Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joko te vanhemmat ymmärrätte miten vaativaa opettajan työ on?

Vierailija
02.04.2020 |

Terveisiä kotikouluun. Linja sulkeutuu nyt.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

q

Vierailija kirjoitti:

No tota, ei ehkä sikäli hyvä kysymys, kun kotona me joudutaan hoitamaan sekä opettajan työt että omat työt.

Tekeekö opettaja myös kahden ihmisen työt?

Opella on siellä luokassa pari muutakin opetettavaa kuin sun kullannuppusi. Etkä tee edes oppimateriaaleja, etkä suunnittele tunteja. Teet vain pienen osan opettajan hommista.

Teetkö sinä omien töiden lisäksi minkäänlaisen osan meidän vanhempien töistä?

Niin juuri , et tee!

Olipa epälooginen vastaus, joka ei nyt liittynyt mihinkään. Korjasin vain sinua: sinä et koronakoulussa tee kahden ihmisen töitä, jos autat lapsiasi koulussa. Se opettaja on tehnyt tehtävät, suunnitellut tunnit ja korjaa tehtäviä. Eikä oman lapsen opastaminen ole verrannollista koko luokan opettamiseen ja auttamiseen. Et vain selvästi ollut hahmottanut tätä kokonaisuutta, joten se on sinunkin hyvä tiedostaa.

Ei.mun mielestä ole yhtään epälooginen vastaus. En minäkään pistä opettajaa tekemään minun töitä ja huutele, että jokos opettaja ymmärtää minun työni vaativuuden. 

Tässäkään vastauksessa ei ollut mitään järkeä. Tämä ei liity juuri mitenkään ylläoleviin viesteihin.

Vierailija
42/43 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tota, ei ehkä sikäli hyvä kysymys, kun kotona me joudutaan hoitamaan sekä opettajan työt että omat työt.

Tekeekö opettaja myös kahden ihmisen työt?

Tekee. Opetan omat aineenopettajan yläkoulutuntini ja samalla opetan omat ala-asteikäiset lapseni kotona. Itse asiassa hoidan kolmen työt, koska tuo yksi päiväkotilainenkin on nyt kotihoidossa.

Kannattaa muistaa, että hyvin monet opettajat ovat myös vanhempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle joka mietit, miten niin opettaja tekee oppimateriaalit... Täällä yläkoulun aineenopettaja, jonka oppiaineessa ei ole käytössä kirjoja, mutta opetussuunnitelmaan kuuluu mm. media, kuvataide, arkkitehtuuri, muotoilu, elokuva, valokuva, sarjakuva, keramiikka ja muu kolmiulotteinen työskentely, taidehistoria, digitaalinen kuvankäsittely, grafiikan menetelmät ja moni muu aihe.

Teen, etsin ja kokeilen oppimateriaalit itse, niin lähi- kuin etäopetuksen aikaan. Teen sen mielelläni, sillä oppiaineessani ajankohtaisuus on tärkeää, ja tieto vanhastakin muuttuu jatkuvasti.

Olen kuvataideopettaja, kuten ehkä arvasitkin. Kollegoideni työskentelyä seuranneena tiedän, etteivät muutkaan aineenopettajat etene tunneilla sokeasti oppikirjaa seuraten. Eihän kukaan (nyky)oppilas jaksaisi lukea, kuunnella ja kirjoittaa vihkoon päivästä toiseen. Ainakin meidän koulussamme kaikki opettajat käyttävät digioppimisalustoja esitelmien, videoiden ja portfolioiden tekoon. Näyttävät kiinnostavia ohjelmapätkiä, pelillistävät opetusta, tuovat lehtijuttuja luettaviksi jne. Olen, syystäkin, ylpeä ammattilainen ja myönnän, että kysymyksesi sai tuskan hien nousemaan otsalle. Toivottavasti tämä selvensi.

(Oppimateriaalien tekemisen lisäksi tietysti eriytän tehtävät tavisluokkaan integroiduille erityisoppilaille, olen yhteydessä erityisopettajiin ja koteihin, tilaan ja huollan materiaalit sekä tilat, arvioin oppimista neljä kertaa vuodessa jne. Ai niin, ja opetan, nyt etänä.)