Onko harvinaista, että 39-vuotiaalla ei ole vielä koskaan murtunut yksikään luu?
Kommentit (14)
Ei kai, mä olen 45v., eikä yhtään murtumaa.
Häh? Eikö nyt suurin osa ihmisistä selviä elämästään ilman murtumia?
Enpä tiedä ainuttakaan perheenjäsentä (lapsuudenperhe + sisarukset puolisoineen ja lapsineen), jolta olisi murtunut joku luu.
Ei, vaan harvinaisempaa on, että luut ovat murtuneet. Yleensä tuossa iässä luiden pitäisi olla vielä kestäviä. Luiden murtuminen on vanhusten vaiva, kun luut haurastuvat.
Itse olen vanhempi eikä ole murtunut yhtään luuta. Miksi luiden murtaminen olisi jotenkin normaalia, ellei kärsi osteoporoosista?
Täällä 49-vuotias. Ei murtuneita luita.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan harvinaisempaa on, että luut ovat murtuneet. Yleensä tuossa iässä luiden pitäisi olla vielä kestäviä. Luiden murtuminen on vanhusten vaiva, kun luut haurastuvat.
No joopa joo, minä oon 42-v. ja mulla on kolme kertaa murtuma. Ei johdu haurastumisesta vaan korkeaenergisesta tapaturmasta.
Ei kai niitä murru, jos ei mitään teekään.
Varmaan riippu aika paljon myös harrastuksista. Itse olen harrastanut nuorempana useampaakin extreme lajia joista rullalautailua ylivoimaisesti eniten. Niissä lajeissa ei paljon luunmurtumilta voi välttyä jos haluaa oikeasti kokeilla rajojaan ja kehittyä todella hyväksi. Kohta ikää 37v ja lopetin jo reilu 10 vuotta sitten luunmurtumien laskemisen. :)
Ei kai muuten ihmisillä kauhean yleisiä nuo murtumat ole.
Häh? No ei tosiaankaa oo harvinaista. Mistä ihmeestä sä tämmöstä oot päähäs saanu?
Luulin myös olevani harvinainen ilman murtumia 35 vuotiaaksi asti. Kaikilla tutuilla melkein on harrastuksissa tai tapaturmissa tulleita murtumia. Viime vuonna lapsi tiputti ison painavan koriste-esineen jalalleni ja tuli kerralla muutama murtuma.
Harvinaisempaa on, että on murtunut.