MTV: Espanjan terveysviranomaisten hygieniasäännöt kotiin tultaessa: Kaikki vaatteet muovikassiin, henkilö suoraan suihkuun, silmälasien ja puhelimen desinfiointi..
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo viikkoja toimittu siten, että kaikki vaatteet, joita on pidetty muualla kuin kotona laitetaan heti pesuun. Takkia ei toki pestä, mutta se jää eteiseen oven taakse.
Kaupoissa jne käytetään kumihanskoja. Kännykät desinfioidaan desinfiointipyyhkeillä aina kotiin tultaessa.
Kaupasta tuodut muovikassit menevät suoraan muovinkierrätykseen. Kädet pestään kotiin tullessa ja usein muutenkin pitkin päivää, kun on esim. koskettu elintarvikepakkauksiin. Laukut yms, jäävät samoin eteiseen.
Kengillä ei muutenkaan kuljeta sisällä.
Se eteinenkö nyt sitten eristää sen viruksen? :D En todellakaan rupea riisumaan itseäni aina kun kotiin tulen, kuka jaksaa vaihtaa vaatteita monta kertaa päivässä ja koko ajan pestä pyykkiä? En myöskään desinfioi mitään, on se kumma jos nyt puhelin just nappaa taskussani Koronan heti kun poistun kotoa. Hoh. Mutta jatka valitsemallasi hysterialinjalla, ei ole multa pois.
En ole käyttänyt suojamaskia, mutta olen jo parin viikon aikana käynyt kaupassa vaatteissa, joita en tuo sisälle talooni vaan säilytän ja puen varastossa. Kengät samoin. Kaupassa käytän käsineitä, joita myöskään tuo sisälle kotiini. Ostoskassien suhteen olin aluksi löperö, mutta nyt en tuo niitäkään sisälle, vaan otan tavarat niistä, kun ne ovat ulkona ja säilytän niitäkin varastossa. En ole vielä ruvennut pyyhkimään ostamieni pakkausten ja hedelmien ja lehtien ym. pintoja. Kai sekin pitäisi tehdä, jos haluaa pelata varman päälle tämän viruksen kanssa. - Ai että v*tuttaa, kun ajattelee, että tältä kaikelta oltaisiin todennäköisesti säästytty, jos tämän maan hallituksella olisi ollut älyä ja munaa laittaa matkailulle stoppia ja ihmisille karanteeneja jo helmikuussa. Mutta eihän meillä Suomessa osata kuin matkia muita, virheissäkin. Ja nyt yksi kehtaa tviittailla työrauhasta, s-tana!
Suositus! Taas mtv uutisoi valtavilla haloo-otsikoilla, alkaa olla pahempi kuin seiska tai iltislehdet.
Vierailija kirjoitti:
[]
Se eteinenkö nyt sitten eristää sen viruksen? :D En todellakaan rupea riisumaan itseäni aina kun kotiin tulen, kuka jaksaa vaihtaa vaatteita monta kertaa päivässä ja koko ajan pestä pyykkiä? En myöskään desinfioi mitään, on se kumma jos nyt puhelin just nappaa taskussani Koronan heti kun poistun kotoa. Hoh. Mutta jatka valitsemallasi hysterialinjalla, ei ole multa pois.
Eihän se eteinen eristä sitä virusta, siellä se on takkien pinnoilla ja varmaan lattiallakin, jos sitä on ollakseen. Se ei sieltä itsekseen kuitenkaan kulkeudu sisätiloihin, jos takkeja ei pöllytellä tai kenkien kanssa kuljeta pitkin kämppää. Puhelinta näpläät ulkona niillä p**kaisilla sormillasi joilla ensin olet kosketellut kaikkia kahvoja yms, joten kyllä se puhelin virukset nappaa, ei tosin silloin, jos se tosiaan pysyy siellä taskussa koskematta koko ulkoilusi ajan.
Meillä on muutenkin erikseen työ- ja kotivaatteet, jotka pestään yleensä yhden käyttökerran jälkeen normioloissakin, joten ei ole kovin kummallista muutosta rutiineihin tullut. Ainoastaan se, että ollaan vaan tarkempia ja ns. työvaattet riisutaan jo eteisessä pyykkiin.
Minulta jäi kaupan kylmäkaapin tuote ostamatta, kun näin edellisen asiakkaan rykäisevän nyrkkiinsä ja tällä ysköskädellä valikoivan päiväykseltään sopivinta tuotetta itselleen. En aivan ymmärrä miten ovenkahvat, julkisen liikenteen käsillä kosketeltavat pinnat tai muut tehostetun siivouksen kohteet eroavat kaupan säilyketölkeistä (joita pyöritellään nyt entistä enemmän ja valitaan kolhiintumattomia), eroavat toisistaan.
Viranomaisten ohjeistuksen ja vähättelyn välillä on väljä skaala, josta jokainen valitkoon riskinsietokykyynsä sopivimman toimintamallin.
Muistatte sitten myös että jos likaantuneen esineen tai likaiset kädet laittaa taskuun tai käsilaukkuun niin tasku tai käsilaukkukin on likainen.
Vaihtaa vaatteita niin, että samat vaatteet ja esimerkiksi käsineet tulevat uudelleen käyttöön vasta kolmen päivän kuluttua. Siinä välissä ehtivät virukset suurimmalta osin kuolla vaatteiden pinnasta.
Kyllä tämä menee kohta liian vaikeaksi ihan tavallisella tädilläkin. Olen jo noin kuukauden ajan vastaanottanut miehen työpäivän jälkeen. Ulkovaatteet suoraan parvekkeelle, käsipesut pariin kertaan, puhelimen putsaus. Kaupassa käyn vain minä kumikäsineet kädessä. Kaupan jälkeen kassit parvekkeelle ja ulkovaatteet parvekkeelle myös. Kohta pitää varmaan liikkua suojavarusteissa, mutta eihän niitä riitä kuin juuri ja juuri sairaaloihin, sielläkin taitaa henkilökunta pölliä ainakin lehdessä oli juttua Meilahdesta. Pidetään ne turvavälit se kaksi metriä ainakin ja pysytään mahd. mukaan kotona. Juhannuksena olisi hotellireissua tiedossa, saa nähdä mikä silloin on Suomen tilanne......
Mitä sitten? Eihän siellä Espanjassakaan ole kehotettu tekemään noin alusta alkaen, eli jos yrität väittää heidän olevan viisaampia kuin Suomen viranomaiset, niin turhaa huutelet.
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt suojamaskia, mutta olen jo parin viikon aikana käynyt kaupassa vaatteissa, joita en tuo sisälle talooni vaan säilytän ja puen varastossa. Kengät samoin. Kaupassa käytän käsineitä, joita myöskään tuo sisälle kotiini. Ostoskassien suhteen olin aluksi löperö, mutta nyt en tuo niitäkään sisälle, vaan otan tavarat niistä, kun ne ovat ulkona ja säilytän niitäkin varastossa. En ole vielä ruvennut pyyhkimään ostamieni pakkausten ja hedelmien ja lehtien ym. pintoja. Kai sekin pitäisi tehdä, jos haluaa pelata varman päälle tämän viruksen kanssa. - Ai että v*tuttaa, kun ajattelee, että tältä kaikelta oltaisiin todennäköisesti säästytty, jos tämän maan hallituksella olisi ollut älyä ja munaa laittaa matkailulle stoppia ja ihmisille karanteeneja jo helmikuussa. Mutta eihän meillä Suomessa osata kuin matkia muita, virheissäkin. Ja nyt yksi kehtaa tviittailla työrauhasta, s-tana!
Eiköhän sinun olisi parasta muuttaa jonkun muovikuplan sisään asumaan. Ihmettelen suorastaan, että sinulle olisi riittänyt, että vasta helmikuussa olisi laitettu karanteenit päälle. Luulisi, että tuon paasauksen jälkeen jo joulukuu olisi mielestäsi ollut liian myöhäistä.
Onneksi sentään myönnät, että muissakin maissa on tehty virheitä. Aika moni muu hysteerikko on sitä mieltä, että vain Suomessa ei osata. Kerro ihan tarkkaan, miten suomalaiset yksin voisivat tietää kaiken tästäkin sairaudesta?
Mikset itse ole sellaisessa virassa, että olisit voinut määrätä Suomen kiinni maailman loppuun asti? Jälkiviisaana toki tiedät kaiken muita paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Eihän siellä Espanjassakaan ole kehotettu tekemään noin alusta alkaen, eli jos yrität väittää heidän olevan viisaampia kuin Suomen viranomaiset, niin turhaa huutelet.
Viisaus usein karttuu kokemuksen myötä. Jos espanjalaiset ovat epidemian kanssa Suomea edellä niin voipi olla että he tietävät epidemiasta enemmän kuin suomalaiset. Jos THL:ssä olisi älykästä porukkaa niin he oppisivat MUIDEN virheistä ettei tarvitsisi toistaa niitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tiedemiehet tutkivat parhaillaan, miten tehokkaasti koronavirus voi levitä hengitysilman mukana, joten vastaavat ohjeet voi ihan hyvin tulla myös Suomessa käyttöön parin viikon kuluttua.
Espanjalaisten ohjeista puuttuu silmien huuhtelu suihkun yhteydessä ja suihkutilan lattian desinfiointi suihkun jälkeen. Kotona on paljon parempi olla, kun tietää, ettei siellä voi olla eläviä koronaviruksia.
Edes sairaalassa ei desinfioida lattioita.
No, kyllä suihkutilojen lattiat kloorilla pestään sairaalassa. T. laikkari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä putsaan silmälasit, mutta lähinnä siitepölyn ja katupölyn takia sekä puhelimen, jos olen näprännyt sitä esim. kaupassa.
Minkä ihmeen takia puhelinta täytyy näprätä kaupassa?
Mulla on maksukortit siellä. Ja viimeksi lapsi oli autossa odottamassa, niin tuli viesti ja piti tarkistaa ettei ole lapsella hätä.
Siirrän kyllä kortit pois puhelimesta ihan just nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tiedemiehet tutkivat parhaillaan, miten tehokkaasti koronavirus voi levitä hengitysilman mukana, joten vastaavat ohjeet voi ihan hyvin tulla myös Suomessa käyttöön parin viikon kuluttua.
Espanjalaisten ohjeista puuttuu silmien huuhtelu suihkun yhteydessä ja suihkutilan lattian desinfiointi suihkun jälkeen. Kotona on paljon parempi olla, kun tietää, ettei siellä voi olla eläviä koronaviruksia.
Edes sairaalassa ei desinfioida lattioita.
No, kyllä suihkutilojen lattiat kloorilla pestään sairaalassa. T. laikkari
Mutta ei käytäviä eli siitä kyse tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisaus usein karttuu kokemuksen myötä. Jos espanjalaiset ovat epidemian kanssa Suomea edellä niin voipi olla että he tietävät epidemiasta enemmän kuin suomalaiset. Jos THL:ssä olisi älykästä porukkaa niin he oppisivat MUIDEN virheistä ettei tarvitsisi toistaa niitä itse.
Tervahaudan tv esiintymisestä päätellen hän tekee kaiken päinvastoin kuin pitäisi. Haluaisinpa nähdä hänet nyt Espanjassa.
Minä aloitin maskin käytön jo maaliskuun alussa(vai jopa helmikuun lopussa?) Kyllä sain pilkkaa osakseni. Mutta ei kaduta. laittakaa edes huivi ja sen alle terveysside/vaippa tai pölynimurin hepasuodatin. Itse tilasin ajoissa oikean maskin, koska olen riskiryhmää ja näin ettei Suomi edes sulkenut corona-koulua jossa se sai levitä. Eikä testaa edelleenkään kaikkia, ei jäljitä tartuntaketjuja, baarit edelleen eilen auki, kauppakeskukset, metrot kulkee jne jne jne..... Eli tämä leviää leviämistään, ainoa keino on itse suojata itsensä.hanskat ja suojalasitkin hyvät. Hanskat estää ettei hiero silmää ja saa virusta silmän kautta, laseissa tämä pointti myös. Ja ettei ilman kautta mene. Mene edes pikaiseen huivi naamalla rappukäytävästä, suosi rappuja älä hissiä.
Kaikennäköistä. Ei ole tullut mieleenkään desinfioida kännykkää tai muuta. Käsipesu riittää.
Hesarissa oli aika päivää sitten SARS:n sairastaneen lakimiehen rutiineista juttua ja samanlaista tiukkaa hygieniaa hänkin noudatti. Lähinnä tuo THL:n ylilääkärin ohjeistus, ettei riskiä ole kauppareissullakaan, on outo. Tarkemmin hän taisi sanoa, ettei tutkimuksissa (?) ole todettu....
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli aika päivää sitten SARS:n sairastaneen lakimiehen rutiineista juttua ja samanlaista tiukkaa hygieniaa hänkin noudatti. Lähinnä tuo THL:n ylilääkärin ohjeistus, ettei riskiä ole kauppareissullakaan, on outo. Tarkemmin hän taisi sanoa, ettei tutkimuksissa (?) ole todettu....
Sai sitten kuitenkin sen SARSin...
On kyllä käsittämätön ero: NIH (National Institute of Healh) on ohjeistanut jo viikko sitten tutkimusviitteineen desinfektoimaan pintoja "The findings emphasize the importance of hand washing and disinfecting frequently touched surfaces to protect against infection" lähde https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/study-suggests-new…
... kun taas THL ohjeistaa edelleen 30.3.2020 "Pintojen osuus viruksen leviämisessä ei nykytiedon mukaan ole merkittävä. Koronavirukset ovat rakenteeltaan sellaisia, että ne eivät säily tartuttavina pinnoilla pitkään, etenkään vaihtelevissa lämpötiloissa" lähde https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Vieläkö joku ihmettelee miksi viranomaisiin ei luoteta?
Minkä ihmeen takia puhelinta täytyy näprätä kaupassa?