Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meinaatko jatkaa kotoilua ja kulutusvälttelyä vielä koronan jälkeenkin?

Vierailija
03.04.2020 |

Muuttaako epidemia sinua?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on varaa tilailla, niin mikset tilaile kotimaisilta yrittäjiltä? Moni pienikin putiikki on nyt avannut verkkokaupan. Tämän lisäksi voisit käyttää rahojasi palveluihin, mm. noutoruokaan. 

Tässä on se olemisen ristiriita. Tilaamalla ulkomailta saan omilla resursseillani enemmän itselleni. Toisaalta jos kaikki tekisivät samoin virtaisi kotimaasta ulkomaille valuuttaa ja kotimaassa tulisi monenlaisia ongelmia mm. työttömyyttä. 

Vierailija
22/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vältellyt pakon sanelemana kulutusta tähänkin saakka. Vain ruokaa ja vaatteita olen ostanut. Hetken jo näytti valoisemmalta, mutta korona tuli ja sekoitti pakan. Olin juuri varannut kampaajalle ja hierojalle (en ole käynyt 10 vuoteen hierojalla), mutta peruin molemmat koronan vuoksi. Eli emme kuluta toistaiseksi. Tosin koronan vuoksi valmistumiseni viivästyy, joten seuraavan kerran mahdollisuus hömppäostoksille (siis asioille, jotka eivät ole täysin pakollisia terveyden ja hengissä pysymisen kannalta, kuten teatterit, keikat, ravintolat, ym palvelut) on aikaisintaan vuoden päästä kesäkuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuttanut eloa täällä maatilalla kuin sen verran, että nyt mun ei tarvi vaivautua työpaikalle. Käyn muualla töissä ja mies kotona.

Samalla kaavalla jatketaan myös tämän jälkeen, tosin työpaikalla joutuu taas käymään.

Vierailija
24/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tällä hetkellä tarkoitus olisi jatkaa vähäisempää kulutusta. Tämä tilanne, jos tässä nyt jotain hyvää yrittää nähdä, on saanut minut ajattelemaan rahankäyttöäni. Erityisesti sitä, miten paljon menee rahaa lounaiden ulkona syömiseen, viini-iltoihin baarissa ja heräteostoksiin. Lisäksi huolettaa mahdollisesti edessä olevat taloudelliset vaikutukset, mikä myös saa miettimään omaa kulutusta. Eli rahaa todellakin säästyy. Aion ottaa tavoitteeksi jatkaa edes osittain samalla linjalla epidemia-ajan jälkeenkin.

Kotoilua en kyllä todellakaan aio jatkaa. Tässä vaiheessa alkaa olla vähän mökkihöperö olo, kun olen normaalisti tottunut olemaan paljon menossa. Kurjaa on myös se, että ainoa ”oikea” ihmiskontakti on se ruokakaupan kassahenkilö. Toki videopuheluita ja muita on läheisten kanssa, mutta ei se vain ole ihan sama asia kuin aito kohtaaminen toisen ihmisen kanssa. Kun se on tilanteen puolesta turvallista, aion ilman muuta lähteä saman tien ulos tapaamaan ystäviä ja sukulaisia.

Vierailija
25/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleksä että olen vältellyt kulutusta?

Itse tilaillut kaikellaista krääsää amazonilta.

Mutta joo kivijalkakaupoille tää on aika paha ja jo muutenkin heikoilla ollut bisnes kärsii lisää.

Jos sinulla on varaa tilailla, niin mikset tilaile kotimaisilta yrittäjiltä? Moni pienikin putiikki on nyt avannut verkkokaupan. Tämän lisäksi voisit käyttää rahojasi palveluihin, mm. noutoruokaan. 

Ohis..mä olen valmis tilaamaan kotimaisilta yrittäjiltä, kunhan heillä on verkkokaupoissaan sellaista tavaraa, mitä mä haluan/tarvitsen. En osta jotain itselleni tarpeetonta vain siksi, että tukisin kotimaisia yrittäjiä. 

Vierailija
26/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tällä hetkellä tarkoitus olisi jatkaa vähäisempää kulutusta. Tämä tilanne, jos tässä nyt jotain hyvää yrittää nähdä, on saanut minut ajattelemaan rahankäyttöäni. Erityisesti sitä, miten paljon menee rahaa lounaiden ulkona syömiseen, viini-iltoihin baarissa ja heräteostoksiin. Lisäksi huolettaa mahdollisesti edessä olevat taloudelliset vaikutukset, mikä myös saa miettimään omaa kulutusta. Eli rahaa todellakin säästyy. Aion ottaa tavoitteeksi jatkaa edes osittain samalla linjalla epidemia-ajan jälkeenkin.

Kotoilua en kyllä todellakaan aio jatkaa. Tässä vaiheessa alkaa olla vähän mökkihöperö olo, kun olen normaalisti tottunut olemaan paljon menossa. Kurjaa on myös se, että ainoa ”oikea” ihmiskontakti on se ruokakaupan kassahenkilö. Toki videopuheluita ja muita on läheisten kanssa, mutta ei se vain ole ihan sama asia kuin aito kohtaaminen toisen ihmisen kanssa. Kun se on tilanteen puolesta turvallista, aion ilman muuta lähteä saman tien ulos tapaamaan ystäviä ja sukulaisia.

Mä katsoin eilen illalla verkkopankista, miten paljon mulla aiemmin on mennyt rahaa ravintolassa syömisiin ja kavereiden kanssa baareissa käymisiin. Meinasin pyörtyä: vuonna 2019 yhteensä 4800 €. 

Vierailija
27/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kulutushammasta vähän kolottaisi, mutta en keksi mitään järkevää ostettavaa. Ehkä se uusi "halpis" iphone tulee hankittua.

Vierailija
28/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio jatkaa. Olen havahtunut siihen, miten olen jo ennen koronaa linnottautunut kotiin eikä jaksa käydä enää missään riennoissa. Sulun jälkeen aion käydä aiempaa enemmän salilla, joogastudioilla ja teatterissa sekä kampaajalla, mistä olen nyt säästänyt.

Vierailija
29/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion lähteä ulkomaulle lomalle heti kun se on mahdollista.

Vierailija
30/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoilusta olen nauttinut aina, koronan jälkeen pitää taas raahautua toimistolle.

En ole ostanut, enkä osta jatkossakaan yli oman tarpeen. Ulkona syöminen, kauneushoidot oli helvettiä jo ennen koronaa, joten vältän niitä myös nyt ja koronan jälkeen. Miten joku gourmeeannos toisen tarjoilemana mitenkään päihittäisi koko päivän puu-uunissa muhineen karjalanpaistin tuoksuineen?

Lihat yms olen mahdollisuuksien mukaan ostanut aiemminkin pientuottajilta, aika hankalia ne mahdollisuudet on olleet pks ulkopuolella ja yksi toisensa jälkeen verkkokaupat on siirtyneet toimittamaan vain pks. Jospa korona toisi ne takaisin tänne maakuntiin.

Vierailija
31/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monilla on tuo naseva vastaus, että olenhan ennenkin näin. Mutta mielenkiintoista nähdä kuinka tällä on vaikutusta esim. noiden nykyteinien kulutustottumiksiin. En siis oleta, että se överi-merkkituotteiden esittely kerrasta loppuu. Mutta mitäpä, jos jääkin päälle tuo, ettei enää kuljeksita kauppaksekuksissa hypistelemässä kaikkea kivaa. Oman tyttäreni ja kavreidensa tapoihin se on kuulunut ja nyt kun siitä tavasta oppii ulos, palaako..

Vierailija
32/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt erittäin niukasti jo pitkään ennen koronaa.

Joskus, vaikka olisi ehkä ollut varaakin, pihistin vielä lisää, elin todella suppeasti.

Koska olen riskiryhmää, niin nyt ajattelen niin, että jos tästä hengissä säästyn niin alan hiukan hemmotella itseäni. Ja läheisiäni.

Vaikka olen sen jo tajunnutkin niin nyt todella tajuan elämän rajallisuuden. Minulla sitä ei kuitenkaan realistisesti ole monia vuosia jäljellä, joten nautin niistä lopuista mitä minulle on suotu, jos niin on.

En mihinkään kulutushysteriaan mene, en edes pysty, mutta sen mitä tarvitsen hankin ja hiukan muutakin.

Esimerkiksi ulkomailla en ole ollut yli 20 vuoteen. Olen aina siirtänyt, sitten joskus. Nyt jos koronan jälkeen on mahdollista halua ennen kuolemaani ainakin yhden kerran matkustaa jonnekin. Haluan ja toivon vielä näkeväni muutakin kuin tämän pikkupaikkakunnan.

Haaveilen lämpimästä paikasta jonkin suuren meren äärellä.

Enkä tunne siitä syyllisyyttä.

Vierailija
33/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 jatkaa. Tietysti Suomessakin on todella kauniita ja mielenkiintoisia paikkoja, aion myös Suomessa matkustaa. Jos siis on mahdollista.

Ihan juuri myös sen vuoksi, että matkailu taas elpyisi ja yritykset saisivat tuottoa. Ja ihmiset työpaikkoja.

Ei Suomi lähde nousuun kotona kököttämällä ja elämällä entistä niukemmin.

Vierailija
34/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meinaa. Toteutan ne matkat, jotka nyt jäävät tekemättä, ja alan jälleen käydä elokuvissa, keikoilla ja teatterissa sekä retkeillä ym. Tavaroista en ole kiinnostunut mutta elämyksiä kaipaan.

Vierailija
35/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt erittäin niukasti jo pitkään ennen koronaa.

Joskus, vaikka olisi ehkä ollut varaakin, pihistin vielä lisää, elin todella suppeasti.

Koska olen riskiryhmää, niin nyt ajattelen niin, että jos tästä hengissä säästyn niin alan hiukan hemmotella itseäni. Ja läheisiäni.

Vaikka olen sen jo tajunnutkin niin nyt todella tajuan elämän rajallisuuden. Minulla sitä ei kuitenkaan realistisesti ole monia vuosia jäljellä, joten nautin niistä lopuista mitä minulle on suotu, jos niin on.

En mihinkään kulutushysteriaan mene, en edes pysty, mutta sen mitä tarvitsen hankin ja hiukan muutakin.

Esimerkiksi ulkomailla en ole ollut yli 20 vuoteen. Olen aina siirtänyt, sitten joskus. Nyt jos koronan jälkeen on mahdollista halua ennen kuolemaani ainakin yhden kerran matkustaa jonnekin. Haluan ja toivon vielä näkeväni muutakin kuin tämän pikkupaikkakunnan.

Haaveilen lämpimästä paikasta jonkin suuren meren äärellä.

Enkä tunne siitä syyllisyyttä.

Minä olen matkustellut viime vuosina melko paljon, mutta ajattelen samalla tavalla. Ikää on jo itselläkin, ja puolisolla vielä enemmän, joten nyt on aika nauttia. Koska tahansa voi tulla se vaihe, että ollaan liian huonokuntoisia matkustamaan ja kokemaan.

Vierailija
36/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon pieniä kampaamoita, kauneus- ja terveysalan muita yrityksiä.

Myös yksinyrittäjiä. Kaikki nämä ovat nyt pulassa ja toiminnot miltei seis.

Tuntuu todella itsekkäältä ja omahyväiseltä nyt oikein mainostaa, että minä en ainakaan jatkossa käytä näitä palveluja.

Nimenomaan kun pitäisi. Myös pikkuleipomoita, kahviloita, kaikenlaisia pienyrittäjiä jne.

Vierailija
37/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En meinaa. Toteutan ne matkat, jotka nyt jäävät tekemättä, ja alan jälleen käydä elokuvissa, keikoilla ja teatterissa sekä retkeillä ym. Tavaroista en ole kiinnostunut mutta elämyksiä kaipaan.

Nimenomaan. En ole ikinä ennen tajunnut kuinka paljon on, oman kertomansa mukaan, ihmisiä jotka eivät kaipaa mitään muuta elämää kuin töitä, töistä kotiin ja kotona olemista.

Ei tarkoita etteikö viihtyisi myös kotona vaikka ihminen kaipaa myös elämyksiä ja uusia kokemuksia.

En millään jaksaisi vuodesta toiseen ja usein vielä paljon nuoremmat ihmiset kuin minä, ettei olisi mitään virikkeitä ja uutta opittavaa kodin ja työn lisäksi.

Idiootiksihan siinä tulisi.

En halua jämähtää ihmisenä paikoilleen ja haluan antaa aivoilleni työtä ja pitää ne virkeänä, samoin kuin itseni.

Haluan pysyä älyllisenä ja ajattelevana ihmisenä joka myös pystyy keskustelemaan monista eri asioista ja ilmiöistä. Ilman uusia virikkeitä se ei ole, ainakaan minulle, mahdollista.

Tietysti myös hyödyntäen ja tajuamalla ne entiset koetut ja opitut asiat.

Vierailija
38/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, vaikka se taitaa olla nykyään paheksuttua, että kaipaan muiden ihmisten seuraa. Iloisia juttutuokioita mukavassa porukassa tai vaikka kaksin.

Minulla on erilaisia ystäviä joiden kanssa kokoonnutaan erilaisilla kokoonpanoilla ja yleensä ne ovat virkistäviä ja aina tulee jotain uuttakin näkökulmaa asioihin sitä kautta. Puhutaan kaikesta mitä mieleen juolahtaa.

Ei välttämättä joka viikko, mutta sopivasti.

Viihdyn omissa oloissani ihan hyvin, mutta viihdyn myös seurassa.

Kumpikin asia täydentää toisiaan. Siitä syntyy hyvä kokonaisuus.

Vierailija
39/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen täällä kotonakin jatkanut kulutusta ja tilannut muutaman jutun paikallisista kivijalkaliikkeistä ja ison satsin askartelujuttuja Sinellin verkkokaupasta. Vielä voisin tilata joltain paikalliselta synttärikoristeita toukokuun synttäreitä varten, vaikka ne oman perheen kesken vaan pidetäänkin.

Ja äsken tilattiin pizzat ja itse harkitsen, kävisinkö kampaajalla ensi viikolla.

Matkustamista aion jatkaa heti, kun se on mahdollista. Ja syksyllä aion käydä oman kaupungin teattereissa ja joillakin keikoilla ihan kannatuksen vuoksi.

Vierailija
40/43 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Heti kun meidän suosikkiravintolamme taas avataan niin mennään sinne koko illaksi syömään ja juomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi