Te jotka olette Koronan osalta riskiryhmään kuuluvia, mikä sairaus teillä on?
Tuntuu että joka toinen on ainakin omasta mielestään riskiryhmäläinen muuten kuin iän puolesta. Mitä sairauksia siis teillä nuoremmilla on?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut nuorena pahan keuhkokuumeen, jonka seurauksena 30% toisen keuhkon keuhkorakkuloista ei toimi ja ne ei uusiudu. Lisäksi verenpainetauti, joka on kyllä ihan ok lääkityksellä. Perinnöllistä tämä jälkimmäinen, en ole pönäkkä. Ikä 42v ja olen täysin varma että kuolen jos sairastun koronaan.
Riskiryhmäläinenkin voi sairastaa Koronan lievänä. Perus-sairaus ei automaattisesti tarkoita teholle päätymistä ja kuolemaa vaikkakin lisää riskiä.
Näinhän se on, mutta varmaankin jokainen joka on menettänyt osan keuhkoista tulehdukselle, pelkää keuhkotulehduksia. Oli ne mitä tahansa. Varmaan jo huono ilmanlaatu vaikuttaa hengitykseen yms. Ja uskon, että Suomessa voidaan pelastaa monet vakavasti sairastuvat. En siis minäkään usko, että kommentoija kuolisi, mutta ymmärrän miksi hän ei halua pelata venäläistä rulettia eikä koneilla tautia.
Diabetes, korkea verenpaine, sepelvaltimotauti.
Vierailija kirjoitti:
Krooninen haavainen paksusuolentulehdus (colitis ulcerosa), johon vastustuskykyä heikentävä lääkitys.
Minulla sama ja vielä diabetes pillereillä.Lääkäri sanoi etten ole riskiryhmää oletko kysynyt vai itse diognosoinut?
Perussairaus ei tarkoita automaattisesti riskiryhmään kuulumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krooninen haavainen paksusuolentulehdus (colitis ulcerosa), johon vastustuskykyä heikentävä lääkitys.
Minulla sama ja vielä diabetes pillereillä.Lääkäri sanoi etten ole riskiryhmää oletko kysynyt vai itse diognosoinut?
Jos lääkkeeni neuvotaan tauottamaan jo tavallisen nuhakuumeen iskiessä, niin diagnosoin itseni riskiryhmäläiseksi.
Jaksamista teille kaikille! 💖Vaikka olen itse perusterve, en silti nytkään pidä sitä, etten sairastuisi, itsestään selvyytenä.
Tässä oli mainittuna monta sellaista sairautta, jotka eivät ole virallisesti riskiryhmädiagnooseja.
Minulla on munuaisten vajaatoiminta ja synnynnäinen kehityshäiriö kummassakin munuaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli mainittuna monta sellaista sairautta, jotka eivät ole virallisesti riskiryhmädiagnooseja.
Mitä ne oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut nuorena pahan keuhkokuumeen, jonka seurauksena 30% toisen keuhkon keuhkorakkuloista ei toimi ja ne ei uusiudu. Lisäksi verenpainetauti, joka on kyllä ihan ok lääkityksellä. Perinnöllistä tämä jälkimmäinen, en ole pönäkkä. Ikä 42v ja olen täysin varma että kuolen jos sairastun koronaan.
Riskiryhmäläinenkin voi sairastaa Koronan lievänä. Perus-sairaus ei automaattisesti tarkoita teholle päätymistä ja kuolemaa vaikkakin lisää riskiä.
Näinhän se on, mutta varmaankin jokainen joka on menettänyt osan keuhkoista tulehdukselle, pelkää keuhkotulehduksia. Oli ne mitä tahansa. Varmaan jo huono ilmanlaatu vaikuttaa hengitykseen yms. Ja uskon, että Suomessa voidaan pelastaa monet vakavasti sairastuvat. En siis minäkään usko, että kommentoija kuolisi, mutta ymmärrän miksi hän ei halua pelata venäläistä rulettia eikä koneilla tautia.
Kiitos kannustavista sanoista. Uskon kuitenkin koronan ollessa päällä, että lääkäreillä olisi aikaa perehtyä potilaan entisiin diagnooseihin tms ja jo siksi hoito voisi mennä pieleen kovassa kiireessä ja ehkä kokemattoman huolimattomuudessa. Inhimillistä mutta kuolettavaa. Tämä on suurin pelkoni, tuntemiini ja minut tunteviin lääkäreihin luotan sataprosenttisesti.
Astma, verenpainetauti, diabetes, munuaisten vajaatoiminta, reuma ja sydämen vajaatoiminta. Riittääkö nämä vai tuleeko kommentteja, etteivät riitä riskiryhmädiagnoosiin.
Olen tupakoinut yli puolet elämästäni ja yrittänyt yhtä pitkään lopettaa. Kuukausi sitten sain lopetettua, mutta taitaa olla jo liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tupakoinut yli puolet elämästäni ja yrittänyt yhtä pitkään lopettaa. Kuukausi sitten sain lopetettua, mutta taitaa olla jo liian myöhäistä.
Itse olin tupakoinut n. 10 vuotta, kunnes vuosi sitten lopetin ympäristön painostuksesta. Nyt olen alkanut polttamaan taas kuin korsteeni ihan silkasta stressistä, koska olen riskiryhmässä. Koska mikäli jos tässä kuolema on korjatakseen, niin eipähän ollut ainakaan paheista (tai niiden puutteista, oikeastaan) kiinni.
Astma ja harvinainen keuhkosairaus. Minulla on ollut niin monta keuhkokuumetta etten halua enää yhtään.
Joku on tosi pahasti vialla, mutta en ole vielä saanut diagnoosia eli todella pahasti riskiryhmässä.
Olen graavisti obeesi, RR-tauti, mcc ja T2DM.
En ymmärrä tuota, kun sanotaan että on korkea verenpaine Eihän se ole korkea, jos on lääkitys. Minulla oli ennen lääkitystä verenpaineet 140/95 ja lääkityksen aloittamisen jälkeen 115/70. Näin on ollut jo monta vuotta.
Diabetes