Sain vähän siivoustöitä, ja nyt työkkäri haluaakin mut orjatöihin
Olen siis pitkäaikaistyötön ja sain vähän töitä jotka pystyn hoitamaan suht hyvin. Nyt työkkäristä soitettiin että mun pitäisi mennä siivoomaan vanhustentalolle 5 päivänä viikossa 6h, työttömyyskorvausta vastaan. Kun kerroin etten ole työkykyinen niin he pyysivät lääkärin lausuntoa. Olen siis menossa lääkäriin mutta ihmetyttää, eikö tuo oikea työ olisi tärkeämpi työllistymisen kannalta? Toisaalta mulla ei ole hygienia koulutusta ja se puhui vanhustentalon siivoamisesta ja jostain keittiösiivouksesta. Epämiellyttävää että ihmistä koetetaan käyttää härskisti hyväkseen.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Työstä kyllä kuuluisi maksaa palkka.
Kiitos, olen samaa mieltä ja nyt kun pääsin tän hämmennyksen yli niin aion soittaa työkkäriin ja kysyä paljonko niistä töistä lohkeaisi palkkaa? Toisaalta mietin että mikäli työt alkaisivat heti niin olisin kyllä aikamoinen riski niille vanhuksille. Ehkä he haluavatkin heidän kuolevan. Ap
Oma vika, mitäs menit tekemään jotain silpputöitä. Työttömän kuuluu maata sohvalla ja juoda kaljaa, johan sen sanoo terve järkikin.
Juuri tuon takia en uskalla kokeilla mitään duunarihommaa. Kokeiliisn, jos ei sitten pakosti sitä tyrkytettäisi myöhemmin.
Olen akateeminen pitkäaikaistyötön, jolla on fyysisiä rajoituksia hieman.
Vierailija kirjoitti:
Oma vika, mitäs menit tekemään jotain silpputöitä. Työttömän kuuluu maata sohvalla ja juoda kaljaa, johan sen sanoo terve järkikin.
Totta tämäkin.
Käsitykseni mukaan pienikin oikea palkkatyö menee aina näiden orjatyöpaikkojen ohi nykyään. Itselläni ainakin meni yli viimeiset 10 vuotta, mutta ei ennen sitä. Kysy asiasta vielä esim. Kelasta. Ei työvoimatoimisto näitä yksinoikeudella päätä.
Miksi et ole kertonut työkkäriin, että sinulla on töitä etkä enää tarvitse mitään työttömyysetuutta? Ei ne ole ennustajia ja tiedä tuollaista, jos et mene itse sitä kertomaan.
Tosin ihan meidän kesken: ei työkkäristä soitella tuollaisia, nuo on aktivointisuunnitelmassa sovittavia asioita eikä mitään soitteluita.
Mutta kiva yritys.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole kertonut työkkäriin, että sinulla on töitä etkä enää tarvitse mitään työttömyysetuutta? Ei ne ole ennustajia ja tiedä tuollaista, jos et mene itse sitä kertomaan.
Tosin ihan meidän kesken: ei työkkäristä soitella tuollaisia, nuo on aktivointisuunnitelmassa sovittavia asioita eikä mitään soitteluita.
Mutta kiva yritys.
Luetun ymmärtäminen ei liene vahvimpia puoliasi?
meillä työpaikalle on työllistynyt ihan vakituiseksi hoitoapulaiseksi jokainen hyvin työkkärinrahatyönsä hoitanut. Muutama opiskeli oppisopimuksella hoitajaksi. Hoitoapulaisen palkka on 200€ vähemmän kuin koulutetun lähihoitajan.
Että siinä mielessä ei kannata olla ennakkoluuloinen ja puhua "orjatyöstä" koska kaikki paikat eivät todellakaan käytä vain hyväkseen ja lemppaa ulos siinä vaiheessa kun työllistämistukirahat loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiva yritys.
Hän saa soviteltua työttömyyskorvausta, vai? Eli silloin ollaan työkkärin listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiva yritys.
Työkokeilusta ei tarvitse sopia aktivointisuunnitelmassa. Se voidaan myös ihan vaan ilmoittaa sellaiselle jolle on tehty työllistymissuunnitelma, samaan tapaan kuin erilaiset kurssit.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiva yritys.
Olen karenssissa, ja halusin mennä kuntouttavaan työtoimintaan ja ensin sanottiin ettei sille ole estettä vaikka teen töitä n3h viikossa. Mutta sitten sieltä soitti kaupungin sosiaaliohjaaja tai te-keskuksen työntekijä, ja sanoi että ei käy ja että mun pitäis mennä työkokeiluun. Saan siis toimeentulotukea tällä hetkellä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko työttömyyskorvaus velkarahaa?
Mulle kerrottiin, että pienikin määrä töitä nostaa työttömän ns. A-listalle, ja näille ei tarjota orjahommia, koska on pahempiakin.
Vierailija kirjoitti:
meillä työpaikalle on työllistynyt ihan vakituiseksi hoitoapulaiseksi jokainen hyvin työkkärinrahatyönsä hoitanut. Muutama opiskeli oppisopimuksella hoitajaksi. Hoitoapulaisen palkka on 200€ vähemmän kuin koulutetun lähihoitajan.
Että siinä mielessä ei kannata olla ennakkoluuloinen ja puhua "orjatyöstä" koska kaikki paikat eivät todellakaan käytä vain hyväkseen ja lemppaa ulos siinä vaiheessa kun työllistämistukirahat loppuvat.
Olis varmaan pitänyt tarkentaa että tuonne ei palkata ketään enkä ole ainoa "työkokeilija" siellä. Eikä tällä ole työllistämistukirahojen kanssa tekemistä, sellaisesta ei ollut puhetta. Ap
Itse olen vanhustentalon siivooja melkein 2000e bruttotuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan äärimmäisen harva työkokeilussa ollut työllistyy työkokeilupaikkaansa.
En ihan ymmärtänyt. Olet töissä mutta et ole työkykyinen? Saatko siis soviteltua päivärahaa ja palkkaa vai nostatko työttömyysetuutta täytenä sekä palkkaa? Oletko ilmoittanut työstä kelaan?
Kuulostaa oudolta.
Sulla on työpaikka eli olet työkykyinen. Työkykyisiä ei saa lain mukaan pakottaa kuntouttavaan/harjoitteluun. Ja se päiväkohtainen lain mukainen minimi on 4 tuntia päivässä, enempään ei tarvitse eikä pidä suostua.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon takia en uskalla kokeilla mitään duunarihommaa. Kokeiliisn, jos ei sitten pakosti sitä tyrkytettäisi myöhemmin.
Olen akateeminen pitkäaikaistyötön, jolla on fyysisiä rajoituksia hieman.
Vain hieman mutta estvät fyysisen työn tekemisen, edes osa-aikaisena? Itse olen akateeminen, joka tekee fyysistä duunarityötä ja elättää sillä itsensä. Enpä haluaisi olla akateeminen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Dont hate the player hate the game.