Kaikki läheiset lomautettuina!
Kaikki sisarukseni ja näiden puolisot ovat nyt sitten lomautettuina, tai no kuudes sai vasta ilmoituksen. Kaikki eri aloilla.
Kovat ajat edessä, jos liiton rahoja saa lapsiperheet odotella loppuvuoteen 😬
Kommentit (18)
Tämä pelottaa mua monta kertaa enemmän kuin itse korona ikinä.
Omassa tuttavapiirissä ei ole yhtään lomautettua tai irtisanottua. Mitäs työskentelette turhilla huuhaa-aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi loppuvuoteen?
Koska työttömyyskassoilla on ihan hervoton hakemussuma ja pahimmat arvaukset on että nyt keväällä haettuja etuuksia lähtee maksuun ensi vuoden puolella.
Juuri tällaisten tilanteiden takia on hyvä olla niitä säästöjä, joilla pärjää ainakin muutaman kuukauden.
Antaisin ravintola-alan irtisanotuille vuokralla asuville työntekijöille ohjeeksi muuttaa isosta kaupungista läheiseen pikkukuntaan asumiskuluja alentaakseen. Esimerkiksi jos asuu Tampereella, kannattaa alkaa etsiä vuokra-asuntoa vaikka Ikaalisista, Nokialta tai Orivedeltä. Tai jos asuu Kuopiossa, kannattaa muuttaa Siilinjärvelle, Nilsiään tai Suonenjoelle.
Vierailija kirjoitti:
Millä aloilla nuo lomautukset?
Ravintola-, varhaiskasvatus- ja opetusala, yksi opiskelun ohella erikoisliikkeessä myyjänä toimiva, yksi koneinsinööri ja yksi ilmeisesti jotain it-tukihommia tekevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aloilla nuo lomautukset?
Ravintola-, varhaiskasvatus- ja opetusala, yksi opiskelun ohella erikoisliikkeessä myyjänä toimiva, yksi koneinsinööri ja yksi ilmeisesti jotain it-tukihommia tekevä.
Turhia aloja, lastenhoitajat lähäreinä voi siirtyä toisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaisten tilanteiden takia on hyvä olla niitä säästöjä, joilla pärjää ainakin muutaman kuukauden.
Tottakai. Se auttaa muutaman kuukauden, jos etuuskäsittely vie vaikkapa 6-9kk. Kovin monella perusduunarilla ei kuitenkaan ole molempien talouden vanhempien puolen vuoden tuloja vastaavaa summaa.
Meillä myös paljon lomautuksia lähipiirissä. Lastenhoitaja, nuorisotyöntekijä, metallimies, perhetyöntekijä, hitsaaja, vaatekaupan myyjä ja autonkorjaaja.
Meillä vaan teini joka tekee keikkaa hesessä, lupasin asunnon ja ruuan jos opiskelee ahkerasti
Itse olen terveydenhuollossa. Töitä olen paiskinut 12 h. Ylitöitä voi tehdä niin paljon kuin haluaa. Ja minäkin pelkään lomautusta, koska huhtikuun loppuun mennessä sairaanhoitopiirin rahat vuodelle 2020 on jo käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä ei ole yhtään lomautettua tai irtisanottua. Mitäs työskentelette turhilla huuhaa-aloilla.
Niin, ajattele jos 5 miljoonan ihmisen Suomessa olisi 2,5 miljoonaa infektiolääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi loppuvuoteen?
Koska työttömyyskassoilla on ihan hervoton hakemussuma ja pahimmat arvaukset on että nyt keväällä haettuja etuuksia lähtee maksuun ensi vuoden puolella.
Siskoni karenssi loppui ja nyt pitäis hakea ytk:sta ansiosidonnaista, lausunto siellä jo on työkkäriltä. Joutuukohan odottamaan niin kauan kun on "selvä tapaus"...
Minä olen meidän perheen ainoa lomautettu, olen duunarihommissa ja muut IT-alalla. Meillä on taloudellinen tilanne hyvä, kiitos miehen hyvien tulojen. Mutta työkaveria säälittää, hänellä oli alkuvuodesta huono rahatilanne eikä pystynyt ajoissa maksamaan työttömyyskassan vuosimaksua :-( Vuosikausia ollut töissä ja nyt tipahtaa suoraan peruspäivärahalle ja joutuu hakemaan asumistukea.
Vaikka tämä korona jollain tavalla koskettaa kaikkia, niin kyllä eri alojen työntekijät ovat hyvin eriarvoisessa asemassa. Joillakin työt lisääntyvät, jotkut tekevät töitä kotona, jotkut lomautetaan ja joillain loppuu työt kokonaan. Nekin, joilla menee hyvin, tuskin kuluttavat entiseen malliin kun jotenkin ei kehtaa kun muilla menee niin huonosti. Myös osakekurssien romahdus aiheuttaa sellaisen tunteen, että ei tässä nyt niin hyvin mene vaikka palkka juokseekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi loppuvuoteen?
Siskoni karenssi loppui ja nyt pitäis hakea ytk:sta ansiosidonnaista, lausunto siellä jo on työkkäriltä. Joutuukohan odottamaan niin kauan kun on "selvä tapaus"...
Siskosi hakemus ei poikkea millään tavalla sadoista tuhansista muista aivan vastaavista hakemuksista lausuntoineen.
Miksi loppuvuoteen?