Veriryhmistä
Mitä eroa on veriryhmillä A ja A+? Kun nyt ollut juttua, että korona voi iskeä kovemmin niille joiden veriryhmä on A? Koskeeko silloin myös niitä joilla on veriryhmä A+?
Kommentit (29)
lueppa punaisen ristin sivuilta. A- ei todellakaan tarkoita A+ ja A-
(linkki: https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/veren-matka/veriryhmat)
Jos oot A+, oot A-veriryhmää ja sulla on lisäksi rhesus-tekijä=se plus. Jos on A-, on A-veriryhmää, mut on negatiivinen sen rhesus-tekijän suhteen.
En tiedä, onko noita rhesus-tekijöitä miten huomioitu tossa korona/veriryhmäjutussa?
Kiinnostaisi tietää kyllä, miten se vaikuttaa. Ite olisin B+.
Mä oon parasta a+ veriryhmää. Naaputi on jotai helevetin ö- veriryhmää.
Ettekö jo usko, että toi "iskee pahiten a-veriryhmään" oli huijausta. Sillä yritettiin myydä helekutin kallista veriryhmätestiä, joka sekin oli huijausta.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö jo usko, että toi "iskee pahiten a-veriryhmään" oli huijausta. Sillä yritettiin myydä helekutin kallista veriryhmätestiä, joka sekin oli huijausta.
Just sanottiin kympin uutisissa että osuu pahimmin a-veriryhmään.
Vierailija kirjoitti:
lueppa punaisen ristin sivuilta. A- ei todellakaan tarkoita A+ ja A-
(linkki: https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/veren-matka/veriryhmat)
.
No en tarkoittanutkaan A-veriryhmä-sanassa tuolla viivalla miinusta vaan väliviivaa... Vastaaja nro 1.
Höpöhöpöuutisia. Ei todellakaan iske pahiten a veriryhmään. A on paras ryhmä.
Tampereen yliopiston professori Seppo Parkkila kertoo, että on tieteellisesti todistettu A-veriryhmän saavan aikaan hankalamman taudin.
– Löydöstä selittää se, että henkilöillä, joilla on O- ja B -veriryhmät, on luonnostaan kehittynyt vasta-aineita A-antigeenia vastaan. Tutkimuksissa on osoitettu, että A-vasta-aine voisi estää viruksen tarttumista solureseptoriin, Parkkila sanoo.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uutta-tutkimustietoa-veriryhma-vaik…
Tuliko A-veriryhmäläisistä nyt riskiryhmäläisiä?
Tuo tutkimus on kyllä sikäli vähän ristiriitaista tietoa, koska Wuhanissa oli paha epidemia. Vaikka Aasiassa b-veriryhmä on vallitsevampi, jonka omaavien pitäisi olla paremmassa suojassa. Siitä huolimatta siellä sairaus levisi laajalle, ja monet sairastuivat vakavasti.
https://www.studio55.fi/terveys/article/veriryhmien-yleisyys-vaihtelee-…
"– Karkeasti luokiteltuna B-veriryhmä on itäinen ominaisuus ja A-veriryhmä läntinen. Muuttoliike Suomessa on kuitenkin sekoittanut tätä aika lailla. Käytännössä sellaista isoa, merkittävää eroa, joka näkyisi esimerkiksi paikallisesti verenluovuttajien tarpeessa tai sairaaloiden kulutuksessa, ei ole.
Maailmanlaajuisesti erot ovat suurempia.
– Aasiassa B-ryhmä on huomattavasti vallitsevampi kuin vaikka Länsi-Euroopassa, jossa taas on enemmän A-ryhmän edustajia."
"O-ryhmä on puolestaan hyvin runsaasti edustettuna Afrikassa. Näyttää siltä, että O-ryhmäläiset ovat jossakin määrin enemmän suojassa tai selviytyvät paremmin malariatartunnoista."
Kiinnostavaa. Tietääkseni malariasuoja liittyy punasolujen muotoon, joka suojaa malarian tarttumiselta. Voisiko suojata myös koronalta?
Sanoja veriryhmiä löytyy jokapuolelta maailmaa. B - ryhmää pidetään jalostuneempana.
Taikauskoa kaikki. Kuten usko horoskooppeihin.
Vierailija kirjoitti:
Sanoja veriryhmiä löytyy jokapuolelta maailmaa. B - ryhmää pidetään jalostuneempana.
Taikauskoa kaikki. Kuten usko horoskooppeihin.
Samoja.
Olen B+ ja en käytännössä ole koskaan sairaana, ehkä nuha kerran vuodessa. Influenssaa en ole sairastanut koskaan, enkä ole ottanut siihen rokotusta. En ole millekkään allerginen. No, saa nähdä kääntyykö tuuri nyt koronan kanssa.
Mits siniveriset. Ovatko paremmassa vai huonommassa suojassa kuin punaveriset?
Vierailija kirjoitti:
Olen B+ ja en käytännössä ole koskaan sairaana, ehkä nuha kerran vuodessa. Influenssaa en ole sairastanut koskaan, enkä ole ottanut siihen rokotusta. En ole millekkään allerginen. No, saa nähdä kääntyykö tuuri nyt koronan kanssa.
Sama juttu. Sama veriryhmä enkä juuri koskaan kipeänä, ainakaan kuumeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Sama veriryhmä enkä juuri koskaan kipeänä, ainakaan kuumeessa.
Sama juttu, olen A+ enkä sairasta koskaan. Vaikka olisi räkätauti, kuume ei nouse koskaan.
A-veriryhmä tarkoittaa sekä A+ että A- veriryhmiä.