NÄKKILEIPÄ ja sen voitelu (äänestys)
Näkkärissä on kaksi puolta, oikea ja väärä.
Kumpi on kumpi?
Miksi?
Kommentonti sallittu.
Kommentit (13)
Kuoppaiselle puolelle voideltaessa tulee mielestäni liikaa voita ja liian epätasaisesti. Se näkkileivän maku peittyy rasvan makuun, enkä tykkää siitä, että niistä kuopista tulee suuhun pieniä rasvaklönttejä. Muutenkin olen jotenkin ihan tosi tarkka, että voi pitää levittää leivälle kuin leivälle tasaiseksi, ohueksi kerrokseksi, joka on yhtä paksu kaikissa leivän kohdissa. Äidilläni oli tapana voidella leivät aina epämääräisellä klöntillä, jonka levitti vähän sinne päin osalle leipää, niin että jossain kohtaa oli paksulti voita ja jossain ei yhtään. Kaikille muille meidän perheessä tuo oli ok, mutta minä aina levitin sen voin itse paremmin ennen syömistä. Ainoastaan isoäitini osasi mielestäni voidella leivät oikein, joten kesämökillä aina ilmotinkin, että haluan mummon voiteleman sämpylän tai näkkärin - näin jälkikäteen muisteltuna, äiti ei ehkä ollut ihan onnellisimmillaan siitä, että anopin voitelu katsottiin paremmaksi :D.
Mä levitin aina sille kuoppaiselle puolelle koulussa ja sain hirveet valitukset muilta, että se on väärä puoli. Levitin silti. Ahne lapsi :D
Edelliselle, vanha sanonta sanoo jotain että kuoppapuolelle kylässä, tasaisemmalle kotona.
Mutta siis, jos miettii paistettaessa se tasaisempi on alapuoli, joten päällypuolellehan ne voit laitetaan.
Kun kuoppaiselle levittää, ei mene niinkään paljon kuin väärälle puolelle levitettäessä; ei niinhin kuoppiin niin paljon uppoa.
Paksu kerros kylmää voita kuoppapuolelle. Sen takia sitä harvoin tulee syötyä, mutta hyväähän se on.
Voitelen reikäisen puolen, koska tuntuu, että silloin leivästä irtoaa vähemmän muruja. Mutta en ole tutkinut asiaa tekemällä tietoista vertailua, eli tämä on vain mutua.
Sinne reikäiselle puolelle levittäessä syntyy voipalloja, jotka maistuu pahalle. Siksi levitän sille tasaiselle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Muistan lapsena lukeneeni kirjaa, jossa köyhässä perheessä ei näkkileivän kuoppaiselle puolelle saanut levittää voita, koska sitä kului silloin enemmän, kuin sileälle puolelle levitettäessä.
Köyhän perheen lapsia kehotettiin kyläpaikassa ja koulussa voitelemaan kuoppaiselle puolelle, että saa enemmän voita :D. Omakohtainen kokemus tämä.
Reikäpuolelle tietenkin, sinne uppoaa enemmän voita.
Voitelen reikäpuolen, mutta reikiin ei saa jäädä voipalloja ja voita saa olla vain ohut kerros. Reikäpuoli tuntuu oikealta puolelta. Voitelen rieskat ja muutkin ohuet leivät päällyspuolelta.
Tasainen puoli on jauhoinen ja jauhot kulkeutuvat sitten veitsen mukana leviterasiaan, joten kuoppainen puoli
Voitelu suoritetaan tietenkin sileälle puolelle.
Muistan lapsena lukeneeni kirjaa, jossa köyhässä perheessä ei näkkileivän kuoppaiselle puolelle saanut levittää voita, koska sitä kului silloin enemmän, kuin sileälle puolelle levitettäessä.