Vastasyntynyt, neuvola ja korona?
Niin...
Lyhyesti: Poikkeusajat, riskiryhmävanhempi plus vastasyntynyt.
Neuvolaan pitäisi nyt sitten jatkossa mennä joka kuukausi käymään, koska Suomessa on suositus. Miksi mulla sisäinen ääni huutaa, että älä vie vauvaa nyt kotoa neuvolaan, henki lähtee jos altistut koronalle? ( Tai vauva sairastuu, tai joutuu orvoksi... :(
Kun neuvolassa vaan sanotaan, että kyllä he suosittelee käyntiä, kun aina ennenkin on suositeltu. Että vauva on hyvä punnita neuvolassakin.
Miksi tämä ei mene mun tajuntaan, että on silti tärkeää nyt käydä kun aina ennenkin lapset on siellä käyneet. Kai oon sitten vaan ylivarovainen... ??
Kommentit (15)
Ja siis lisäys. Meillä ei ole koronaa, vaan pelkään että altistutaan sille. Toisella vanhemmalla astmaoireita ollut vaikkei ehditty vielä tutkia, toisella heikko sydän. Ja vauva on 100% terve, hyväkuntoinen, iloinen ja paino nousee huimasti koko ajan. Eikä ole ensimmäinen lapsi meillä, useampi terve muksu ennestään ja tasaista perhe-elämää.
Asutteko Uudellamaalla? Onko käytössä oma auto? Tai pääsetkö kävellen neuvolaan?
Tilanne muuttuu joka kuukausi taudin suhteen, ei kannata liikaa panikoida. Neuvola on muutenkin varmasti turvallinen paikka käydä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän huolesi. Ainakin jokin vuosi sitten tekivät kotikäyntejä ihan pienten vauvojen luona. Olisiko nyt mahdollista?
Kysyin, mutteivät syttyneet ajatukselle. Pesevät kuulema ovenkahvoja, joten turvallista tulla käymään heillä :/
Kotikäynti on tehty kun vauva syntyi. Mutta jatkokäynnit nyt kuulema heillä paikan päällä. En näe tuossa nyt järkeä, ei saa vielä edes rokotuksia eli mennään käymään ja kysellään, että mitä kuuluu.
Hyviä ja tärkeitä käyntejä normaalisti kyllä, mutta eikö nyt ole jonkinlainen poikkeusaika meneillään ihan syystä? Kertoisin vaikka puhelimitse kuulumiset jos se heille sopisi, mutta kun virallinen suositus... Ja meille siis kuuluu ihan hyvää, ei huolta siitä.
Miksi alitajunta varoittaa mulla nyt, että kaikki ei ole asian suhteen ihan ok nyt?
Vierailija kirjoitti:
Asutteko Uudellamaalla? Onko käytössä oma auto? Tai pääsetkö kävellen neuvolaan?
Tilanne muuttuu joka kuukausi taudin suhteen, ei kannata liikaa panikoida. Neuvola on muutenkin varmasti turvallinen paikka käydä.
Ei asuta, vaan Pohjanmaalla. (Kiinnostaisi muuten tietää, kuinka neuvolakäyntejä suositellaan nyt siellä, jossa pahin tautitilanne ilmeisesti?)
Täällä meilläkin on jo paljon pelkästään todettujakin, ja yksi tuttu on jo sairaalahoidossa. Tuo riski meillä saada tauti voi olla pieni, mutta tiedän varmasti, että meillä tartunta johtaisi helposti kuolemaan. Siksi pieni riski ei lohduta yhtään.
Ehkä tätä ei muut mietikään, suomalaiset on niin traditionaalista ja tottelevaa väkeä
Ei lastenneuvolakaan ole pakollinen. En usko että mitään pahaa tapahtuu jos viette vauvan neukkuun vasta rokotuksille! Luulisi nyt ymmärtävän.
Luota itseesi vanhempana.
Ne on peruneet pk-seudulla kaikkien muiden neuvolat paitsi pienten vauvojen ja raskaana olevien, joten väkeä on normaalia vähemmän. Totta ihmeessä viet lapsesi tarkastukseen.
Me peruttiin just neuvolakäynti vauvan kanssa, emme itse nähneet sitä niin tarpeelliseksi että olisi haluttu ottaa riski. Soitin ja ilmoitin neuvolaan, ei mitään ongelmaa neuvolan päässä. Jos vauva on terve, varsinkin jos ei ole ensimmäinen, en veisi turhan takia neuvolaan.
Neuvola on ihn vapaaehtoinen palvelu
Sille on ihan syynsä, miksi Suomessa imeväiskuolleisuus on niin pientä. Neuvola on vapaaehtoinen, mutta en kyllä riskeeraisi lapseni terveyttä jäämällä pois. Imeväisiän terveys on perusta koko loppuelämän terveydelle, ja korona ei paina vaakakupissa läheskään yhtä paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Sille on ihan syynsä, miksi Suomessa imeväiskuolleisuus on niin pientä. Neuvola on vapaaehtoinen, mutta en kyllä riskeeraisi lapseni terveyttä jäämällä pois. Imeväisiän terveys on perusta koko loppuelämän terveydelle, ja korona ei paina vaakakupissa läheskään yhtä paljoa.
Juu ymmärrän, totta. Mutta sitten... toisessa vaakakupissa riski vauvan äidin tai isän menehtymiseen tai vauvan koronatartuntaan... :/
Kun vauva on kerran terve ja hyvinvoiva, itse näkisin tällä hetkellä koronassa sen isomman riskin... kova hinta vauvan kuukausipunnitukselle, jos käykin huono mäihä reissulla 🙁
Meillä neuvola perui kotikäynnin, joka oli viikko synnytyksestä ja vauva syntynyt maaliskuussa. Halusivat kuitenkin, että me mentäisiin neuvolaan.
Itse repeydyin synnytyksessä pahasti ja ei mahdollisuutta mennä omalla autolla. En lähtisi bussilla tässä koronatilanteessa ja talvivauvaa ei edes saisi viedä ulos ennen kuin 2 vkoa täynnä! En tiedä mitä ne siellä neuvolassa oikein ajatteli. Pystyin kävelemäänkin vain noin 600 metriä päivässä tuolloin ja sekin otti tiukoille.
Peruin sitten käynnin kokonaan. Saa niinkin tehdä.
Jos kerran on entisiä lapsiakin jo, ja vauva terve ja hyvinvoiva, niin ihan hyvin voitte jättää menemättä nyt parille käynnillle. Pitäisi riittää ihan ilmoitus, ei tarvitse selitellä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä neuvola perui kotikäynnin, joka oli viikko synnytyksestä ja vauva syntynyt maaliskuussa. Halusivat kuitenkin, että me mentäisiin neuvolaan.
Itse repeydyin synnytyksessä pahasti ja ei mahdollisuutta mennä omalla autolla. En lähtisi bussilla tässä koronatilanteessa ja talvivauvaa ei edes saisi viedä ulos ennen kuin 2 vkoa täynnä! En tiedä mitä ne siellä neuvolassa oikein ajatteli. Pystyin kävelemäänkin vain noin 600 metriä päivässä tuolloin ja sekin otti tiukoille.
Peruin sitten käynnin kokonaan. Saa niinkin tehdä.
Ohhoh! Nyt melkein sanoisin, että edesvastuutonta heiltä pyytää kulkemaan julkisilla vauvan kanssa nykytilanteessa!!
Eikö heillä ole valtaa sanoa nykytilanteessa asiaa kuten järkikin sanoisi? Jos olisin itse neuvolassa töissä, kyllä sanoisin asiakkaalle, että oikeasti, nyt pysy kotona ja katsotaan myöhemmin asioita uudestaan.
Onko neuvolan työntekijöiltä täysin kädet ja suu sidottuja, ja toistellaan vaan jotain virallista (THL) linjaa??
Ymmärrän huolesi. Ainakin jokin vuosi sitten tekivät kotikäyntejä ihan pienten vauvojen luona. Olisiko nyt mahdollista?