Lahja asiakkaalta.... Miten toimia?!??
Teen sosiaalityötä ja joitakin asiakkaita olen joutunut auttamaan todella paljon. Eilen yksi tällainen asiakas yllätti minut täydellisesti. Hän antoi minulle synttärilahjan. Ideassa sinänsä ei ole mitään vikaa (vaikka synttärini olivatkin yli kaksi viikkoa sitten), mutta lahjan hinta sai minut haukkomaan henkeä. Lahja oli 125 euroa maksava puhelin!!! Yritin selittää asiakkaalle (toisesta kulttuurista oleva mies) että työntekijä-asiakas -suhteessa en voi ottaa vastaan näin kallista lahjaa. Hän ei ymmärtänyt alkuunkaan. Sanoi vain, että minulla ei ole vaihtoehtoja. Joko otan lahjan vastaan tai hän ottaa puhelimen ja rikkoo sen. Mietin kuumeisesti mitä tehdä. Otin puhelimen kuittineen päivineen ja tänään palautin puhelimen kauppaan, jossa myyjä purki kaupan. Sain rahat takaisin ja illalla kiikutan ne asiakkaalle toivoen, että hän ymmärtää. Teinkö väärin? Mitä sinä olisit vastaavassa tilanteessa tehnyt?
Kommentit (6)
Nämä säännökset ovat varsin ankarat. Tiivistettynä: et saa ottaa vastaan MITÄÄN sellaista lahjaa, joka voi a)vaikuttaa tai b) näyttää vaikuttavan asiakkaan kohteluun tai hänen saamiin etuuksiin tms. Vaikutuksen ei siis tarvitse edes olla todellista.
Puhetta kasvoista kasvoihin hän ei suostu kuuntelemaan. Tililleen en voi rahoja laittaa, koska en tiedä hänen tilinumeroa eikä minulla ole oikeutta sitä häneltä pyytää.
Ap
Sinuna selittäisin asiakkaalle (vaikka tulkin avustuksella), että kaikenlaisten lahjojen antaminen sinulle on Suomen lain mukaan rikos etkä ole halukas tätä lakia rikkomaan. Sano myös, että hänen päätökseen ei lahja vaikuta. Monissa maissa tällaiset lahjat ovat täysin normaali käytäntö, mies ehkä kotoisin sellaisesta maasta ja kuvittelee, että sinä vaan esität ettet halua lahjaa, mutta oikeasti otat sen ja asia menee eteenpäin. Joissain maissa asiaa ei edes käsitellä ilman tällaista lahjaa.
Muuten saatat olla lirissä, tuollainen on aivan käsittämätöntä toimintaa ulkomaalaiseltakin asiakkaalta. Aivan takuulla tulee pyytämään sinulta vastapalvelusta.
Mistä muuten asiakkaasi tiesi syntymäpäiväsi ajankohdan?
voitte ottaa vastaan kylmää kahvia ja kuumaa kaljaa, mutta jos on toisinpäin, niin se on jo siinä rajalla :)
Eli et yksinkertaisesti voi sitä ottaa vastaan. Teit tyhmästi vaihtaessasi sen rahaksi: nyt on tiedossa, että otit sen vastaan. Pitäisin huolta, että rahojen palautuksella on myös todistaja: kollega tmv. Häiritse pomoasi lomaltansa, tällaiset asiat hänen kuuluu tietää.
Sinuna laittaisin ne hänen tililleen tms. Muutenhan voi nostaa hirveän huudon.