Voiko oikeasti kuka tahansa ilmoittaa Maistraattiin osoitteenmuutoksen jonkun toisen asuntoon ilman asunnon omistajan lupaa?
Mietin, että tein osoitteenmuutoksen. Maistraatista tuli ilmoitus, että muutos tehty. Nyt sitten selvisi, että edellinen asukas ei ole siirtänyt kirjojaan pois ja Kelassa katsovat minulla asuvan kotona miesystävä. Miten hemmetissä tuo on mahdollista?
Lisäksi hoksasin, että ei minulta kukaan ole kysellyt osoitteenmuutoksessa, että saanko sinne kirjani siirtää. Nythän ihan kuka tahansa voi esittäytyä poikaystävänäni ja sepittää, ettei häntä saa heittää ulos kämppästä ilman 6kk irtisanomista ja että hänellä on oikeus asua asunnossa. OIkeestiko?
Kommentit (39)
Mielestäni esim. vuokrakämpästä poismuuttaessa toimiston oitäisi hoitaa se ilmoitus maistraattiin, että henkilö poistuu nyt asunnosta ja uusi tulee tilalle. Ei enää voida luottaa siihen, että uusavuttomat pummit hoitaisivat itse.
Joku oli tehny musta muuttoilmoituksen. Olin muka muuttanut pois omasta kodistani vaikka asuin täällä! Tästä on pari vuotta. Eihän tällainen saisi olla mahdollista!!
Muuttoilmoitus pitäisi voida tehdä vain henkkareiden kanssa maistraatissa tai netissä pankkitunnuksilla tunnistautuneena. Henkilöllisyys pitäisi aina todistaa. Pitäisi tehdä lakialoite tästä.
Tytär asuu asunnossa, jossa 5 vuotta sitten pois muuttanut asukas ei ole tehnyt ilmoitusta postiin eikä taloyhtiölle.
Edellisen asukkaan postia tulee edelleen.
Maistraattiin on tehnyt ilmoituksen. Kysyin sieltä.
Minulla on sijoitusasunto, josta pois muuttanut ei tehnyt muuttoilmoitusta maistraattiin. Koska omistan asunnon, minua neuvottiin tekemään ilmoitus, että ko. henkilö ei asu asunnossa. Digi- ja viestintävirastolta menee kuulemma asian käsittelyyn monta kuukautta. Yhä 3 kk myöhemmin odottelen päätöstä, että ex-vuokralainen saadaan pois huoneiston kirjoilta.
Näitä kuullessa ihmettelee miten helppoa tuo Suomessa on ja siitä aiheutuu tuollaisia ongelmia. Asun maassa jossa pitää mennä virallisen vuokrasopimuksen kanssa sähkölaitokselle, jossa todennetaan myös henkilöllisyys. Kun saa nimiinsä sähkösopimuksen, sen kanssa mennään tekemään osoitteenmuutos. Ei riitä mikään oma ilmoitus vaan pitää olla näyttää nuo paperit että todellakin asuu siellä, vuokralla olevan vuokrasopimus tai omistusasunnossa asunnon paperit. Suomessa on helppoa mutta altistaa just tuollaisille huijauksille
Vierailija kirjoitti:
Muuttoilmoitus pitäisi voida tehdä vain henkkareiden kanssa maistraatissa tai netissä pankkitunnuksilla tunnistautuneena. Henkilöllisyys pitäisi aina todistaa. Pitäisi tehdä lakialoite tästä.
Ehdottomasti! Kuka laittaa aloitteen alulle?
DVV:llä on "Ilmoitus ylimääräisestä asukkaasta" -palvelu. Eli käyttäkää sitä, jos asunnossanne on kirjoilla ylimääräinen asukuas.
https://dvv.fi/ilmoitus-ylimaaraisesta-asukkaasta
"Ilmoita meille alla olevalla verkkolomakkeella asukkaan poistamisesta, jos asuntoosi on rekisteröity ylimääräinen asukas."
Vierailija kirjoitti:
DVV:llä on "Ilmoitus ylimääräisestä asukkaasta" -palvelu. Eli käyttäkää sitä, jos asunnossanne on kirjoilla ylimääräinen asukuas.
https://dvv.fi/ilmoitus-ylimaaraisesta-asukkaasta
"Ilmoita meille alla olevalla verkkolomakkeella asukkaan poistamisesta, jos asuntoosi on rekisteröity ylimääräinen asukas."
Käsittelyaika melkoinen...
Vierailija kirjoitti:
Joku oli tehny musta muuttoilmoituksen. Olin muka muuttanut pois omasta kodistani vaikka asuin täällä! Tästä on pari vuotta. Eihän tällainen saisi olla mahdollista!!
Tuota varten voi tehdä muuttosuojauksen sekä DVV:lle että Postiin, jolloin muuttoilmoituksen voi tehdä vain sähköisesti tunnistautuneena tai paikan päällä DVV:n toimipisteessä.
Kannattaa silti huomioida, että tuo estää vain sen, ettei joku toinen voi muuttaa sinua pois asunnostasi. Haamuasukkaan muuttamista sinun asuntoosi tuokaan ei estä.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki hylätty monilta opiskelijoilta suotta, kun tiedoissa näkyy esim "avopuolisona" edellinen asukas joka on ollut niin puupää ettei ole viitsinyt/älynnyt/osannut tehdä laillista muuttoilmoitusta, että osoitteenmuutos päivittyisi maistraattiin.
Edellistä asukasta ei sitten löydy mistään selvittämään asiaa.
Mielestäni tuosta pitäisi tehdä sen verran automaattinen juttu että esim. vuokrasopparista pitää vuokranantajan laittaa tieto maistraattiin. Aivan järetön systeemi tällainen kun roiskitaan muuttoilmoituksia sinne tänne jos roiskitaan ja sitten asutaan päällekkäin.
Helena Koivu käsittääkseni ilmoitti osoitteensa Kakskertaan vaikka ei siellä asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota varten voi tehdä muuttosuojauksen sekä DVV:lle että Postiin, jolloin muuttoilmoituksen voi tehdä vain sähköisesti tunnistautuneena tai paikan päällä DVV:n toimipisteessä.
Kannattaa silti huomioida, että tuo estää vain sen, ettei joku toinen voi muuttaa sinua pois asunnostasi. Haamuasukkaan muuttamista sinun asuntoosi tuokaan ei estä.
Kannattaa myös tehdä muuttoilmoituksen esto. Silloin kukaan muu ei voi tehdä nimissäsi ilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Sekä samalla tarjota asunnon omistajalle mahdollisuus asettaa sellainen esto kotiosoitteeseensa, ettei sinne voi haamuasukkaat tehdä muuttoilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös tehdä muuttoilmoituksen esto. Silloin kukaan muu ei voi tehdä nimissäsi ilmoitusta.
Juuri tuota tarkoitin. DVV:llä se taidetaan tuntea muuttoilmoituksen estona ja Postilla muuttosuojauksena.
Vierailija kirjoitti:
Tytär asuu asunnossa, jossa 5 vuotta sitten pois muuttanut asukas ei ole tehnyt ilmoitusta postiin eikä taloyhtiölle.
Edellisen asukkaan postia tulee edelleen.
Maistraattiin on tehnyt ilmoituksen. Kysyin sieltä.
Posti kääntää postin tietyn aikaa. Viranomaisille menee tieto uudesta osoitteesta, mutta muille pitää itse ilmoittaa. Jos asukas ei ole ilmoittanut, posti tulee vanhaan osoitteeseen, vaikka olisi sen virallisen osoitteenmuutoksen tehnytkin.
Vierailija kirjoitti:
Helena Koivu käsittääkseni ilmoitti osoitteensa Kakskertaan vaikka ei siellä asunut.
Joo, teki virallisen muuttoilmoituksen. Tätä hän aina poustauksissaan hoki 🤣. Ja asuihan hän siellä, ilman omistajan lupaa. Härskein ihminen jonka tiedän.
Elämänhallinnan ongelmia ilmeisesti ystävälläsi. Kyllä poste restante -osoite on nimenomaan ilmoitusluontoinen asia...