Onko kellään vinkkiä vanhuksille sopivaan ruokalistaan vaikka kahdeksi viikoksi?
Kun tuntuu että eivät osaa ajatella ostoksia viikoksi-pariksi eteenpäin ja ovat tottuneet hakemaan lähikaupasta aina päivän-pari tarpeet kerrallaan. Nyt on sitten hankalaa kun yritetään toimittaa ostoksia isommissa erissä mutta ostoslista on täysin riittämätön.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllistä - siitä olen samaa mieltä
Jos nämä kyseiset vanhukset nyt ovat tottuneet ihan sellaiseen perinteiseen suomalaiseen kotiruokaan ja sulla on ideat täysin loppu, niin voithan ottaa jonkun asumisyksikön ruokalistan - ne on kuitenkin suunniteltu siten, että olisivat monipuolisia ja oikein koostettuja, toteutus vaan rahanpuutteen vuoksi voi olla vähän kökkö.
Mutta itse tehtynä voi vaikuttaa raaka-aineisiin ja tietenkin soveltaa maun mukaan. Mutta ideoita saa jos pää lyö tyhjää. Itse käytän nyt välillä koulun ruokalistaa miettiessäni että mitä sitä viikolla laittais ruoaksi.
Tässä nyt esim. Jyväskylässä yhden päivän ruoat:
Aamupala: Ruishiutalepuuro, Vadelmakeitto, kananmuna
Lounas: Kauraleivitetyt silakkapihvit, Remouladekastike, Perunasose, Marinoitu kaali-punajuurisalaatti Aprikoosikiisseli
Päiväkahvi: Pulla
Päivällinen: Timjami-broilerikeitto, Kurkkuviipaleet
Iltapala: Mustikka-ruisjauhopuuro, Oltermanni juusto, kasvis/ hedelmä
Juuri tämän kaltaista tarvitaan; muistisairas, alipainoinen äitini hoiti aikanaan kodin ja ruoanlaiton ja nyt on sitten 79-vuotias miehensä ihan hukassa ateriasuunnittelun kanssa. Ovat käyneet monta kertaa ravintoterapeutin ohjauksessa mutta kun ei se tieto vaan enää tartu :(
Jo ennen kotikaranteenia syöminen oli ongelma mutta silloin kävivät 2-4krt/vkossa eri lounaspaikoissa, jolloin sitä monipuolisuutta tuli aika itsestään. Nyt nämä seurakunnan yms halvat lounasvaihtoehdot eivät ole saatavilla eivätkä suostu tilaamaan takeaway- tyyppisiä aterioita (eivät edes ottamaan vastaan lastensa maksamina) Ruokavalio on todella suppea kauppalistan pohjalta ja nyt miehelle pitäisi saada reseptin omaisesti joka aterialle joku suunnitelma. Muuten näkevät nälkää - varsinkin se ruokahaluton muistisairas-
Oletko hoitaneet tai yleensäkään nähneet sairaita, vielä kotona asuvia vanhuksia?
Kyllä siinä tulee nopeasti tutuksi se, mikä vanhukselle maistuu ja mikä ei.
Useilla huono ruokahalu, lääkkeitä hirvittävät määrät. Isojakin tabelettaja, joita yritetään saada jonkin mehukeiton kanssa niellyksi.
Keittoruuat maistuvat parhaiten, koska sitä ei tarvistse jauhaa suussa. Kahvikin vielä maistuu.
Ei nämä asiat ole niin yksinkertaisia, että kaikille sopii kaikki.
Ei todellakaan sovi. Vain terveille ja hyvinvoiville sopii sama ruoka kuin muillekin.
Mutta valitettavasti niitä terveitä ja hyväkuntoisia vanhuksia eivät ole kaikki.
Huomasin saman, että täällä heittelevät vastauksia nekin, joilla ei ole vähäisintäkään tietoa vanhuksista.
Tuskin ovat edes milloinkaan edes nähneet iäkästä, huonokuntoista ihmistä missään.
Ja kotihoidossakin on jo melko huonokuntoisia ihmisiä.
Laputettuja ruokia. Olen katsellu kaupassa että ikäihmiset valitsevat mielellään niitä punaisella laputettuja ruokia
Ihan tavallisia vanhan ajan ruokia ainakin omani tykkäävät syödä. Pitää muistaa, että leukojen puruvoima ja nieleminen vaikeutuvat ikääntyessä. Tykkäävät makeasta ehkä joku mehukeitto sokerittomana versiona voisi olla olisi hyvä lisä puurolle.
Vanhanaikaisia monelle tuttuja ja maistuvia helposti syöltäviä ruokia ovat esim. makaronilaatikko, perunalaatikko, perunasoselaatikko, lihapullat ja muusi, makkarakeitto, kalakeitto jne.
Valmiina saa hyviä puuroja eineshyllystä.
Monet tykkäävät jostain happamasta, omalle vanhukselleni kelpää hyvin ruoka, kun lisäkkeeksi on puolukkasosetta sokerilla.
Jos vanhus on tosi vanha, niin tärkeintä on saada energiaa tarpeeksi, eli ei kannata laittaa kovia raastesalaatteja tarjolle vaan nimenomaan sellaista mitä tykkää syödä.
Jos vatsa ei toimi, niin mämmi on siihen hyvä apu.
Kaipa ne itse sen parhaiten tietää.