Kari Piironen kuollut. Kuuntelen elämän pituinen matka kappaletta. Ja kurkkua kuristaa. Kyyneleet nousee silmiin.
Kommentit (2)
Tangomarkkinat on jo mennyt liikaa siihen, että itse tango on jäänyt pelkäksi sanaksi. Siinä vaiheessa kun Eerika Vikman valittiin kuningattareksi, ja ilmoitti heti kärkeen laulavansa mieluummin muuta kuin tangoa, olen lakannut aktiivisesti seuraamasta näitä hölynpölyksi muuttuneita tangomarkkinoita. Ennen kävin jopa paikan päälläkin useana vuonna.
Alkuun haettiin oikeita tangon taitajia. Mieslaulajista löytyi muutamia tosi hyviä. Kari Piironen oli aivan mahtavan hyvä. Hänellä oli se tangolaulamiseen tarvittava operettiääni.
Muita vastaavia helmiä: Mika Pohjonen, Risto Nevala ja Matti Korkiala. Jossain määrin Sillanpääkin. Sebastian Ahlgrenkin oli oikeilla linjoilla, häntä vain kuuli niin harvoin. Eikä enää ääni kulje.
Naisista vain Kaija Pohjolalla ja Arja Korisevalla on hyvä tangoääni. Kaikenlaiset piipittäjät ja visertäjät kuuluu eri kategoriaan. Odotetaan nyt vain, kunnes ensimmäinen muotihonottaja ilmestyy näillekin markkinoille tarkoituksenaan vain saada nimeä.
No nämä on minun mielipiteitä.
Jos ihmiset äänestäisivät kaikkien aikojen tangokuninkaan ja -kuningattaren, niin senhän tietää jo etukäteen, että valituksi tulisi Sillanpää ja Koriseva. Siitä huolimatta, että kumpikin on kunnostautunut enemmän muun musiikin, kuin tangon parissa.
Piirosella oli aivan mahtavan komea ääni. Ja tyylikin juuri sellainen, kuin suomalaisen tangon taitajalla kuuluu olla.
Vuosia sairasti keuhkosyöpää. Kävitkö keikalla koskaan? Minulle ei nuo tangontaitajat ole koskaan olleet tärkeitä, kun en tuon lajin musiikista oikein erikoisemmin tykkää. Mutta jos joku nimetä täytyy, niin kyllä Jari Sillanpään laulu aikoinaan vei mukanaan, Mikä ääni! Ja onhan tuota Piiroistakin kovin kehuttu. Minulle jäi jotenkin persoonattomaksi. Hieno mies varmaan.