Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijoita ja työttömiä halutaan nyt orjatyövoimaksi maatiloille, kun ulkomaalaiset orjat eivät pääse Suomeen

Vierailija
03.04.2020 |

Työ kuin työ on kiva olla, etenkin näinä aikoina. Mutta kahdeksan euron tuntipalkka ei ole enää nykypäivää. Lisäksi pitäisi matkustaa pois kotoa perheen ja lemmikeiden luota työsuhteen ajaksi. Pitäisi maksaa sekä omaa vuokraa että työasunnon vuokraa. Ja pitäisi varmaan olla autokin käytössä, että pääsee työpaikalle.

https://yle.fi/uutiset/3-11282722

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, kaikki joutilaat töihin. Suomi ei tästä muuten nouse.

Mansikkamaatko tätä maata pyörittävät?

Vierailija
82/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkään ei ole kukaan kertonut, miten majoitus hoidetaan koronasuositukset huomioiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutilaat töihin. Nyt ei kohta enää riitäkään se kotona pötköttely ja "eristäytyminen".

Vierailija
84/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työttömistä ja varsinkin nuorista tullut niin kermaperseitä, että esim mansikanpoiminta ei kesätyönä käy! Kyllä siellä paikkakunnalla on varmasti nuoria joilla ei ole kesätyötä. Itsekin olin mansikoita poimimassa teininä 90-luvulla ja pyörällä kuljettiin 6km suuntaansa.

Vierailija
85/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutilaat töihin. Nyt ei kohta enää riitäkään se kotona pötköttely ja "eristäytyminen".

Mutta miksi vain marjatiloille? Ravintolatkin ovat ahtaalla, miksei he saisi työttömiä velvoitetyöhön?

Vierailija
86/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisit itse jotakin järkevää ja hyödyllistä joskus.

Vierailija
87/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto pitäisi irtisanoa ja asua tilalla, aika hankalaa. Tai sitten liian suuret matkakulut.

Vierailija
88/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työttömistä ja varsinkin nuorista tullut niin kermaperseitä, että esim mansikanpoiminta ei kesätyönä käy! Kyllä siellä paikkakunnalla on varmasti nuoria joilla ei ole kesätyötä. Itsekin olin mansikoita poimimassa teininä 90-luvulla ja pyörällä kuljettiin 6km suuntaansa.

Ei tilat ole huolineet suomalaisia, varsinkaan kotoaan pyöräileviä, vuosiin.

Vierailija
89/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hakenut, mutten kelvannut. No, sain onneksi muita töitä.

Vierailija
90/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minut kohta lomautetaan niin voin minä mennä tuolla palkalla ottamaan pellolle aurinkoa jos tuet ei laske.

Selkääni en ala rikkoa tuon palkan takia. Ja joku muu maksaa työmatkat, perheeni luota en myöskään lähde tuollaisen haista paska palkan takia.

Vierailija
91/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämä on hankala yhtälö.

Työntekijöille pitää maksaa pientä palkkaa, koska kukaan ei kuitenkaan halua maksaa korkeaa hintaa maidosta, lihasta, leivästä, marjoista jne.

Olisimmeko yhtäkkiä valmiita kolminkertaiseen ruuan hintaan?

Suurin osa perustuotannon katteista menee suurille keskusliikkeille eli K- ja S-ryhmälle sekä Lidlille. Jos he laskisivat katettaan jäisi tuottajille mahdollisuus maksaa työntekijöille kunnon palkkaa.

Vierailija
92/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi tämä työ ei kelpaisi nyky opiskelijoille? Itse olin vuosia marjatiloilla töissä kesäisin. Palkka tuli kerättyjen litrojen mukaan. Niillä tienesteillä eleli mukavasti syyslukukauden ja opintotukea tarvitsi nostaa vain kevääksi.

Vierailija
93/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi tämä työ ei kelpaisi nyky opiskelijoille? Itse olin vuosia marjatiloilla töissä kesäisin. Palkka tuli kerättyjen litrojen mukaan. Niillä tienesteillä eleli mukavasti syyslukukauden ja opintotukea tarvitsi nostaa vain kevääksi.

Ja milloinkas tämä oli? Iloisella 70-luvulla?

Vierailija
94/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja milloinkas tämä oli? Iloisella 70-luvulla?

Iloisella ysärillä. Kuinka niin?

Vierailija
95/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvän tähen. Te mätätte suuhunne hampurilaisiakin niin että napa tutisee, eikä niille jossain Hesen tiskillä sen enempää makseta. Palkka on 8 e tunti, eikä se siitä nouse, vaikka kuinka niska limassa töitä painaisi. Pellolla sentään voi itse vaikuttaa siihen, että jos tekee reippaasti töitä, saa myös enemmän palkkaa.

Hese ei pakkomajoita työntekijöitä takahuoneeseen ja vähennä "asumiskuluja" palkasta.

Siellä ei ole mikään pakko asua. Ei kaikki tilat jossain Suonenjoella ole. Suunnilleen joka toisessa pitäjässä on marjatila, ainakin napapiirin eteläpuolella. Jopa siellä pääkaupunkiseudulla. Metsämarjoja, lakkoja ja sieniä poimimalla tekee myös hyvän tilin. 

Vierailija
96/96 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minut kohta lomautetaan niin voin minä mennä tuolla palkalla ottamaan pellolle aurinkoa jos tuet ei laske.

Selkääni en ala rikkoa tuon palkan takia. Ja joku muu maksaa työmatkat, perheeni luota en myöskään lähde tuollaisen haista paska palkan takia.

Melkoinen hienoper*e.