Etäkoulu mahdolliseksi normaalioloissakin!
Suomessa kotiopetus on sallittua, mutta moni perhe ei tähän lähde, koska silloin koulun taustatuki puuttuu täysin. Kuitenkin monelle lapselle ja nuorelle kotoa käsin opiskelu voisi olla mieluisa ja oppimisen kannalta tehokkaampi vaihtoehto (esim. keskittymisvaikeuksista kärsiville, kiusatuille, nopeasti oppiville, sisäilmasta oireileville...). Voisiko etäopiskelun mahdollistaa jatkossa kaikille halukkaille, varmaan jotkut opettajistakin voisivat olla kiinnostuneita ryhtymään etäopettajiksi? Fyysinen tapaaminen ryhmällä voisi olla vaikka kerran viikossa tai parissa, jolloin saisi pidettyä kokeita ja tehtyä esim. retkiä ja käsityötehtäviä, joita etänä olisi vaikea toteuttaa.
Kommentit (27)
Auttaisi koulukiusaamiseen, mikä on varmaan yksittäisen lapsen kohdalla suurin riski menettää koko tulevaisuus edessään.
Olisi hienoa, jos vielä alueittain voisi yhdistyä etäkoululaiset&kotikoululaiset ja vanhemmat järjestää jotain yhteisiä retkiä tai ulkoilua, niin lapset saisivat riittävästi kuitenkin ikätovereiden seuraa ja mahdollisuuden hankkia ystäviä ilman että mitään kiusaamista on siinä.
Rehellisesti sanottuna uskon, että 500 lasta laitettuna samaan rakennukseen tekee heistä lähinnä eläimiä. Luokkien ja koulujen pitäisi olla huomattavasti pienempiä ja juurikin etäkoulun mahdollisuus heille, jotka eivät sitä jatkuvaa hälinää ja aistiärsykettä siedä.
Kiusatuille ym. soisin hartaasti tämän mahdollisuuden, jotta saisivat koulunsa käytyä. Noin muuten on hyvä että kouluun mennään myös sosialisoimaan. -opettaja
Vierailija kirjoitti:
Koulussa opitaan paljon muitakin taitoja kuin vain oppiaineisiin liittyviä. Miten nämä tapaukset tulevat elämässä pärjäämään, jos he eivät opi normaaleja sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyviä taitoja, yhteistyötaitoja, vuorovaikutustaitoja? Harva pystyy lukittautumaan omaan koppiinsa koulun suoritettuaan.
Sinänsä mä kyllä luulen, että etäopetus tulee yleistymään. Kouluja suljetaan, lapset vähentyy, koulumatkat pidentyy. Jossain vaiheessa kunnat tajuaa, että tulee halvemmaksi kouluttaa näitä etänä, kuin maksaa koulukyydit. Siinä ei sitten kuitenkaan kysellä, että haluatko vai et.
Opitaanko niitä nykykoulussa? Kysyn tätä ihan aidosti. En usko että nykykoulussa opitaan pahemmin sosiaalisia taitoja. Sosiaalisia taitoja opitaan niin että aikuinen tukee lapsia keskinäisissä leikeissä ja vuorovaikutuksessa, ei niin että lapset vain heitetään keskenään välitunneille "vahvin pärjää" asenteella.
Hyvä kun nykyään edes päiväkodeissa pystytään auttamaan lapsia sosiaalisten taitojen kanssa, saati sitten näissä "neljä luokkaa yhdistetään yhdeksi sadan oppilaan luokaksi" -kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi koulukiusaamiseen, mikä on varmaan yksittäisen lapsen kohdalla suurin riski menettää koko tulevaisuus edessään.
Olisi hienoa, jos vielä alueittain voisi yhdistyä etäkoululaiset&kotikoululaiset ja vanhemmat järjestää jotain yhteisiä retkiä tai ulkoilua, niin lapset saisivat riittävästi kuitenkin ikätovereiden seuraa ja mahdollisuuden hankkia ystäviä ilman että mitään kiusaamista on siinä.
Rehellisesti sanottuna uskon, että 500 lasta laitettuna samaan rakennukseen tekee heistä lähinnä eläimiä. Luokkien ja koulujen pitäisi olla huomattavasti pienempiä ja juurikin etäkoulun mahdollisuus heille, jotka eivät sitä jatkuvaa hälinää ja aistiärsykettä siedä.
Olen samaa mieltä sinun kanssa. Ja saahan ystäviä harrastuksista. Kun etäkoulupäivä sujuu omasta rauhasta johtuen paljon nopeammin, on aikaa harrastuksille enemmän. Nytkin meidän lasten parhaat kaverit ovat harrastuksista. Ja harrastuksissa on se hyvä puoli, että jos siellä olisi kamalia tyyppejä, harrastuksen voi lopettaa ja harrastuksissa myös puututaan kiusaamiseen. Koulussa sille usein ei mahdeta mitään. Osa opettajista voisi olla etä- ja osa lähiopettajia. Ja voisihan koulua olla vaikka päivä viikossa, jolloin näitä yhteistyö- ja muita taitoja harjoiteltaisiin. Eikä ihminen tyhjiössä kasva, vaikka viitenä päivänä viikossa ei käy koulua. Vastuu siinä voisi olla vanhemmilla, jotka sitä haluavat. Itsekin tuon vastuun kantaisin mielelläni. Minulle se tosin olisi helppoa, koska olen kasvattanut lapset tekemään töitä ja olemaan oma-aloitteinen. He hoitavat reippaasti etäkouluasiat ja minä katson, että valmista tulee, varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiusatuille ym. soisin hartaasti tämän mahdollisuuden, jotta saisivat koulunsa käytyä. Noin muuten on hyvä että kouluun mennään myös sosialisoimaan. -opettaja
Aika ylimielinen kommentti, siis jotta ” saisivat
koulunsa käytyä”. Sinä olet varmaan ope, joka kiusaamiseen ei puutu. Ikään kuin kiusatut olisivat joku oma ryhmänsä annettuna tekijänä. Sinun ei tule suoda mitään kiusatuille vaan puuttua kiusaajien toimintaan, vaikka se ei kaikkia vanhempia miellytä. Tiedän paljon koulukiusattuja, mutten itse ketään, joka ei koulusta olisi selvinnyt. Voihan niitäkin olla. Mutta hyvä ope, jos ope edes olet, kiusattuja on paljon myös kympin oppilaissa. Kateus teettää kummia kavereissa. Onneksi tietämäni monet lahjakkaat kiusatut ovat sitten elämässä menestyneet hienosti ja ”kukkulan kuninkaista” ei usein tule mitään. He eivät niin yritä, koska uskovat olevansa muiden yläpuolella jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ylimielinen kommentti, siis jotta ” saisivat
koulunsa käytyä”. Sinä olet varmaan ope, joka kiusaamiseen ei puutu. Ikään kuin kiusatut olisivat joku oma ryhmänsä annettuna tekijänä. Sinun ei tule suoda mitään kiusatuille vaan puuttua kiusaajien toimintaan, vaikka se ei kaikkia vanhempia miellytä. Tiedän paljon koulukiusattuja, mutten itse ketään, joka ei koulusta olisi selvinnyt. Voihan niitäkin olla. Mutta hyvä ope, jos ope edes olet, kiusattuja on paljon myös kympin oppilaissa. Kateus teettää kummia kavereissa. Onneksi tietämäni monet lahjakkaat kiusatut ovat sitten elämässä menestyneet hienosti ja ”kukkulan kuninkaista” ei usein tule mitään. He eivät niin yritä, koska uskovat olevansa muiden yläpuolella jo valmiiksi.
En ole luokanopettaja tai ryhmänohjaaja vaan jossain muualla... tiedän kiusattuja jotka eivät ole selvinneet tai menneet ollenkaan toisen ja kolmannen asteen opintoihin traumaperäisen stressihäiriön takia. Näitä löytyy lähipiiristä ja jälki on pahaa. Nämä 90- ja 2000-luvulla koulunsa käyneitä, jolloin ilmeisesti opettajat eivät ole kiusaamiseen puuttuneet. Olen myös nähnyt sellaista että ryhmän syrjivä asenne yhtä oppilasta kohtaan ei muutu vaikka opettaja useita vuosia tekee töitä asian eteen ja lasta autetaan. Hirveät traumathan siitä jää, jos ulkopuolisuuden tunne istutetaan jo lapsena. Oppilaat osaavat syrjiä myös hienovaraisesti, tavoin jota opettaja ei näe.
Koulussa opitaan paljon muitakin taitoja kuin vain oppiaineisiin liittyviä. Miten nämä tapaukset tulevat elämässä pärjäämään, jos he eivät opi normaaleja sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyviä taitoja, yhteistyötaitoja, vuorovaikutustaitoja? Harva pystyy lukittautumaan omaan koppiinsa koulun suoritettuaan.
Sinänsä mä kyllä luulen, että etäopetus tulee yleistymään. Kouluja suljetaan, lapset vähentyy, koulumatkat pidentyy. Jossain vaiheessa kunnat tajuaa, että tulee halvemmaksi kouluttaa näitä etänä, kuin maksaa koulukyydit. Siinä ei sitten kuitenkaan kysellä, että haluatko vai et.