Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varsinkin näin karanteeniaikaan huomaa, miten puutteelliset tunnetaidot vanhemmalla ikäpolvella on

Vierailija
28.03.2020 |

Kun ei ole koskaan sanoitettu tunteita, niin ihmiset eivät yksinkertaisesti tunnista olevansa esimerkiksi turhautuneita, vihaisia ja peloissaan, ja siksi purkavat näitä tunteitaan hallitsemattomasti mm. netissä.

Täytyy sanoa, että meidän 7-vuotiaallakin on paremmin tunnetaidot hallussa kuin vaikka monella kolmekymppisellä. Tämä juuri siitä syystä, että tunnetaitojen kehittämiseen on kiinnitetty johdonmukaisesti huomiota sekä kotona että varhaiskasvatuksessa, ja samaan on luovuttu (ennen vanhaan niin yleisten) negatiivisten kasvatusmetodien käytöstä, jolloin lapselle on muodostunut peruspositiivinen suhde kanssaihmisiinsä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä se muuttaa ?

Zinc

Turhautunut olen = täysi vitsi ja overkilliä tämä nuhan pelkääminen

Vihaiseksi tulen, kun kus.pää luuserit häiriköivät muita ihmisiä, kun näillä joutavilla luusereilla ei mitään muuta sisältöä ole "elämässään"

Pelkään, no en sinänsä mitään. Luusereista nyt vaan on haittaa. De facto.

Zinc

Vierailija
2/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetaidot - ja monet muut taidot - ovat huonot juurikin nuoremmalla sukupolvella, joka on syntynyt kännykkä kourassa ja roikkunut ruutujen ääressä tekotodellisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetaidot - ja monet muut taidot - ovat huonot juurikin nuoremmalla sukupolvella, joka on syntynyt kännykkä kourassa ja roikkunut ruutujen ääressä tekotodellisuudessa.

Ennen vanhaan tunteista ei puhuttu eikä niihin kiinnitetty huomiota, vaikka tunteet vaikuttavat kaikkeen ihmisen toimintaan.

Vierailija
4/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainaki vituttaa. Onko tarpeeks sanoitettu.

Vierailija
5/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä se muuttaa ?

Zinc

Vihaiseksi tulen, kun kus.pää luuserit häiriköivät muita ihmisiä, kun näillä joutavilla luusereilla ei mitään muuta sisältöä ole "elämässään"

Zinc

Zönk zönk. Röh röh.

Vierailija
6/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta on hiukan vaikea ottaa selvää onko kyse pelosta, turhautuneisuudesta tai jostakin muusta saati sitä mihin se kohdistuu.

Mikä vituttaa?

Vierailija
7/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ei ole muuta kuin aikaa pohtia, miltä minusta nyt tuntuu. On sekin aika omaan napaan tuijottelua.

Vierailija
8/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen itse olet, jos kolmekymppiset ovat sinulle vanhempaa ikäpolvea?

Vierailija
9/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että vanhemmalla ikäpolvella tarkoitetaan jotain 70-80-vuotiaita eikä kolmekymppisiä. :D Miten vanha sitten itse olet? 

Vierailija
10/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta on hiukan vaikea ottaa selvää onko kyse pelosta, turhautuneisuudesta tai jostakin muusta saati sitä mihin se kohdistuu.

Mikä vituttaa?

Me vanhempi sukupolvi ymmärretään ilman sadan sanan selityksiä, mitä tarkoittaa, jos tämä koronatilanne nyt vituttaa. Vituttaminen on yhdistelmä turhautumista ja ärsyyntymistä. 

- ero

Vierailija
11/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan tunteista ei puhuttu eikä niihin kiinnitetty huomiota, vaikka tunteet vaikuttavat kaikkeen ihmisen toimintaan.

Mitä se "ennen vanhaan" tarkoittaa tuon ikäiselle?

Vierailija
12/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä se muuttaa ?

Zinc

Zinc

Zönk zönk. Röh röh.

Faktoja ne vaan. Joko kestät totuuden tai et kestä. Se ei ole minun ongelma se.

ZincZinc

Vierailija
13/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun ei ole koskaan sanoitettu tunteita"

Lue vaikka 1900-luvun alussa syntyneiden runoilijoiden/kirjailijoiden tuotantoa, oisko siellä sanoitettu tunteita. 

Vierailija
14/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tarpeet ilmaisevat edelleen vaativasti, vaikka juoksutettavat ovat myös riskiryhmässä ja joutuivat työttömäksi. Minäminät karanteenissa, muille ei ymmärrystä tipu.

Vierailija
15/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen itse olet, jos kolmekymppiset ovat sinulle vanhempaa ikäpolvea?

Kolmekymppinen.

Vierailija
16/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sinähän luulet olevasi maailman paras kasvattaja.

Vierailija
17/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetaidot eivät ole täysin iästä kiinni, vaan yksilöstä. Vanhat miehet ja miehet yleensä ovat tosi heikkoja tunneasioissa. Sota vaikutti vanhoihin miehiin. Tunteista ei saanut puhua. Tunteiden ymmärtäminen on osa sosiaalisia taitoja. Empatian puute on tyypillistä esim. suomalaisilla johtajilla.

Vierailija
18/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on, mutta kuka minulle niitä tunnetaitoja alkaa opettaa? Kävin terapiassa muista syistä ja olen edelleen varmaan tunnetaidottomampi kuin mussukkasi. Minulla ei valitettavasti ollut paapovaa äitiä.

Vierailija
19/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mutta pitäisi noudattaa vuorosanoja ja vitutus on vihapuhetta että ei käy laatuun:)

Vierailija
20/39 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mutta pitäisi noudattaa vuorosanoja ja vitutus on vihapuhetta että ei käy laatuun:)

Mutta voit toki sanoa nyt että nyt ole turhautunut ja kyllä mua suututtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän