Papusäilykkeen parasta ennen pvm ollut 6kk sitten, uskaltaako syödä?
Kommentit (18)
Olen syönyt tonnikalaa, jonka parasta ennen päiväys oli 3 vuotta sitten. Ihan hyvää oli.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla niin tiukkaa ettet raaski vanhaa säilykettä pois heittää, vai miksi edes harkitset sen syömistä?
Mä en heitä syömäkelpoista ruokaa pois ihan periaatteesta enkä olisi tuotakaan aikanaan ostanut, jos en olisi aikonut syödä.
Löysin myös kaapista avaamattoman pakkauksen v. 2018 suosituspäivämäärän ohittaneita ruismakaroneja, jotka keitin ja testasin, mutta ne oli joko pilaantuneet tai alunperinkin syömäkelvottomia, koska maku oli aivan kamala. Harmittaa että rahaa meni hukkaan.
En lähde muita neuvomaan, mutta itse söisin.
Parasta ennen ei ole viimeinen käyttöpäivä. Pavut eivät ehkä ole ihan saman makuisia kuin puoli vuotta sitten, mutta ei niistä sairastu, jos pakkaus on ehjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla niin tiukkaa ettet raaski vanhaa säilykettä pois heittää, vai miksi edes harkitset sen syömistä?
Mä en heitä syömäkelpoista ruokaa pois ihan periaatteesta enkä olisi tuotakaan aikanaan ostanut, jos en olisi aikonut syödä.
Löysin myös kaapista avaamattoman pakkauksen v. 2018 suosituspäivämäärän ohittaneita ruismakaroneja, jotka keitin ja testasin, mutta ne oli joko pilaantuneet tai alunperinkin syömäkelvottomia, koska maku oli aivan kamala. Harmittaa että rahaa meni hukkaan.
Se on ruismakaronin ominaismaku. Tuote joka on pilalla heti valmistuttuaan.
Se on täyssäilyke, on syömäkelpoista. Jos ei ole, niin haistat sen kyllä. Jos on lommoja, niin saattaa pilaantua.
Jos pakkaus on ehjä, eikä ole ruosteessa sisältä tms. ja ruoka tuoksuu sekä maistuu hyvältä, niin kyllä sen voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Se on täyssäilyke, on syömäkelpoista. Jos ei ole, niin haistat sen kyllä. Jos on lommoja, niin saattaa pilaantua.
Nää on pahvipurkissa, ei säilyketölkissä.
Näin videon jossa avattiin vuosikymmeniä vanhoja säilykkeitä. Vain yksi haisi avaajan mukaan huonolle, ja kyseinen tölkki olikin klommoontunut.
Jos pakkaus eheä, söisin vuodenkin vanhaa.
Itse söin pilttiä jonka päiväys oli 2v mennyt yli, ei mitään vikaa.
Ei saa syödä! Sinne on voinut alkaa kehittymään vaarallisia hermomyrkkyjä.
Älä kysele täältä mitään neuvoja, vaan ota selvää!
Vierailija kirjoitti:
Ei saa syödä! Sinne on voinut alkaa kehittymään vaarallisia hermomyrkkyjä.
Älä kysele täältä mitään neuvoja, vaan ota selvää!
No en mä botuliinia pelkään, kun ajattelin ne keittää joka tapauksessa. Oikein kunnolla haudutettu sissikeitto kaikista jämäkasviksista... nam.
Jäin viime vuonna mökille lumimyrskyn takia jumiin ja päädyin syömään viisi vuotta vanhoja sardiinisäilykkeitä. Ihan hyviä olivat.
Täyssäilykkeet ehjissä tölkeissä säilyy helposti ainakin 5v pidempään kuin "Parasta ennen" -päiväys sanoo.Tai siis 5-6v ikäisiä on tullut itse syötyä. Epäilen jotta säilyvät syömäkelpoisina reilusti yli 10v ?
Se päiväys on normaalisti laitettu jonnekin 3 vuoden päähän ainakin. Tietääkö se säilyke että nyt se aika on mennyt ja huononer puolessa vuodessa? No ei.
Säilykkeet on periaatteessa lähes ikuisia, jos oikein säilytetty. .