Monet iäkkäät eivät ole sisäistäneet koronaan liittyviä turvavälejä?
Anoppini kuuluu ikänsä puolesta riskiryhmään (70+) ja asuu toisella paikkakunnalla yksinään kerrostalossa. Hän joutuu olosuhteiden pakosta asioimaan lähikaupassa, mutta tekee sen aina riskiryhmille suunnattuun aikaan. Muutama päivä sitten, kun soittelimme, hän kertoi, miten lähikaupassa oli asioinut samaan aikaan hänen kanssaan rollaattoria käyttänyt vanha mummo. Mummo tunki käsidesipisteessä ihan anoppini viereen eikä millään uskonut, kun anoppini sanoi ystävällisesti kahteen otteeseen, että pidetäänpä turvaväli kunnossa. Lopuksi hän joutui sanomaan asiasta mummolle tuimemmin, jolloin mummo vastasi "mutta enhän minä likainen ole".
Itselleni sattui vastaavanlainen tapaus, kun jouduin käymään pitkäaikaissaurauteni takia työterveyslääkärillä. Työterveyden tilat olivat onneksi melkeinpä tyhjät, mutta kun olin menossa ovesta ulos, näin jo kaukaa, kun noin kyysikymppinen mies yritti tulla samalla ovenavauksella sisään, kun itse olin menossa ulos. Onneksi ehdin väistää muutaman metrin päähän, mutta kyseisen herran välinpitämätön/tietämätön asenne otti kyllä päähän.
Miten me rajoituksia noudattavat pystymme suojaamaan ikäihmisiä, jotka joko tietämättömyyttään tai tahallaan jättävät tärkeät neuvot noudattamatta ja samalla asettavat muita riskiryhmäläisiä vaaraan?
Tulipas pitkä vuodatus, mutta mieheni kuuluu erittäin suuren koronariskin ryhmään lääkityksensä ja perussairautensa takia ja siksi tällainen toiminta väkisinkin nyppii, vaikkei se välttämättä tahallista olisikaan.😟
Kommentit (11)
Näinhän se on. Kaupassa käydessäkin ihmiset tunkevat aivan iholle aivan kuin eivät olisi kuulleetkaan turvaväleistä. Lisään vielä, että kaupassa tulee kuulutuksia turvavälin tärkeydestä vähän väliä, samoin infokylttejä on joka nurkalla....mutta ei, ei uskota.
Kyllästynyt. kirjoitti:
Korona plaa plaa plaa. Korona plaa plaa plaa...
Jännää, että oli kuitenkin pakko tulla kommentoimaan.
Vanhukset hahmottavat asiat eri tavalla, et sinäkään ole enää kuin pari-kolmikymppinen kasikymppisenä. Vanhenemiseksi sitä kutsutaan. Jos elät vanhaksi, tulet kokemaan sen itsekin.
Eikös valtiovallan pitänyt postittaa kotiin kaikille ikänsä puolesta riskiryhmään kuuluville jo ajat sitten joku toimintaohjekirje koronan varalta? Tietääkö kukaan, onko tällaista lähetetty? Itse en ole muistanut kysyä omilta iäkkäiltä vanhemmiltani tai anopilta asiasta?
Kirje ainakin voisi paremmin auttaa iäkkäitä ymmärtämään asian vakavuuden, hehän eivät välttämättä lue nettiä tai edes katso uutisia TV:stä tai lehdistä.
Ap
Vanhuksilla muistisairaudet ovat yleisiä, ei siinä pysty yhtäkkiä sopeutumaan uusiin sääntöihin.
Täällä Pohjois-Helsingissä ulkoillessa kyllä vaikuttaa siltä, että nuorilla ja keski-ikäisillä on paljon suurempi ongelma turvavälien ymmärtämisessä kuin vanhuksilla. Paloheinän portaat ja ulkoliikuntapaikka on täynnä nuoria aikuisia, lapsiperheitä ja keski-ikäsiä, jotka painavat menemään kylki kyljessä peräkanaa. Ulkoilutiet ovat täynnä ihmisiä ja ne ovat nimenomaan ne nuoremmat polvet, jotka kulkevat laumassa ja rinnakkain, eivätkä edes yritä yhtään väistää vastaantulijoita ja ohittajia. Ne, jotka turvavälin yrittävät pitää, hyppivät sitten pientareilla koirankakkojen joukossa. Toki myös vanhemmasta polvesta näitä löytyy, mutta prosentuaalisesti huomattavasti pienempi osa ainakin täällä päin.
Turvaväli olisi oikeammin n. 8 metriä. Pisarat lentää enempi kuin se 1-2metriä. Ja korona pilvi puhaltelee muutenkin ympäriinsä kun ilmastointi esim. kauppojen ovilla tuivertaa tuulikaapista. Yritä nyt siinä sitten kulkea julkisilla ja kaupassa. Ikuisuus menee kun joka hyllyn väliä saa odottaa että tyhjenee muista asiakkaista. Entäs jos myyjä on hyllyttämässä isoa rullakkoa? Tuntuu ihan kaoottiselta yrittää noudattaa ohjeita ja suojautua.
Jokohan ihmiset vihdoin oppisivat kävelemään oikeanpuoleisessa liikenteessä, ettei tarvitksisi törmäillä.
En ole vielä ihan noin iäkäs, mutta olen ollut eristyksissä kotona jo kohta neljä viikkoa.
Korona plaa plaa plaa. Korona plaa plaa plaa...