Mitä voisi vielä ostaa 19v kotona olevalle ruoaksi
Löytyy pari sikanauta säilykettä, 5 pakettia jauhelihaa, soijarouhetta, pari pakettia muusijauhetta, riisiä, makaroonia, omenoita, italianpata, carbonara yms ateria aineksia, hernekeittoa 3 purkkia, tomaattimurskaa
Puuttuuko jotain? Aikoo olla vain kotona nyt ja minä vien ruoat kun liikun muutenkin sielläpäin. Lähinnä nyt proteiini on ongelma, jauheliha loppuu aika pian ja just ettei pelkän makaronin tms kanssa, mitä soossiksi? Ei uunia käytössä, vain mikro ja hellan levyt
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Onpa oudosti otsikoitu, vai olenko minä vaan ihan unenpöpperössä vielä :D.
Proteiineja:
Kala
Palkokasvit (esim papuja, linssejä, Härkis)
Kana
Soija
Sika
Nauta
Kananmuna
...ja monta kasvisproteiinia vielä lisäksi, löytyy mm. kaupan pakastealtaasta.Jos kala kelpaa, pakasteseidistä saa tehtyä helposti keittoa tai itse kalapuikkoja.
Papuminestronesta tuli yksi meidän perheen yllätyslemppari ja samoin linssikeitosta.
Kana on monikäyttöinen raaka-aine. Sitäkin saa jauhelihana, eli taipuu kaikkeen mihin tutumpi sika-nautakin. Lisäksi kastikkeisiin, keittoihin, patoihin (voi hauduttaa myös hellalla).
Kananmuna taipuu leivontaan ja ruuanlaittoon. Sopii pinaattikeittoon. Munakas ja kokkeli, keitettynä munavoiksi tai viipaleina leivälle.
Tupperwarella taitaa olla erilaisia mikrokypsennysastioita, saisi tehtyä vaikka makaronilaatikkoa tai kiusauksia, kasvisgratiinia jne ilman uunia. Tosin samalla hinnalla saisi aika monta valmisruokaa ostettua.
Mutta missä ovat kasvikset ja hedelmät? Kuitu? Vitamiinit? Kalsium?
Hedelmiä pitäis keksiä kyllä lisää, mutta mikä säilyy esim 3-4 viikkoa, ei mikään. Tölkistä sit vaan. Nyt ekalle viikolle saa kyllä hedelmiä yms, mutta ei ne kovin pitkälle riitä
Juustoa pitää ainakin hakea vielä, säilyy hyvin ja pakastimeen jotain kasviksia.
Olen itse valmistanut kaupan kalliimman hampurilaisen hellan levyillä.
Leivinpaperi levyjen päälle, muutama levy päälle ja sämpylänpuoliskat ja pihvi niille. Levyt eivät voi olla päällä kuin hetken, vartioi tarkkaan (nimittäin leivinpaperi voi alkaa ruskistua).
Ei tiskiä.
Luomukaali säilyy hyvin jääkaapissa.
Juustohöylällä siitä vaan kaalisalaatti kyytipojaksi.
Karanteeniaikana ainakin itse haluan välillä epäterveellistä ja makeaa.
Onneksi on noi kauppakassi palvelut niin voi tilata itse sit kotiin mitä tykkää, mutta aika kalliiksi vaan tulee, koska lähellä ei ole tällaista, toimitus kotiin tulee maksamaan 15-20€
Ei ihan muutaman hedelmän takia viitsisi.
Ja hän osaa kyllä valmistaa esim sen makaronilaatikon, mutta uunia ei ole käytössä. Ja edelleen ruokien pitää olla säilyviä, koska ei ole hetkeen pääsemässä kauppaan
Jos välillä tekee pitsaa mieli niin sitä voi tehdä itse ja pakastaa valmiita palasia. Mutta tässä tapauksessa ei tainnut olla sitä uunia.
Vierailija kirjoitti:
Jos välillä tekee pitsaa mieli niin sitä voi tehdä itse ja pakastaa valmiita palasia. Mutta tässä tapauksessa ei tainnut olla sitä uunia.
Ei ole ei :( eikä pakastimeenkaan mahdu valmista ruokaa, järkevin pitää vain lihoja siellä.
Olen ennen mennessäni vienyt normi ruokakassin, nyt ei juuri samoja tuotteita kannata viedä kun ovat hyödyksi vain nyt eikä parin viikon päästä
Miten kasvikset ei säily? Kyllä tomaatti, kurkku, porkkana, omenat, erilaiset kaalit, appelsiinit, avokado, kesäkurpitsa, munakoiso ainakin meillä pari viikkoa jääkaapissa pysyy hyvänä. Osa pidempäänkin. Kukkakaalia ja porkkanaa menee nyt, kun rouskuttelen niitä dippien kanssa. Suht terveellinen herkku.
Maitotuotteet säilyy. Esim. joku turkkilainen jugurtti tai kermaviili on ihan hyvää vielä pari viikkoa parasta ennen päivän jälkeen. Kunhan on säilytetty suljettuna. Maidon voit viedä iskukuumennettuna, ainakin osan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, asuuko lapsesi kaukana sinusta?
Asuu joo, molemmat ollaan riskiryhmää, minä vähän "vähemmän" joten mieluusti vien hänelle kassin oven taakse kun liikun lähellä
Vierailija kirjoitti:
Miten kasvikset ei säily? Kyllä tomaatti, kurkku, porkkana, omenat, erilaiset kaalit, appelsiinit, avokado, kesäkurpitsa, munakoiso ainakin meillä pari viikkoa jääkaapissa pysyy hyvänä. Osa pidempäänkin. Kukkakaalia ja porkkanaa menee nyt, kun rouskuttelen niitä dippien kanssa. Suht terveellinen herkku.
Maitotuotteet säilyy. Esim. joku turkkilainen jugurtti tai kermaviili on ihan hyvää vielä pari viikkoa parasta ennen päivän jälkeen. Kunhan on säilytetty suljettuna. Maidon voit viedä iskukuumennettuna, ainakin osan.
Tomaattia ja kurkkua voisi kyllä myös viedä, ei ne meillä kahta viikkoa kyllä ainakaan hyvänä säily.
Munakoisot yms vähän turhan erikoisia tuollaiselle juuri kotoa muuttaneelle, joka vasta harjoittelee ruoanlaittoa, eikä omista uunia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnikalaa, kananmunia, pähkinöitä, manteleita. Onko pakastinta käytössä?
Jääkaapin pieni lokero, ajattelin täyttää jauhelihalla.
Jotain kasvistakin olisi mukava viedä, mutta eipä taida tölkeissä olla mitään hyviä 🤔 ettei nyt aivan makaroni ja liha linjalla olisi.
Tähän saakka saanut ruoan myös koulussa, mikä helpottanut opiskelijan ruokailua, nyt syö kaiken kotona.
Juustoa pitää vielä ostaa ja jotain muuta maitotuotetta, tuppaavat vain säilymään kovin vähän aikaa.
Ihan normi kasviksia ja pakastekasviksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa oudosti otsikoitu, vai olenko minä vaan ihan unenpöpperössä vielä :D.
Proteiineja:
Kala
Palkokasvit (esim papuja, linssejä, Härkis)
Kana
Soija
Sika
Nauta
Kananmuna
...ja monta kasvisproteiinia vielä lisäksi, löytyy mm. kaupan pakastealtaasta.Jos kala kelpaa, pakasteseidistä saa tehtyä helposti keittoa tai itse kalapuikkoja.
Papuminestronesta tuli yksi meidän perheen yllätyslemppari ja samoin linssikeitosta.
Kana on monikäyttöinen raaka-aine. Sitäkin saa jauhelihana, eli taipuu kaikkeen mihin tutumpi sika-nautakin. Lisäksi kastikkeisiin, keittoihin, patoihin (voi hauduttaa myös hellalla).
Kananmuna taipuu leivontaan ja ruuanlaittoon. Sopii pinaattikeittoon. Munakas ja kokkeli, keitettynä munavoiksi tai viipaleina leivälle.
Tupperwarella taitaa olla erilaisia mikrokypsennysastioita, saisi tehtyä vaikka makaronilaatikkoa tai kiusauksia, kasvisgratiinia jne ilman uunia. Tosin samalla hinnalla saisi aika monta valmisruokaa ostettua.
Mutta missä ovat kasvikset ja hedelmät? Kuitu? Vitamiinit? Kalsium?
Hedelmiä pitäis keksiä kyllä lisää, mutta mikä säilyy esim 3-4 viikkoa, ei mikään. Tölkistä sit vaan. Nyt ekalle viikolle saa kyllä hedelmiä yms, mutta ei ne kovin pitkälle riitä
Juustoa pitää ainakin hakea vielä, säilyy hyvin ja pakastimeen jotain kasviksia.
Miksi niin pitkään pitäisi kotona olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, asuuko lapsesi kaukana sinusta?
Asuu joo, molemmat ollaan riskiryhmää, minä vähän "vähemmän" joten mieluusti vien hänelle kassin oven taakse kun liikun lähellä
Mikä riskiryhmä?
Thanks, papuja pitääkin ostaa. Lidlissä oli joskus 50 senttiä tölkki valkoiset pavut tomaattikastikkeessa, saakohan näitä vielä 🤔