Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita opiskelijoita, joita hirvittää tulevaisuus koronan takia?

Vierailija
01.04.2020 |

Olen opiskelija ja valmistun keskelle ennennäkemätöntä lamaa. En tule todennäköisesti saamaan töitä. Talouden nousemiseen menee niin pitkään, että kukaan ei minua enää siinä vaiheessa palkkaa (valmistumisesta aikaa ja ei kokemusta). Tämän kesän jo sovitut työt peruttiin, ne olisivat olleet tulevaisuudessa kokemuksen kannalta kullan arvoisia. Ala ei edes ole mikään palstan kutsuma hömppäala, mutta toki ottaa osumaa talouden myllerryksestä ja yt:t on monessa yrityksessä todellisuutta.

Ymmärrän kyllä ettei kenenkään yksittäisen ihmisen elämän epäonnistumisella ole isossa kuvassa mitään merkitystä. Silti itselläni pelko tulevaisuudesta on aivan järjetön. Tuntuu, ettei monetkaan ihmiset ymmärrä millaisen kolauksen tästä talous ottaa ja monen ihmisen tulevaisuus on täysin tuhoon tuomittu. Ihmiset vain hokevat että älä stressaa. Monet opiskelukaverini eivät tunnu käsittävän tilannetta lainkaan. Kun olen yrittänyt sanoa mitään talousvaikutuksista, kaikki ovat pihalla kuin lumiukot, ei huolta huomisesta. Moni pitää koko koronaa edelleen vain vitsinä ja yksikään ei herännyt asian vakavuuteen, ennenkuin alkoi tulla hallitukselta suosituksia. Ja silloinkin heräsi melko pieni osa. Muutama kävi epidemia-alueella hyvillä mielin hiihtolomalla ja naureskeli koko koronalle. Itse peruin matkani, vaikka en saanut rahojani takaisin ja tällöinkin useampi ihminen kannusti minua lähtemään ja ihmetteli ylireagointiani. Toki toivoisin, että itsekin voisin olla ajattelematta mitään, kun tilanteeseen en mitenkään pysty vaikuttamaan, mutta on kyllä vaikea olla ahdistumatta.

Olenko tosiaan ainoa opiskelija joka on suurinpiirtein aivan poissa tolaltaan tämän asian kanssa ja ylireagoinko oikeasti pahasti?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murehdin huomenna. Ei kukaan pysty ennustamaan tulevaisuutta tarkalleen, aina on toivoa. Sossupummiksi sitten vaan jos töitä ei löydy.

Vierailija
2/6 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuminen lykkääntyy ja velka kasvaa, ei tässä muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hirvitä työllistymismahdollisuuteni olivat olemattomat jo ennen koronaa

Vierailija
4/6 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvelen talouden ampaisevan nousukiitoon koronan jälkeen, koska talouden taantuman syynä ei ole talouden rakenteellinen ongelma, ylikuumeneminen tms.

Vierailija
5/6 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alkupuolella oli sama tilanne. Valmistuimme lamaan. Töitä sai, kun oli valmis vastaanottamaan mitä tahansa ja mistä tahansa. Palkat olivat todella pienet, vaikka yrityksillä oli muuten vielä varallisuutta silloin. Esim. oli omat työhuoneet avokonttoreiden sijaan ja tarvittavat koneet ja ohjelmistot jokaiselle. Niistä ei tingitty.

Urasta tuli sitten aika paska. Huonommatkin nuoremmat kiri 2000-luvulla palkoillaan ja työpaikoillaan ohi, kun sattuivat valmistumaan parempaan aikaan. Nyt toki heilläkin sakkaa. Ehkä te menette taas heistä ohi?

Vierailija
6/6 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tässä ollaan tavalla tai toisella samassa tilanteessa.

Tunnen monia pitkäaikaistyöttömiä joilla työpaikan löytyminen siirtyy laman myötä vielä kauemmaksi. Mieti ap kuinka suuret toiveet on työllistyä kun ikää on kohta 50v tai enemmän nyt kun markkinoilla on yhtäkkiä laumoittain nuorempia hakijoita. Ongelma olisi pienempi työnhakijan näkökulmasta jos maassa ei olisi niin törkeää ikäsyrjintää. Niin ja kyseessä tietenkin ne joiden elämää sekoitti myös 90-luvun lama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan