Yllättikö teidät miten nopeasti ihminen tottuu poikkeusoloihin?
Vielä kuukausi sitten tämä tilanne olisi tuntunut utopistiselta ja mahdottomalta. Koulut kiinni, liikkumisrajoitukset jne. Nyt joku Uudenmaan sulkeminen on vain yksi juttu muiden joukossa. Seuraavaksi tulee varmaan ulkonaliikkumiskielto, eikä se ole kuin yksi juttu muiden joukossa.
Mummoni oli vähän alle parikymppinen helsinkiläisnuori, kun talvisota syttyi. Hän ei hirveästi puhunut noista ajoista, mutta se jäi mieleen miten hän sanoi että ihminen sopeutuu nopeasti. Hän tiesi mistä puhui ja oli oikeassa.
Kommentit (14)
Kyllä vaan. Pohdin tätä tänään, kun olin lenkillä. Viime viikolla muutama päivä kului aika epätodellisessa olotilassa. Tänään mietin, että kyllähän tämä menee. Viime viikolla murehdin, kun kesäkuun alun lomaviikot saattavat mennä "hukkaan". Nyt olen jo keksinyt vaikka mitä kivaa tekemistä kotipiirissä ja tuntuu, että aika loppuu kesken. Hassua.
Outoahan tämä on, mutta kaikkeen tottuu. Ihmettä herättää ulkoillessa nähdyt henkilöt, jotka eivät voi kunnolla väistää vaan kävelevät leveästi kaksi rinnakkain. Kaupoissa osa porukkaa kävelisi päin jos ei itse väistäisi heitä. Kyllä nyt toivon, että kaikki siis kaikki ottavat ohjeet tosissaan. Joskus tämä ohi ja kesä tulee taas meillekin.
Puoli vuotta sitten, jos olisi kuullut mikä tilanne on nyt ja muutama uutiskuva vielä maailmalta, niin olisin ollut varmaan aivan kauhuissani! Nyt en kuitenkaan ole mitenkään peloissani ja päivät kuluvat aika leppoisasti etätöineen ja kotikouluineen. Yleensä asiat näyttävät kauempaa pahemmilta.
Kuka sanoi tottunut. Kun kesä koittaa, niin lähden purjehtimaan Ruotsiin !! Siellä sentään turistit toivotetaan tervetulleiksi !!
Zinc
Yllätti. Omalla kohdallani on sopeutumista helpottanut se, että viihdyn kotona oikein hyvin. Vielä enemmän olen yllättynyt siitä, että lapset ovat ottaneet tilanteen mutkattomasti vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Outoahan tämä on, mutta kaikkeen tottuu. Ihmettä herättää ulkoillessa nähdyt henkilöt, jotka eivät voi kunnolla väistää vaan kävelevät leveästi kaksi rinnakkain. Kaupoissa osa porukkaa kävelisi päin jos ei itse väistäisi heitä. Kyllä nyt toivon, että kaikki siis kaikki ottavat ohjeet tosissaan. Joskus tämä ohi ja kesä tulee taas meillekin.
Joo ja voisi yrittää opetella, että suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Se on juuri siksi, että ei tulisi niitä kaksintaisteluita tuolla kävelytiellä. Etenkin ihmetyttää ihmiset jotka ovat vuosia ulkoiluttaneet koiria useita kertoja päivässä, ja silti ei osata tätä asiaa. Voisiko joku ymmärtää miten tämä on edes mahdollista?
No ei ole elämä muuttunut vielä mitenkään. Töissä normaalisti, kaupassa noin kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja voisi yrittää opetella, että suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Se on juuri siksi, että ei tulisi niitä kaksintaisteluita tuolla kävelytiellä. Etenkin ihmetyttää ihmiset jotka ovat vuosia ulkoiluttaneet koiria useita kertoja päivässä, ja silti ei osata tätä asiaa. Voisiko joku ymmärtää miten tämä on edes mahdollista?
Esimerkiksi ajokortittomat nuoret hortoilevat kaupassa miten sattuu ..
Zinc
Voisi hallitus tiedottaa näitä toopeja, että Suomessa on kuljettu tavan mukaan kadun oikeata laitaa. Nuorilla sen voi vielä ymmärtää, kun ei ole tietotaitoa, mutta kun samaa tekee vanhemmatkin ihmiset.
Ei ole muuttanut elämää mitenkään, niin ei ole ollut tarvetta sopeutua.
Kaikkeen muuhun voin tottua, mutta täyttä ulkonaliikkumiskieltoa pelkään. Jos otetaan tiheästi asuttujen kaupunkien malli tänne: saa käydä kaupassa ja töissä, mutta ei metsässä, missä ketään ei tule vastaan.
Ei ole vaikuttanut minun elämääni juurikaan tämä tilanne.
Ei ihmetytä. Ihminen sopeutuu. Vankilassakin tottuu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaiketi ole olemassa mitään liikennesääntöä, joka määrittää millä puolella kävelykadulla pitäisi kulkea. Ja jostain syystä porukka näyttää tykkäävän kulkea mahdollisimman kaukana autoista.
En mä ainakaan ole sopeutunut ja tottunut. Kaikkea muuta.