Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko edes yksinkertaista DIFFERENTIAALIYHTÄLÖÄ ratkaista?

Vierailija
29.03.2020 |

Sinä onneton RÄÄPÄLE!!!!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei tarvitse differentiaaliyhtälöitä koko elämänsä aikana, itse asiassa derivointikin on aikalailla turhaa monille

Mielestäni peruskoulussa tulisi olla vain

Laskuoppi (plus, miinus, kerto, jako)

Todennäköisyysoppi

Tilastotieteen alkeet (keskiarvo, mediaani, hajonta)

Ei derivointia, integraalia, eikä diff-yhtälöitä

Opetellaanko derivointi nykyään jo peruskoulussa? Minun aikanani vasta lukiossa. Sillähän laskettiin mm. paljonko purkin minkäkin kyljen pitäisi olla pitkä ja leveä, että pahvia menisi mahdollisimman vähän. Ihan hyödyllisiä laskuja. Integraatiolla epäsäännöllisiä pinta-aloja, ei sekään huono ollut. Mutta ei näitä suurin osa tarvitse koskaan, joku kuitenkin tarvitsee. 

Ei ole derivaatta peruskoulussa.

Lukion lyhyessä se on vapaaehtoinen kurssi.

Vierailija
22/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu sana, mitäs se olikaan?

Derivaatta on tangentin kulmakerroin.

Tangentti on sivuaja

Kulmakertoimen saa, jos ottaa kulmasta tangentin.

Tangentti on suorakulmaisessa kolmiossa kulman vastakkaisen sivun suhde viereiseen

Derivaatalla etsitään maksimeja ja minimejä sekä tarkastellaan, miten jyrkästi käyrä nousee tai laskee

Integraalilla mietitään pinta-aloja.

Integraali on tavallaan käänteinen derivaatta an nähden.

Kokeilin teknillisessä yliopistossa differentiaaliyhtälöt - kurssia vapaaehtoisena, mutten viitsinyt mennä tenttiin. Pakolliset 16 opintoviikkoa tietty matikkaa suoritin.

Missähän teknillisessä yliopistossa ei tarvitse tenttiä differentiaaliyhtälöitä, vai oliko tää joku syventävä kurssi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

e

Vierailija
24/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää vaan approksimoin ja sillä mennään

Vierailija
25/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, suurin osa aikuisista ei osaa edes 1. asteen yhtälöä rarkaista.

Tuli kokeiltua.

Teetti itsellenikin töitä lasten kotikoulussa, sattui sellainen tehtävä, että oli käytettävä kaikki yhtälön sievistelykikat.

Tai kyseessä oli verranto, josta ristiin kertomalla tuli yhtälö.

Piti kaivaa netidtä unohtuneet säännöt esille.

Laitoin kokeeksi viestinä kuudelle kaverille, joista neljällä lukio käytynä, 2 amk, 1 opistoinsinööri ja yksi akateeminen.

Insinööri ei vastannut, tai vastasi kysymällä "pilailetko?".

Muut vastasivat, etteivät osaa, eibät ole hyviä matikassa...

Vierailija
26/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymmmentä vuotta sitten osasin lukion pitkä matikka tuli suoritettua ja kurssien keskiarvo jäi himpun alle 9,5. Kirjoitin L:n matematiikasta. Opiskelin DI:ksi ja suoritin pakolliset matematiikan kurssit hyvin arvosanoin.

Mutta opiskelujen jälkeenon ole vaikeaa matematiikkaa joutumut laskemaan, joten suoralta kädeltä en osaisi

Vierailija
27/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitukseni ei ollut väheksyä ketään, vasn muistuttaa siitä, että pakkopullana koulussa läpikäyty usein unohtuu varsin pian.

Vierailija
28/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosenttilaskun taitamiselle olisi enemmän tarvetta.

Vierailija
29/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Olen lukenut pitkän matematiikan ja kirjoitin siitä E:n. Silloin osasin, mutta nyt 15 vuoden kuluttua en edes muista mikä on hypotenuusa. En ole tarvinnut kuin plus, miinus, jako, kerto ja prosenttilaskuja yliopiston jälkeen. Onneksi minun ei tarvitse huolehtia etäopetusikäisistä lapsista.

Vierailija
30/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prosenttilaskun taitamiselle olisi enemmän tarvetta.

Prosentti- ja todennäköisyyslaskujen ymmärtämisille olisi tarvetta, samoin tilastolaskujen. Prosenttilaskut on suhteellisen helppoja koska siinähän vaan jaetaan kasaa osiin. Todennäköisyyslaskentakaan ei periaatteeltaan vaikeaa ole mutta tulosten tulkinnassa menee usein metsään.

Tilastotieteessä sitten asiat on niin vaikeita että kaikki inssitkään ei pysy kärryillä nykytilastomeiningistä. Aloittakaa vaikka bayesian optimoinnista jos haluatte pitää hauskaa ja inssikoulutuksesta on jonkin aikaa eikä nuo ole muuten tuttuja. En väitä että tuo olisi vaikeinta mitä löytyy mutta tuo taitaa olla niitä asioita jotka olisi hyvä tietää insinöörialoilla. 

Vierailija
31/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka ei yllä todellisuuden ratkaisuun koska sillä voidaan ikinään laskea vaan todennäköisyyksiä ei sitä miten todella käy.

Matematiikkaakin on erilaista. On ollut aina.

Korkein älykkyyden muoto on intuitio. Oikeastaan se on vasta oikeaa älykkyyttä. Matematiikka on palikka-älyisille vasta.

Vierailija
32/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, olen keskittynyt syömään kersojen vanukkaat jääkaapista.

Vierailija
33/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaitsin jo lapsena, ettei aikuiset tarvitse normaalielämässä plus-/miinus-/jako- ja kertolaskuja kummempia matemaattisia taitoja. Ja koska minulla ei ole koskaan ollut kunnianhimoa nimeksikään, niin olen tiennyt aina, etten tarvitse peruslaskemista parempaa osaamista ja hyvin olen pärjännyt.

Vierailija
34/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä mikä se sellainen on.

M 45

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi