Oikeusoppineita paikalla? Perinnöstä ja avio-oikeudesta
Jos vainajalla oli omaisuutta, joka on vainajan vanhempien testamentin nojalla aviovarallisuuden ulkopuolella, niin kuuluuko sen omaisuuden tuotto pesälle eli leskelle ja perillisille vai vain perillisille?
Minulla on kahden eri asianajajan vastakkaiset näkemykset asiasta.
Kommentit (43)
Ihan perusasia.
Voin vuokrata vain omaa omaisuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuolinpesästä saa tehdä yhtään mitään ennenkuin se on jaettu tai toimet tehdään yhdessä.
Ei vaikka pesästä vain yksi tulee saamaan kaiken. Silti tarvitaan muiden suostumus pikkuasioihinkin.
No tässä ei sitä tarvita, koska leski ei voi vuokraamista käytännössä mitenkään estää. Asunnot eivät ole aviovarallisuutta.
ApTottakai voi.
Asunnot on kuolinpesän.
Tehkää nyt vaan ositus, niin asunnot on sinun.
No miten voi? Kerrohan. En odpta sitä, että leski tekee osituksen, koska tämä on hänestä vain kiinni nyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinä taas? Älä kysele neuvoja, et ota niitä koskaan vastaan. Perintösikin tulee hupenemaan asianajokuluihin.
Joo, olet oikeassa. Huomannut ihan saman ja jutut vain jatkuvat.
Ja tähän menee vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusasia.
Kyllä kuolinpesän asuntoja voi vuokrata muutkin, kuin se pesä itse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuolinpesästä saa tehdä yhtään mitään ennenkuin se on jaettu tai toimet tehdään yhdessä.
Ei vaikka pesästä vain yksi tulee saamaan kaiken. Silti tarvitaan muiden suostumus pikkuasioihinkin.
No tässä ei sitä tarvita, koska leski ei voi vuokraamista käytännössä mitenkään estää. Asunnot eivät ole aviovarallisuutta.
ApTottakai voi.
Asunnot on kuolinpesän.
No miten voi? Kerrohan. En odpta sitä, että leski tekee osituksen, koska tämä on hänestä vain kiinni nyt.
Ap
Eli et voi kuin odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTottakai voi.
Asunnot on kuolinpesän.
ApEli et voi kuin odottaa.
Ei vaan voin laittaa asunnot vuokralle ja antaa asukkaalle oman tilinumeroni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusasia.
Ap
Entä voiko kuolinpesä solmia vuokrasopimuksen? Mikäli kuolinpesää ei ole jaettu ja kuolinpesän omaisuuteen kuuluu vuokrakohteeksi kelpaavaa omaisuutta, ei estettä vuokrasopimuksen solmimiselle periaatteessa ole. On kuitenkin muistettava, että mm. lesken oikeus hallita jäämistöä jakamattomana voi asettaa rajoituksia vuokraamiselle. Kun kuolinpesää hoidetaan osakkaiden yhteishallinnossa, on ennen vuokrasopimuksen solmimista syytä varmistaa, että kaikki kuolinpesän osakkaat ovat antaneet suostumuksensa kuolinpesään kuuluvan omaisuuden vuokraamiselle. Suostumus voidaan antaa valtakirjan muodossa. Toisena vaihtoehtona on, että kaikki kuolinpesän osakkaat allekirjoittavat vuokrasopimuksen.
Mikäli kuolinpesä on pesänselvittäjän hallinnossa, voi pesänselvittäjä solmia vuokrasopimuksen ilman erillistä kuolinpesän osakkaiden antamaa valtuutusta.
Jos ne aov omaisuuden tuotot kuuluvat minulle, niin totta ai voin ottaa ne suoraan itselleni. Miksi ihmeessä kierrättäisin ne pesään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusasia.
ApEntä voiko kuolinpesä solmia vuokrasopimuksen? Mikäli kuolinpesää ei ole jaettu ja kuolinpesän omaisuuteen kuuluu vuokrakohteeksi kelpaavaa omaisuutta, ei estettä vuokrasopimuksen solmimiselle periaatteessa ole. On kuitenkin muistettava, että mm. lesken oikeus hallita jäämistöä jakamattomana voi asettaa rajoituksia vuokraamiselle. Kun kuolinpesää hoidetaan osakkaiden yhteishallinnossa, on ennen vuokrasopimuksen solmimista syytä varmistaa, että kaikki kuolinpesän osakkaat ovat antaneet suostumuksensa kuolinpesään kuuluvan omaisuuden vuokraamiselle. Suostumus voidaan antaa valtakirjan muodossa. Toisena vaihtoehtona on, että kaikki kuolinpesän osakkaat allekirjoittavat vuokrasopimuksen.
Mikäli kuolinpesä on pesänselvittäjän hallinnossa, voi pesänselvittäjä solmia vuokrasopimuksen ilman erillistä kuolinpesän osakkaiden antamaa valtuutusta.
Asianajajani mukaan minä vain ilmoitan pesänhoitajalle, joka ei ole osakas, että laitan ne asunnot vuokralle. Tosin en tarkentanut sitä, että omalle tilinumerolleniko, mutta ihmettelisin, jos asianajajani mielestä mun kannattaa antaa oesän tilinumero.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTottakai voi.
Asunnot on kuolinpesän.
ApEli et voi kuin odottaa.
Ei vaan voin laittaa asunnot vuokralle ja antaa asukkaalle oman tilinumeroni.
Ap
Näin voisin myös toimia kenenkään tietämättäkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi, moikka taas, ja kuten jo aiemmin ennustin sinun juristisi toki ajaa sinun etuasi, mutta toisen osapuolen juristi toisen osapuolen etua. Ristiriitaa syntyy aina, vaikka kuivuneesta katkuksesta. Joten jos olet taas kierinyt tuskissasi viime yön pohtimassa kuka on oikeassa, mutta et siinä tunnekuohussasi muista miten pärjäisit paremmin malttamalla mielesi ja odottamalla rauhassa, ei tällaista Vauva-palstan asiantuntijaraadin mielipiteitä tarvitsisi kysellä. Kukaan perhe-ja perintöjuridiikan asiantuntija ei vastaile täällä ilmaiseksi, joten eikö sun juristi voi jo ehdottaa pesänjakajaa? Ja neuvoa sinua ottamaan rauhassa. Nämä asiat eivät etene, vaikka pompit päälläsi.
Seuraan huvittuneena ja säälien kirjoituksiasi täällä. Olet saamassa ihan ilmaista rahaa ja jaksat tapella muutamista satasista. Huokaus!
Se joka tässä haluaa, että tappelen muutamista satasista, on lasteni isä. Hänen mielestään olen jotenkin typerästi hoitanut tätä, vaikka tämä perinnön osituksen kestäminen ei ole mistään, mitä minä voisin tehdä, kiinni. Lasten isällä on käsittämätön hätä muutamista satutaisista printöni suhteen. Välillä tuntuu siltä, kuin olisin saamassa hänelle perintöä.
Ap
Hän vain myötäilee sinua. Tietää ettei muuta voi.
Ja olisihan se mukavaa, jos joskun alkaisit maksaa vaikka minimielatusmaksuja. Nyt kun et maksa mitään.
Mies kyllä tietää ettei lapsille tästä perinnöstä koudu koskaan mitään hyvää.
Tässä ei ole kysymys siitä, että ne asunnot voisivat koskaan mennä kellekään muulle, kuin mulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusasia.
ApEntä voiko kuolinpesä solmia vuokrasopimuksen? Mikäli kuolinpesää ei ole jaettu ja kuolinpesän omaisuuteen kuuluu vuokrakohteeksi kelpaavaa omaisuutta, ei estettä vuokrasopimuksen solmimiselle periaatteessa ole. On kuitenkin muistettava, että mm. lesken oikeus hallita jäämistöä jakamattomana voi asettaa rajoituksia vuokraamiselle. Kun kuolinpesää hoidetaan osakkaiden yhteishallinnossa, on ennen vuokrasopimuksen solmimista syytä varmistaa, että kaikki kuolinpesän osakkaat ovat antaneet suostumuksensa kuolinpesään kuuluvan omaisuuden vuokraamiselle. Suostumus voidaan antaa valtakirjan muodossa. Toisena vaihtoehtona on, että kaikki kuolinpesän osakkaat allekirjoittavat vuokrasopimuksen.
Mikäli kuolinpesä on pesänselvittäjän hallinnossa, voi pesänselvittäjä solmia vuokrasopimuksen ilman erillistä kuolinpesän osakkaiden antamaa valtuutusta.Asianajajani mukaan minä vain ilmoitan pesänhoitajalle, joka ei ole osakas, että laitan ne asunnot vuokralle. Tosin en tarkentanut sitä, että omalle tilinumerolleniko, mutta ihmettelisin, jos asianajajani mielestä mun kannattaa antaa oesän tilinumero.
Ap
Et voi vain ilmoittaa yhtään mitään.
Lasten isä ei myötäile minua, mä olen sanonut, ettei mulla ole mikään kiire, niin mies ihan kiihtyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ole kysymys siitä, että ne asunnot voisivat koskaan mennä kellekään muulle, kuin mulle.
Ap
Sillä ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusasia.
Mikäli kuolinpesä on pesänselvittäjän hallinnossa, voi pesänselvittäjä solmia vuokrasopimuksen ilman erillistä kuolinpesän osakkaiden antamaa valtuutusta.Asianajajani mukaan minä vain ilmoitan pesänhoitajalle, joka ei ole osakas, että laitan ne asunnot vuokralle. Tosin en tarkentanut sitä, että omalle tilinumerolleniko, mutta ihmettelisin, jos asianajajani mielestä mun kannattaa antaa oesän tilinumero.
ApEt voi vain ilmoittaa yhtään mitään.
Asianajajani mukaan voin kyllä. Mitä pesä voisi tehdä, jos vain ilmoitan? :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSillä ei ole mitään merkitystä.
On sillä lopputuloksen kannalta.
Ap
Periminen ei ole aina mukavaa. Itseasiassa voit mielessäsi vähän vierittää syytä perittävälle, kun hän ei järjestellyt omaisuutta ajoissa.
Toki jos kuolema tuli yllätyksenä, ymmärrän, mutta jos vainaja oli kuollessaan eläkeikäinen, niin olisipa kyllä kannattanut hoitaa asia ajoissa.
Jos asialla on kiire, selvitä paljonko pesänjakakan määrääminen kustantaa vai kannattaako nyt vain malttaa vähän odottaa.
Joo, siis tietenkin perittävä on mokannut tässä big time. Alkaen jo ihan siitä, ettei jakanut omaisuutta erissä eläessään, jotta perintöveroprosentti olisi ollut pienempi.
Ap
Joo, olet oikeassa. Huomannut ihan saman ja jutut vain jatkuvat.