Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kriiseissä kannattaa olla köyhä

Vierailija
03.04.2020 |

Pysyväisköyhänä ikuisesti pätkätyöllistettynä humanistina, joka joskus syö kuukauden viimeiset viikot makaronia lihaliemessä, on ruvennut tuntumaan, että kriisit eivät hetkauta. Tästä alemmas on vaikea enää taloudellisesti vajota.

Keskiluokan tilanne on erilainen. Jos maailmantalous kaatuu, heillä on edessään sopeutuminen aivan uuteen. Kun on tottunut pohjalla oloon, sitä sietää, mutta rysäyttäminen ylempää alas on kova henkinen haaste.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan minään moraalisena hyveenä pidä köyhyyttä. Mutta tottahan se on, että on vaikea tippua paljon alemmas kun on jo valmiiksi pohjalla. Satoi tai paistoi, niin elintaso on koko ajan sama. Omalla tavallaan se vaan tuo turvallisuuden tunnetta, kun tietää että mitään suuria romahduksia nykytilanteeseen ei ole tulossa. Ei tarvitse luopua mistään, mistä en ole jo aikoja sitten luopunut ja sen asian hyväksynyt. Samat elämän pienet ilot ne on mulla edelleen, päivät toistuu samanlaisina kuin aina. Olen ihan tyytyväinen omaan elintasooni, enkä haluaisi viettää elämääni peräsuoli pitkällä rahan perässä juosten. Elämä on paljon yksinkertaisempaa.

Jos tienaat itse elantosi, niin good for you.

Jos taas otat tukia vastaan, niin juuri sinä "juokset peräsuoli pitkällä" muiden tienaamien rahojen perässä.

Vierailija
22/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että ap:lla on omat fantasiansa keskituloisista ja heidän elämästään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella että sinäkin olit olevinasi niin fiksu.

Ja tuota pidemmälle et päässyt.

Meillä on aivan liian isot opiskelijakiintiöt monille aloille. Siellä pyörii porukkaa, jotka vaan masentuu ja ahdistuu opiskelun rankkuudesta. Miten nämä tyypit meinaa työelämässä pärjätä?

Roikutaan jossain järjestöhommissa surkealla liksalla ja valitetaan. Jos edes päästään mihinkään töihin. Hanttihommia ei voi tehdä tietenkään, kun ne on epämielekästä pazkaa.

Miten meni noin niinkuin omasta mielestä?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
24/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin heillä on nyt säästöjä millä maksaa ruoat ja laskut.

Keskituloiset eivät ymmärrä, kuinka pienellä pysyväisköyhät ovat oppineet tulemaan toimeen. Vaikka tuista leikattaisiin 40 %, mielenterveydeltään terveet selviäisivät silti.

Ongelma on keskiluokassa, joka ei tajua, miten valtavasti heillä on turhaa elämässään. Siitä turhasta on vaikea luopua.

Tuollaon karu kirjoitus tulevasta.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/teroteukkaahtola/90-luvun-lama-oli-pai…

Keskiluokan jatkuva ruoskiminen on uskomattoman tyhmää ja surullista. Yhteiskunnan perusta, jonka työpanoksesta ja tuloista tuetaan muuta osaa kansasta.

Vierailija
25/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihmiset pitävät rikkautta jonakin hyveenä. Kai ymmärrätte, että keskituloisetkin (ja jopa ylempi keskiluokka) ovat taloudellisesti paljon lähempänä köyhää koditonta kuin multimiljonääriä? Kenelläkään ei pitäisi olla niin järjettömän paljon rahaa kuin miljonääreillä on, se on täysin moraalitonta (eikä raha tällä tavalla liiku, kun rikas hordaa kaiken itselleen; kiitos kun tuhoatte talouden, rikkaat).

Vierailija
26/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin heillä on nyt säästöjä millä maksaa ruoat ja laskut.

Keskituloiset eivät ymmärrä, kuinka pienellä pysyväisköyhät ovat oppineet tulemaan toimeen. Vaikka tuista leikattaisiin 40 %, mielenterveydeltään terveet selviäisivät silti.

Ongelma on keskiluokassa, joka ei tajua, miten valtavasti heillä on turhaa elämässään. Siitä turhasta on vaikea luopua.

Tuollaon karu kirjoitus tulevasta.

Keskiluokan jatkuva ruoskiminen on uskomattoman tyhmää ja surullista. Yhteiskunnan perusta, jonka työpanoksesta ja tuloista tuetaan muuta osaa kansasta.

Lukekaa uudestaan tämä kirjoitus pyramidihuijauksesta. Keskiluokka antaa tälle tukensa. Tässä kriisissä työtä tarjoavat yrittäjät tuhotaan, samalla keskiluokka taas kutistuu ja keinottelevat rikkaat rikastuvat.

Lukekaa nyt edes jotain, jossa kuvataan järjestelmän perusmädännäisyys.

Vierailija
27/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut koko ikäni köyhästä ja kamalasta lapsuudesta johtuen mt ongelmia eikä pelota ollenkaan, en pelkää kuolemaa jos sitten luoja päättää ettei minulla ole mitään virkaa enään täällä. En ala mitkään rätit naamalla kulkemaan. Noudatan kuitenkin kaikkia sääntöjä ja jos sitten tulee määräys että olisi pakko laittaa naama maskit niin laitan. 

En ole niin varma että aikaisemmin ns. mieleltään terveet olisivat ensimmäisiä selviytyjiä sillä ei se takaa yhtään mitään. Joilla ei ole mitään vastoinkäymisiä sen kummemmin ollut niin saattavat romahtaa ensimmäisenä kun ei ole koettelemuksista kokemuksia. Rankat kokemukset auttavat aina seuraavista kriiseistä selviytymiseen. 

Vierailija
28/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä aloittajalla on pointtia ja olen pohtinut samaa. Opiskelijana olo on nyt siunaus, kun ei tästä elintaso voi oikeastaan juuri pudota ja opiskelijan tuet ovat niin pienet, että käytännössä nytkin työssäkäyvien vanhempieni maksamat verot riittävät kustantamaan ne. Olen ollut pohjalla pari vuotta sitten, joten mun tilanne on oikeastaan parempi nyt kuin silloin. Jos tästä putoaisin, se olisi sama, missä olen jo ollut eikä elintasoni juuri muuttuisi. Kun ei ole oikein enää, mihin voisi pudota, ei se shokki ole niin iso. Toki tunnen myötätuntoa ja surua niiden puolesta, jotka menettävät työpaikkansa tämän takia putoavat alemmas.

Vierailija
29/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos köyhiä avustetaan tämän kriisin myötä, niin ne, joilla on omia säästöjä, joutuvat syömään säästönsä ennen minkäänlaista apua.

Totta kai, köyhät ovat aikanaan syöneet omat säästönsä - jos siis on niin hyväosainen että sellaisia on joskus saanut kertymään. 

30/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin, mutta en päässyt paria ensimmäistä kappaletta pidemmälle, kun teksti oli niin huonoa suomea.

En osaa pitää talousvisionäärinä ihmistä, jolla on Suomen kielen perusrakenteet täysin hakusessa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
31/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei joudu johonkin m*mulähiöön asumaan, niin entinen hyvätuloinen pystyy elämään ilman töitäkin hyvää elämäå säästöillään ja muulla maallisella omaisuudella. Maaseudun mummonmökkeihin pääsee varmasti halvemmalla kuin lähiöihin.

Vierailija
32/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ihmiset pitävät rikkautta jonakin hyveenä. Kai ymmärrätte, että keskituloisetkin (ja jopa ylempi keskiluokka) ovat taloudellisesti paljon lähempänä köyhää koditonta kuin multimiljonääriä? Kenelläkään ei pitäisi olla niin järjettömän paljon rahaa kuin miljonääreillä on, se on täysin moraalitonta (eikä raha tällä tavalla liiku, kun rikas hordaa kaiken itselleen; kiitos kun tuhoatte talouden, rikkaat).

Globaalilla mittakaavalla lähes kaikki suomalaiset ovat superrikkaita eli ylimmässä tulodesiilissä, monet jopa ylimmässä prosentissa.

Multimiljonäärejä on niin vähän, että heidän elintasonsa ei vaikuta normaaleiden keskiluokkaisten ihmisten elämään millään tavalla. Multimiljonäärien varallisuus on kiinni yrityksissä, ei se ole seteleinä rahasäiliössä niin kuin Roope-sedällä. Jos he lopettavat yritystoimintansa, niin monelta miljoonalta lähtee työt ja elanto. 

Vierailija
33/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin, mutta en päässyt paria ensimmäistä kappaletta pidemmälle, kun teksti oli niin huonoa suomea.

En osaa pitää talousvisionäärinä ihmistä, jolla on Suomen kielen perusrakenteet täysin hakusessa.

Kyllä se teksti on täysin ymmärrettävää, jos sen tahtoo ymmärtää.

Mutta kun et halua pienyrittäjän näkökulmaa kuunnella, niin sitten et tahdo. Hän menettää yrityksensä.

Vierailija
34/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona aikana huomaa mitä vellihousuja monet rehvakkaat rikkaat ovat kun ne ovat eristäytyneet kokonaan kun pelkäävät kuolemaa. Mitä isomman rahakirstun päällä istuu niin suurempi on kuoleman pelko. Korona kun ei katso varallisuutta, ei ikää tai urheilulla rääkättyä kroppaa keneenkä se voi iskeä tuhoisasti. 

35/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pienyrittäjä. Ja sori, mutta tuon Teron jutut oli ihan sekavaa huttua.

Tero ei olisi päässyt äidinkielen yo-kokeista läpi tuolla pamfletillaan.

Kuulosti vähän vanhan kommunistin jorinalta. Eipä siinä paljon mitään uutta ollut. Kapitalismi paha, pieni ihminen hyvä. Joo joo.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
36/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuollessaan köyhä on onnellisin kun ei menetä yhtään mitään. Kukaan ei jää tappelemaan köyhän omaisuudesta. Köyhän ympärillä ei parveile uskon lahkolaisia eikä muitakaan hyödyntäjiä. Saa kuollakkin ihan rauhassa kenenkään häiritsemättä sitä. Parasta jos on jo niin kamala riesa että kaikki sukulaiset toivoo että kuolisi se jo pois niin että koko yhteisö helpottuu. 

Vierailija
37/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos köyhiä avustetaan tämän kriisin myötä, niin ne, joilla on omia säästöjä, joutuvat syömään säästönsä ennen minkäänlaista apua.

Höpsis. Fiksu varautuu kriiseihin pitämällä reilusti käteistä visusti sukanvarteen piilotettuna. Salattu omaisuus ei estä saamasta tukia ja sen voi aina ottaa käyttöön, jos tuet ei riitäkään elämiseen. Ja jos kuuluu niihin jotka selviää kriisistä voittajana, äkkiäkös sen käteisen tallettaa pankkiin ja ostaa osakkeita silloin kun vielä halvalla saa. Ja sitten joidenkin vuosien päästä on taas aika kotiuttaa voitot sukanvarteen, jotta siellä on reilusti entistä enemmän rahaa seuraavaa kriisiä varten...

Vierailija
38/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Olen itse pienyrittäjä. Ja sori, mutta tuon Teron jutut oli ihan sekavaa huttua.

Tero ei olisi päässyt äidinkielen yo-kokeista läpi tuolla pamfletillaan.

Kuulosti vähän vanhan kommunistin jorinalta. Eipä siinä paljon mitään uutta ollut. Kapitalismi paha, pieni ihminen hyvä. Joo joo.

Minäkin olen, eikä hyvältä näytä. Miksi uskot itse selviäväsi tästä?

39/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviän, koska olen velaton ja hoitanut asiani fiksusti. Jos yrityksen työt vähenee, voin tehdä jotain hanttihommia ohessa.

Ei mulla mitään hätää ole. Kun ei nirsoile, töitä löytyy aina.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
40/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Selviän, koska olen velaton ja hoitanut asiani fiksusti.

Minäkin olen hoitanut asiani fiksusti, mutta velkaa riittää silti. Vaikka olen varautunut, niin en kertakaikkiaan tule kestämään sitä, että asiakkaat käytännössä loppuivat.

En usko olevani yrittäjien keskuudessa poikkeus. Harva yrittäjä selviää koko uransa ilman velan ottoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä