Mitä teette vanhoista lakanoista?
Heitättekö kuluneet ja haalistuneet lakanat vain roskiin vai onko teillä niille jotain uusiokäyttöä? Näin kevätauringossa lakanat näyttävät aikansa palvelleilta, mutta en raaskisi heittää poiskaan, kun ovat niin kivoja kuoseiltaan. Käytössä ovat vanhimmat olleet jo sen 10 vuotta, kangas ei kuitenkaan ole haurastunutta... Help!
Kommentit (32)
Käytän pieniä paloja nahkakenkien kiillotuksessa vahan kanssa. Yksi lakana kestää ikuisuuden siinä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon silpunnu meikinpoistoliinoiksi. Jos vetäsee muutaman kerroksen kangasta saumurilla ympäri tulee vähän paksumpia sitten voi ne laittaa pesupussissa pesukoneeseen. Ja kun aikansa palvelleet heittänyt pois.
Tämä olikin hyvä vinkki! ap.
Lakanat on parhaita matonkuteita, voi lahjoittaa esim. työttömien käsityöpajoihin jos ei itse kudo. Jos repii n. 7 cmm levyistä suikaletta lakanasta voi suikaleet letittää ja ommella karhunlangalla sieltä palmikoiden välistä kiinni toisiinsa voi tehdä soikeita ja pyöreitä mattoja. Tarvitsee siis vain sakset, neulan ja lankaa lakanoiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kasvosuojia.
Antavat väärän turvallisuuden tunteen.
Entisaikaan niistä tehtiin nukeille vaatteita, mutta ei taida enää nykylapsille kelvata.
Taulunpohjia. Liimaan kovalevylle ja gessoan päältä. Maalaan temperalla, öljyllä ja vahalla.
Vanha kulunut lakana käy mainiosti, on käytössä pehmentynyt.
Niistä voi tehdä nenäliinoja!
Paljon kivempi niistää kankaaseen. Käytön jälkeen roskiin.
Käytän lakanat aika loppuun asti, mutta kun alkavat repeillä, revin niistä pyllynalusia saunaan ja lattiarättejä. Ja kertakäytön jälkeen roskiin.
Vien hesylle. Säästän myös esim parvekkeen pesuun keväällä. Ne tulevat ihan mustiksi kaikesta pölystä ja sitten heitän roskiin.
Vintillä olen peitellyt varastoituja huonekaluja vanhoilla lakanoilla etteivät pölyynny.
Vien äidilleni, joka antaa ne mattoja kutovalle sisarelleen matonkuteiksi.
Ei niitä nyt roskiin kannata heittää!