Haluaisitko sinä polttohautauksen mielummin kuin arkkuun mätänemisen?
Itse valitsisin polttamisen, jos saisin päättää.
Kommentit (41)
Polttohautauksen. Ajatus matoisesta haudasta saa karvat pystyyn.
Aika harva kuitenkin valitsee polttohautauksen, miksiköhän? Onko se raamatussa kiellettyä tai jotain?
Aivan sama, kunhan ei laiteta samaan kuoppaan sukulaisten kanssa...!
Meillä kaikki perheenjäsenet sekä lisäksi äitini toivovat tuhkaamista ja se tullaan toteuttamaan. Minulla lisätoiveena tuhkani upottaminen mökkijärveen.
Hautauksen koska joku voi löytää mun luut 10 000 vuoden päästä ja saatan päästä vielä museoon näytille!
haluan että minut marinoidaan alkoholissa
Itselleni ihan sama, mutta uurnahauta on halvempi ylläpitää. Jälkeläiseni maksavat haudan hoidosta.
Mikäli kuolen johonkin tarttuvaan tautiin niin ehdottomasti tuhkaus. Uunin kuumuus 2000 astetta.
Lipeähautaus mulle. Ekologisin vaihtoehto, joskin saatavilla vaan usassa joissain osavaltioissa.
Olen tehnyt tiettäväksi, että tuhkataan ja sama on mieheni toive. Asuinpaikkakunnalla on krematorio eivätkä järjestelyt muutenkaan ole hankalat toteuttaa. Olen ajatellut, että lähipäivänä kirjaan toiveitani ylös samalla kun tallennan Omakantaan elytyskiellon. Se kai onnistuu siellä? Tietysti kuolleelle on se ja sama, mitä tapahtuu, mutta silti ajatus haudatuksi tulemisesta on vastenmielinen. Mihinkään viimeiseen tuomiopäivään ja ruumiiden ylösnousemukseen en usko. Mikä lie keksintö antaa toivoa kurjuudessa kärvisteleville ja samalla pitää näitä ruodussa helvetin lieskoilla pelotellen.
Suoraan uuniin vaan ja ei mitään perinteisiä pönötyshautajaisia. Oma perhe voi sitten vaikka syödä ja juoda hyvin ja muistella minua siinä samalla. Sytyttäköön vaikka kynttilän minun muistokseni. Se riittää.
Minä olen jo kertonut omalle perheelle että mitään hautajaisia ei saa järjestää vaan minut voi tuhkata ja tuhkat voi ripotella uurnalehtoon ja korkeintaan nimikyltti uurnalehdon kivipaaseihin kuten äidilläni.
En ymmärrä, miksi kuolleen pitäisi olla sellaisenaan haudattuna jonnekin hautakiven alle, mitä sitten käydään katselemassa. Miksei voisi tuhkana ripotella luontoon ja muistella kuollutta aivan missä tahansa, miksi se kuollut pitää varastoida tiettyyn paikkaan hautuumaalle? Lisäksi hautuumaata tarvitaan jatkuvasti lisää kun ihmisiä kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Hautauksen koska joku voi löytää mun luut 10 000 vuoden päästä ja saatan päästä vielä museoon näytille!
Haha, totta.
Minusta taas on kammottavaa, että muinoin huolellisesti haudatut luut nostetaan tutkittavaksi ja näytille. Koen, että esim egyptiläisiä muumioita kohdellaan ikävästi, kun he ovat halunneet tietyntyyppisen haudan ja hautauksen ja tutkijat ovat kaiken mullistaneet.
Euroopassa syötiin muumiojauhoa joskus yli sata vuotta sitten. Sillä koettiin olevan jotain terveysvaikutuksia. Miten pimeetä!
Jos niitä muumioita on pakko tonkia, niin laitettaisiin edes kaikki ennalleen sinne hautaan lopulta takaisin.
Haluan ehdottomasti tulla arkussa haudatuksi ja mädätä omia aikojani. Täytyy vain elää kauemmin kuin vanhempani, ovat fanaattisia polttohautauksen kannattajia.
Polttohautaus koska sitten ei jää sitä mahdollisuutta, että heräisitkin siellä arkussa syvällä maan alla.
Siitähän on nähnyt painajaisia niin paljon, ettei halua sellaista mahdollisuuttakaan. On niitä nimittäin ennenkin haudattu ihmisiä, jotka eivät olleetkaan kuolleita. Kuolleeksi todettu on pariin otteeseen herännytkin ruumishuoneella, googlettakaa vaikka ja löydätte uutiset.
Minusta ruumis pitäisi haudata kokonaisen arkussa ja haudan pitäisi saada olla koskemattomana iäti.
Jos ei ole maksajaa, niin vanhoja hautausmaita voisi muuttaa puistoiksi.
Minusta on epämiellyttävää kaivaa uusia tilalle.
Kyllä, koska ruumiinkappaleita ei saa ripotella metsään edes maanomistajan luvalla, mutta tuhkat saa.