Voinko saada kopiot vanhoista työsopimuksistani?
Tarvisin työnantajaltani kopiot kaikista työsopimuksistani (pätkätöitä). Olen hukannut muutossa jotkut vanhat sopimukset. Onnistuukohan kopioiden saaminen? Niitä olisi noin 60 kpl.
Kommentit (8)
Työnantajalla ei ole velvollisuutta säilytellä vanhoja tuötofodtuksia eli tuskin saat.
Kyllä on työnantajalla velvollisuus säilyttää työsuhteeseen liittyvät asiakirjat, mm. työaikakirjanpitoa pitää säilyttää pitkään.
"Lain mukaan työnantajan on annettava työntekijälle pyynnöstä työtodistus 10 vuoden sisällä työsuhteen päättymisestä. Edellämainitusta ei ole poikkeuksia, vaan säännös on ehdoton, eli työtodistus tulee työntekijälle antaa aina kun hän sitä itse pyytää. Mikäli työsuhteen päättymisestä sitävastoin on yli 10-vuotta, ei työnantajan velvollisuus olekaan enää niin ehdoton, vaan todistus tulee antaa vain jos siitä ei aiheudu työnantajalle kohtuutonta haittaa. Näin ollen työantajan tulisi säilyttää myös työsopimusta ainakin mainitun 10 vuoden ajan, jotta työnantaja pystyy täyttämään lakiin kirjatun velvollisuutensa työtodistuksen kirjoittamisesta."
https://www.minilex.fi/a/ty%C3%B6nantajan-velvollisuus-s%C3%A4ilytt%C3%…
Voi harmi. No kai minä löydän vanhat sopimukset jostain, kun alan penkomaan kaapit perin pohjin.
Kiitos tuosta linkistä. Ehkä onnistuu sittenkin. Kyseessä on sopimuksia alle 10 vuoden ajalta. Olen töissä edelleen samassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tuosta linkistä. Ehkä onnistuu sittenkin. Kyseessä on sopimuksia alle 10 vuoden ajalta. Olen töissä edelleen samassa paikassa.
Varmasti löytyy, jos on samasta paikasta kyse. Kysymysmerkin tuottaa se, että miksi sinulla on 60 pätkätyösopimusta 10 vuoden ajalta? O_o
Vaikkei varsinaisia työ_sopimuksia_ olisikaan välttämättä antaa - kaikkia 60 kpl erikseen ei työnantaja ehkä haluakaan kaivella - niin työ_todistus_ sinulla on tosiaan oikeus saada kymmenen vuoden ajan. Työtodistukseen työnantaja sitten merkitsee milloin työsuhde on ollut. Se on sinullekin yksi todistus kivempi näyttää eteenpäin kuin 60 kpl sopimuksia, eli kannattaa pyytää nimenomaan työ_todistusta. Se on ihan lakisääteinen oikeus ja olisi joka tapauksessa pitänyt antaa sinulle automaattisesti kun työsuhteet loppuivat.
Juuri tuota kysymystä varten tarvitsenkin kopiot. Alan kohta selvittelemään liiton kanssa pätkäputkeni laillisuutta. JHL:n pätkätyölaskuria varten tarvitsen nimen omaan työsopimukset, joista näkyy alkamis- ja loppumispäivät ja määräaikaisuuden perusteet.
pari vuotta lienee säilytysvelvollisuus, ei kannata hukkailla asioita.