Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko toispuoleinen hammasrivistö kauhistus?

Vierailija
01.04.2020 |

Tuli mieleen kun tänään iltapäivälehdissä oli sen entisen Elonkerjuun viulistin Johannan kuva, hänellä näkyi olevan samanlainen toispuoleinen hampaisto niin kuin itsellänikin (ja samoin Tom Cruisella on ollut). Eli toinen etuhampaista on keskellä ja hymyillessä toisella puolella näkyy esim. 3 hammasta ja toisella 5. Onko tuollainen häiritsevää muiden silmiin? Itsellä omakuvissa huomio kiinnittyy aina hampaisiin jos edes hymyilen juuri koskaan kuvissa. Ja tuo on siis peruja kasariluvun hampaanpoistosta jota tehtiin oikomishoidon sijaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Ilmeisesti muut eivät kiinnitä huomiota tällaiseen "kauneusvirheeseen"?

Vierailija
2/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin, muta vastaukseni jäi typerän sanavalintani vuoksi sensuuriin. :D

Toisille muiden hammaskalustolla ei ole mitään väliä (esim. itselleni). He kuitenkin saattavat olla sitten valikoivia jonkin muun piirteen, kuten kulmakarvojen tai nenän muodon suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kauhistus mutta kiinnitän herkästi huomiota.

T. Hammashoitaja

Vierailija
4/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Hammashoitaja

Osaatko ammattilaisena sanoa miksi tuollaisia hampaanpoistoja tehtiin sen sijaan että olisi laitettu oikomisraudat? 

Vierailija
5/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin hammas toiselta puolelta, (eli minulla on toispuoleinen hammasrivistö) jotta saatiin mahdutettua erillään oleva hammas riviin. Nyt kuitenkin oijotun hampaan ja seuraavan hampaan välissä kammottava aukko :( taisi olla surkea hammasoikoja minulla... tämä aivan 5 vuoden sisällä.

Vierailija
6/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin aiemmin tuon jutun Johannasta enkä kiinnittänyt mitään huomiota hampaisiin, ajattelin vaan että nätti nainen. Nyt kun ap asiasta mainitsit, palasin katsomaan jutun uudestaan ja vasta huomasin että hampaat ei ole ihan suorat. Eikä ole hampaat suorassa rivissä mullakaan, luulen että itse niihin kiinnittää paljon enemmän huomiota kuin muut ihmiset. 

Vierailija
7/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin toispuoleinen hammasrivistö Elonkorjuu-yhtyeen Johanna Koivulla? https://www.is.fi/viihde/art-2000006459880.html

Mun mielestä ihan selvästi on kaikki ylähampaat tallella. Ainoastaan toinen ylähammas enemmän edessäpäin, ja hampaat vinot, hampaiden keskiväli ei ole huulien keskiosassa? Mutta on tuolla kaikki ylähampaat tallessa. Mä veikkaan, ettei koskaan ole oiottu.

Vierailija
8/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta poistettiin hammas toiselta puolelta, (eli minulla on toispuoleinen hammasrivistö) jotta saatiin mahdutettua erillään oleva hammas riviin. Nyt kuitenkin oijotun hampaan ja seuraavan hampaan välissä kammottava aukko :( taisi olla surkea hammasoikoja minulla... tämä aivan 5 vuoden sisällä.

Samoin minulla on nyt aikuisena poistetun hampaan kohdalla aukko.

Vierailija
9/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Tom Cruisellakin on hampaat tallessa, ainoastaan etuhampaiden keskiväli ei ole huulten mukaan täysin keskellä? Mitä höliset aloituksessa, oletko sokea?

Vierailija
10/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin toispuoleinen hammasrivistö Elonkorjuu-yhtyeen Johanna Koivulla? https://www.is.fi/viihde/art-2000006459880.html

Mun mielestä ihan selvästi on kaikki ylähampaat tallella. Ainoastaan toinen ylähammas enemmän edessäpäin, ja hampaat vinot, hampaiden keskiväli ei ole huulien keskiosassa? Mutta on tuolla kaikki ylähampaat tallessa. Mä veikkaan, ettei koskaan ole oiottu.

Siitä näyttää puuttuvan vasemmanpuoleinen etuhampaasta heti seuraava. Jos vertaa oikeaan puoleen? Mulla kyllä poistettiin 4. hammas mutta yhtä kaikki, tekee myös tuollaisen virheen että keskiväli ei ole keskellä.

Vierailija
11/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuntenut yhden työkaverini varmaan puoli vuotta ennen kuin tajusin että hänen hampaissaan on jotain outoa. Kulmahampaat puuttuu kokonaan ja muut hampaat on oikomalla vedetty yhteen että raot peittyi. En minä ainakaan kovin herkästi tuollaiseen huomiota kiinnitä. Eri asia jos hammas puuttuu ja se aukko on siinä näkyvillä.

Vierailija
12/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomaan mitään noin yksityiskohtaista kenenkään hampaista. Johannan hymy näyttää minusta varsin söpöltä enkä edes huomaa siinä mitään poikkeavaa. 

Vierailija
13/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi "virhe" voi mennä söpöyden tai persoonallisuuden piikkiin, mutta kun poikkeamia on enemmän, ihmiset ovat valitettavasti aika julmia, erityisesti hampaisiin liittyen. Ei välttämättä kukaan tule päin naamaa haukkumaan, mutta suhtautuminen on "ehhhhh..."

Nimim. Hammasremontti ennen ja jälkeen

Vierailija
14/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä näyttää puuttuvan vasemmanpuoleinen etuhampaasta heti seuraava. Jos vertaa oikeaan puoleen? Mulla kyllä poistettiin 4. hammas mutta yhtä kaikki, tekee myös tuollaisen virheen että keskiväli ei ole keskellä.

Ei puutu. Koska seuraavat hampaat on kulmahampaat, eli kolmannet hampaat keskeltä. Ei sillä ole kulmahammas etuhampaan vieressä kummallakaan puolella.

Vierailija
15/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei puutu. Koska seuraavat hampaat on kulmahampaat, eli kolmannet hampaat keskeltä. Ei sillä ole kulmahammas etuhampaan vieressä kummallakaan puolella.

Oikealla nimenomaan on terävä kulmahammas heti etuhampaan vieressä?

Vierailija
16/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikealla nimenomaan on terävä kulmahammas heti etuhampaan vieressä?

Mun silmiin taas ei ole.

Vierailija
17/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän henkilön, jolla puuttuu 1 hammas 80 luvun hammashoidon takia. Ei tykkää hymyillä niin, että hampaat näkyy.

Vierailija
18/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hammashoitaja

Osaatko ammattilaisena sanoa miksi tuollaisia hampaanpoistoja tehtiin sen sijaan että olisi laitettu oikomisraudat? 

Tehtiinkö muuta oikomishoitoa? Yhden hampaan puutos ja esteettinen haitta ei ole syy aloittaa verovaroin kustannettua oikomishoitoa. Ei ollut koskaan eikä ole nykyäänkään ellei aiheuta toiminnallista haittaa. Ja miksi se hammas ylipäätään on poistettu, onko ollut risa maitohammas eikä pysyvää ole puhjennut?

Vierailija
19/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hammashoitaja

Tehtiinkö muuta oikomishoitoa? Yhden hampaan puutos ja esteettinen haitta ei ole syy aloittaa verovaroin kustannettua oikomishoitoa. Ei ollut koskaan eikä ole nykyäänkään ellei aiheuta toiminnallista haittaa. Ja miksi se hammas ylipäätään on poistettu, onko ollut risa maitohammas eikä pysyvää ole puhjennut?

Ei tehty muuta oikomishoitoa. Kaverille kyllä vaikkei hänellä minusta mitään silmiinpistävää ongelmaa ainakaan ollut mutta enpä ammattilainen olekaan ja tuosta on aikaa jo vuosikymmeniä. Yksin hammashoitolassa tuohon aikaan käytiin ja lääkäri ronklasi suussa ja ilmoitti lopputuloksen kysymättä/sanomatta mitään muuta. Ja hänen hammashoitajansa oli suoraan he*vetistä.

Vierailija
20/22 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hammashoitaja

Ei tehty muuta oikomishoitoa. Kaverille kyllä vaikkei hänellä minusta mitään silmiinpistävää ongelmaa ainakaan ollut mutta enpä ammattilainen olekaan ja tuosta on aikaa jo vuosikymmeniä. Yksin hammashoitolassa tuohon aikaan käytiin ja lääkäri ronklasi suussa ja ilmoitti lopputuloksen kysymättä/sanomatta mitään muuta. Ja hänen hammashoitajansa oli suoraan he*vetistä.

Näissähän on myös kuntakohtaisia eroja, rikkaammissa kunnissa saatetaan oikoa herkemmin kuin toisissa. Joissakin kunnissa ei aina ole ollut edes oikomishoidon erikoishammaslääkäriä ja hommat on ollut yleishammaslääkäreiden vastuulla.

Voisiko olla että hammaslääkäri on poistanut risan maitohampaan ja olettanut että tilalle puhkeaa pysyvä, jota ei sitten koskaan kuulunutkaan? Monelta puuttuu synnynnäisesti esimerkiksi pysyvät kakkoset tai viitoset, joko yksi tai useampi. Hampaan numero määrittyy sillä monesko hammas se on keskiviivasta poispäin laskien.

Jos asia häiritsee, voit koittaa pyytää potilasasiakirjoja nähtäväksi. Paperisetkin pitäisi olla tallessa. Ja jos puutteellinen hymy häiritsee, kannattaa miettiä oikomishoitoa yksityissektorilla nyt aikuisena!