Ammattikoulutodistuksella amk-opintoihin???
Onko kokemusta, että mikä arvosanan täytyy vähintään olla että pääsee sisään??
Mulla oli arvoasteikko 1-3, ja mun keskiarvo on 2 eli hyvä ton asteikon mukaan. Onko liian alhaset pisteet, pitäisikö olla 3 kaikesta??? Vai pääseekö vaan lukiolaiset sisään?
Kommentit (21)
Tiedättekö millasia arvosanoja ammattikoulussa pitää olla, että etenee tonne?
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö millasia arvosanoja ammattikoulussa pitää olla, että etenee tonne?
Miten niin etenee? Sinne haetaan pääsykokeella.
Riippuu niin ihan haetusta koulutuksesta ja alueesta. Aiempien vuosien valintatiedot antaa varmaan hyvin viitteitä tarvittavasta tasosta.
Pääsykokeella ja työkokemuksella merkitystä, mutta alakohtaiset erot suuria. Todistus ei ratkaise. T. AMK-ope
Työkoe ei vissiin vaikuta kaikkiin aloihin? Yheltä alalta vaadittiin yli 5 v kokemusta, mutta ei multa kysytty työtodistuksia ollenkaan muihin. ;o
Onko pääsykoe yläasteen ysiluokan tasoista, ai minkä tasoista?
Riippuu ihan siitä mihin kouluun ja minne alalle haet. Ei kaikkiin amiksiinkaan pääse sisälle samalla todistuksella, joten tämän ei pitäisi olla mikään kovin vaikea asia käsittää.
-Eli siis todistus sittenkin vaikuttaa, ja saako tietyllä alalla amiksesta paremmat pisteet tietyille aloille vai ? :D En nyt ymmärtänyt, voitko selittää asian niin että ihminen joka ei tiedä näitä asioita, niin ymmärtää, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Työkoe ei vissiin vaikuta kaikkiin aloihin? Yheltä alalta vaadittiin yli 5 v kokemusta, mutta ei multa kysytty työtodistuksia ollenkaan muihin. ;o
O.o minkä ikänen oikein olet?
Kakkonen nyt voi tarkoittaa mitä tahansa.
1-3 oli tosi karkea asteikko.
3 oli varattu täydelliselle suoritukselle, ykkönen annetaan säälistä pölvästille, joka ei osannut mitään(mutta joka pitää koulun rahoituksen turvaamisrksi päästää läpi).
En ole, enkä ole ollut kohde ryhmää mutta minusta olisi hieman hämmentävää, jos ammattikorkeakouluihin, puhumattakaan, jos yliopistoihin alettaisiin valita opiskelijoita suoraan ammattikoulun päättötodistuksilla.
Ei siksi, etä se olisi huono ta vähempi arvoinen kuin vaikkapa ylioppilastutkinto, vaan koska ymmärtääkseni ammattikoulututkintoja ei arvioida lainkaan ao. koulujen ulkopuolella. Eli ts. samanoppiaineen arvosana voinee heittää huomattavastikin riippuen siitä kuka, tai ketkä opettajat ovat olleet arvostelijoina.
Näinhän ei saisi olla mutta näin nyt vain on. (Ei ole ylioppilastutkintolautakuntaan verratavaa "valvonta elintä")
En osaa sanoa, kuinka paljon mahd. eroa saattaa olla eri koulujen arvoseluissa, mutta silloin kun suoritetaan opiskelijavalintoja piste tai pisteen puolikkaan ero saattaa olla ratkaista sen kuka saa opiskelupaikan ja kuka (/ ketkä) saavat tai jouuvat hakemaan uudemman kerran.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mihin kouluun ja minne alalle haet. Ei kaikkiin amiksiinkaan pääse sisälle samalla todistuksella, joten tämän ei pitäisi olla mikään kovin vaikea asia käsittää.
-Eli siis todistus sittenkin vaikuttaa, ja saako tietyllä alalla amiksesta paremmat pisteet tietyille aloille vai ? :D En nyt ymmärtänyt, voitko selittää asian niin että ihminen joka ei tiedä näitä asioita, niin ymmärtää, kiitos.
Nykyään ei vaikuta kuin pääsykokeen tulos.
Nykyään AMISLAISET HAKEE PÄÄSYKOKEELLA
YLIOPPINEET JOS EIVÄT PÄÄSE TODISTUKSELLA SUORAAN SISÄÄN HE MENEVÄT PÄÄSYKOKEESEEN.
O.o minkä ikänen oikein olet?
-oho, tuli kirjotusvirheitä. :'D
ja olen kesäkuussa 30, ehkä suakin vanhempi siis.
Ja siis totta kai on epäkohtia, ei munkaan arvosanoja annettu oikeudenmukasesti. Silti mulla on ne arvosanat , mitä sadistiset ja muut opettajat mulle määräsi.
Siks halusinkin tietää, että millä perusteella otetaan sisään.
Luin juuri että ne kriteerit muuttui viime syksynä ja että mukaan tuli valintakoe, mutta silti mulla on käsitys että myös todistuksia katsotaan, ja ne tiedotkin on opintopolussa???? Vai siis häh. Ja yks nettisivu missä tästä aiheesta oli, ei toiminut joten siks kysyn täällä JOS JOKU TIETÄIS vastauksen mun kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään AMISLAISET HAKEE PÄÄSYKOKEELLA
YLIOPPINEET JOS EIVÄT PÄÄSE TODISTUKSELLA SUORAAN SISÄÄN HE MENEVÄT PÄÄSYKOKEESEEN.
Osaisiko joku selittää mikseivät kaikki voisi hakea pääsykokeen kautta paikkaa vaan osalle ylioppilastodistuksen omaaville annetaan vapautus pääsykoeista? - Onko tällä tarkoitus kasvattaa vain lukion arvostusta? - Ja samalla hankaloittaa enisestään ammattikouluun aikanaan menneiden pääsemistä jatko-opintoihin...
"Miten opiskelijat valitaan ammattikorkeakouluun?
Kevään 2020 yhteishausta lähtien valtaosa opiskelijoista ammattikorkeakouluihin valitaan ammatillisen perustutkinnon ja ylioppilastutkinnon perusteella. Todistusvalinta perustuu ammatillisen perustutkinnon ja ylioppilastutkinnon arvosanojen pisteyttämiseen. Todistusvalinnan pisteytysmalli ei koske kulttuurialaa ja Diakonia-ammattikorkeakoulun tulkin koulutusta.
Loput opiskelupaikat täytetään valintakokeen perusteella."
-opintopolku
Tän takia kysyn, koska mulle jäi epäselväks että millaset pisteet täytyy olla että katotaan pelkkä todistus?? :D
Ja amislaisilla ihan normaalit todistukset kuten yo:laisilla. Ei oo mitään että amislaisella ei muka olisi kkoko todistusta olemassakaan, ihan pötypuhetta.
No ne pisteytysohjeet voi vaikka googlata.
Ei sitä tiedetä vielä, kun todistusvalinta tuli vasta tänä keväänä. En ymmärrä miksi moni puhuu vain pääsykokeesta (kuten AMK-opekin tuolla) kun valinta on JOKO todistuksella (yo tai amis) TAI pääsykokeella.
Osaisiko joku selittää mikseivät kaikki voisi hakea pääsykokeen kautta paikkaa vaan osalle ylioppilastodistuksen omaaville annetaan vapautus pääsykoeista? - Onko tällä tarkoitus kasvattaa vain lukion arvostusta? - Ja samalla hankaloittaa enisestään ammattikouluun aikanaan menneiden pääsemistä jatko-opintoihin...
-Kuten tossa opintopolusta lainaamassa tekstissä lukee, myös amislaiset valitaan tänä keväänä ensimmäistä kertaa suurimmaks osaks PELKÄLLÄ TODISTUKSELLA.
Jonka vuoks kysyinkin, että millaset arvosanat oikein täytyy olla sit, et tonne pääsis. Et 3 keskiarvo vissiin? Ja onks se sit niin, et jos ei tosta pääse läpi nii ne loput menee kaikki valintakokeeseen jossa taas katsotaan pelkästään sitä ja parhaat sieltä sitten sisään?
Ei lue selvästi noita asioita ja ku tää on eka vuos, niin en tiedä onko ylipäätään KENELLÄKÄÄN tietoa noista vaadittavista arvosanoista amiksessa.
Ja täähän on mulle ei mikään paras tilanne, ite pärjäisin haastattelussa ja vapaamuotoisissa tehtävissä parhaiten.
Sehä on amiksen jatkokoulutus...