyllä itse asiakaspalvelijana olen näiden huolettomien tulilinjalla päivittäin. Ei ole edes sitä kassaa ja pleksiä välissä suojana. Toivottavasti en kuole tai vaurioidu pysyvästi. Minulla on paljon menetettävää.
Minulla on kotona hätävarana ollut jo pitkään muutama sata euroa käteisenä. Jos nyt loppuisi työt ja sitä myötä myös rahat tililtä, niin ihan varmasti käyttäisin nuo käteiset. Siinä kassalla olisi aivan turhaa jonkun alkaa katsella nenänvarttaan pitkin.
Mitä nää kassat valittaa. Pitäisivät vaan suunsa kiinni ja hoitaisivat hommat. Tai sitten vaan kortistoon tai toisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi luopua käteisestä puhtaasti käytännön syistä. Moni iäkäs ihminen ei näet omista maksukorttia.
Ehkäpä jutussa haastatellun neidin olisi kannattanut hypätä kassahommiin vasta poikkeusajan jälkeen.
Olipa typerä kommentti tuo viimeinen lause. Tälläkin hetkellä ympäri Suomea työskentelee lukuisia eri ammattikuntien edustajia joutuen työnsä puolesta jatkuvaan ihmiskontaktiin. Heillä saattaa olla kotona riskiryhmään kuuluvia läheisiä joiden puolesta he pelkäävät ja kyllä, myös itsensä puolesta. Sen takia he toivovat ihmisiltä pientä vastaantulemista.
Olisiko heidän kaikkien pitänyt hypätä hommiinsa vasta poikkeusajan jälkeen? Poikkeusaika jo sananakin kertoo tilanteesta, kaikkien tulisi olla valmiita joustamaan yhteisen hyvän eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei käteinenkään haittaa, mutta onko pakko iskeä se kourallinen sekalaisia kolikoita tiskiin, "Laske siitä"?
Kysy Clint Eastwoodilta.
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä kommentti tuo viimeinen lause. Tälläkin hetkellä ympäri Suomea työskentelee lukuisia eri ammattikuntien edustajia joutuen työnsä puolesta jatkuvaan ihmiskontaktiin. Heillä saattaa olla kotona riskiryhmään kuuluvia läheisiä joiden puolesta he pelkäävät ja kyllä, myös itsensä puolesta. Sen takia he toivovat ihmisiltä pientä vastaantulemista.
Olisiko heidän kaikkien pitänyt hypätä hommiinsa vasta poikkeusajan jälkeen? Poikkeusaika jo sananakin kertoo tilanteesta, kaikkien tulisi olla valmiita joustamaan yhteisen hyvän eteen.
Kyllähän jokainen voi irtisanoutua jos pelottaa liikaa käydä töissä, ainakin kaupan kassalle olisi varmasti halukkaita menijöitä. Itse keskityn mieluummin positiiviseen eli iloitsen että oma työni on säilynyt enkä ole joutunut lomautetuksi tai irtisanotuksi, turha stressaaminen tuskin estää saamasta virusta.
Ihan asiaa se kirjoitus on. Jotkut ihmiset ovat just sellaisia. Käsittämättömän epäsiistejä ja yskivät huoletta kassaa päin.
Ihme, että kukaan enää viitsii kaupassa työskennellä kun palkkakin on tosi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Ihan asiaa se kirjoitus on. Jotkut ihmiset ovat just sellaisia. Käsittämättömän epäsiistejä ja yskivät huoletta kassaa päin.
Ihme, että kukaan enää viitsii kaupassa työskennellä kun palkkakin on tosi pieni.
Hauska😂😂jos kukaan ei viitsi työskennellä kaupassa, ....mistäpä sinä reppana ostokset tekisit?
Käteistä käyttää vain 10% suomalaisista. Myyjällä on hanskat. Kuulostaa enemmän myyjän laiskuudelta valitella käteisestä, kun pitäisi sitten osata vähän laskeakin.
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen kuukauden kaupassa työskentely olisi tarpeen joka ikiselle suomalaiselle. Tulisi tuo kanssa ihmisten luonto tutuksi ja ehkä pistäisi omaakin käytöstä miettimään siltä kantilta - enkä nyt tarkoita vain sormien nuoleskelua. Suurin osa vaikuttaa elävän jossain omassa kuplassaan ja ovat kuin eivät mistään koronasta olisi ikinä kuulleetkaan. Olen vain ajatellut, että tämän kansan osan olemassa olon tarkoitus on vissiin hankkia se laumasuoja meille muille. Ikävä kyllä itse asiakaspalvelijana olen näiden huolettomien tulilinjalla päivittäin. Ei ole edes sitä kassaa ja pleksiä välissä suojana. Toivottavasti en kuole tai vaurioidu pysyvästi. Minulla on paljon menetettävää.
Olen työskennellyt kaupassa, enkä tunnistanut ilmiöitä. Turhaa valitusta taas.
Ja kassa voisi automaattisesti rahastaa ostokset maksimi 50 euron erissä, niin ei tarvitsisi koskea siihen makslaitteeseen.
MIten se käteinen on sen likaisempi kuin ne asiakkaiden käpälöimät tuotteet? Mulla on vararahaa käteisenä, koska vähän turhan usein on jotain häikkää korttimaksuissa ja käskevät kassalla hakemaan sitä käteistä.
Kyllähän niistä rahoista voi se korona tarttua kassan hanskoihin ja siitä sitten eteenpäin muiden ostoksiin, mutta kun oon nähnyt miten tuolla pärskitään estottomasti pitkin tuotehyllyjä, nuollaan sormia hedelmäpussin avaamiseen ja heti perään aletaan tutkia tomaatteja samalla käpälällä, tai vaan tullaan kauppaan niistäen ja sitten sillä räkäkädellä hoidetaan kauppa-asiat, niin kyllä sitä koronaa tulee kassan hanskoihin ihan niistä tuotteistakin.
Jokaiselle asiakkaan tökerölle käytökselle on selityksensä. Tosiaan käteisen käyttöä voi perustella maksupäätteiden desifioimattomuudella. Lähimaksu toimii vain 50€ asti. Sileässä setelissä ei ole sen suurempaa koronavaaraa kuin ostoksissa, joita asiakas on räpinyt ja joita kassa kuitenkin joutuu käsittelemään.
Sormien nuoleminen on tökeröä, mutta eipä niitä hedelmäpusseja tahdo saada muuten auki. Samoin, en kyllä ota pilaantunutta hedelmää, jos sellainen sattuisi käteen vaan vaihdan sen. Rahaa tai pankkikorttia en ole koskaan nähnyt kenenkään pitävän suussa. Harvassa kaupassa on asiakkaille käsidesejä tarjolla, joten...
Mitä useamman perheenjäsenen samanaikainen kaupassakäynti vaikuttaa Koronan leviämiseen? Jos perheessä on koronaa, tuo sen kauppaan yksikin ihminen ja jos kaupasta tarttuu korona, leviää se todennäköisesti koko perheeseen. Suurin osa nyt kuitenkin viettää aikaansa lähinnä neljän seinän sisällä.
Kaikin puolin vaikutti taas siltä, että kärpäsestä tehdään härkänen ja halutaan saada asiakkaat näyttämään mistään mitään tietämättömältä junteilta, jotka vain olemassaolollaan häiritsevät asiakaspalvelijoita. Koronan ympärille pitää saada oheisjuttuja ja jos ei muuten saada, keksitään niitä.
Minut on lomautettu ja ei tietoa milloin menen takaisin töihin.
Tilillä on ehkä liian vähän rahaa, siihen ei kosketa.
Kävimme perheen kanssa eilen 3 h kävelemässä ja löydettiin 15 pulloa/tölkkiä ja lompakossa oli 3 e rahaa.
Kävin Lidlissä kauppalistan kanssa ja saatiin kaikki ostettua, mitä piti.
Nyt ei tarvi ostaa mitään koko ensi viikolla.
Käteistä n pari sataa, tällä pitää pärjää.
Kyllä, tulen käyttämään käteistä vielä pitkään.