16-vuotiaan Julien kohtalo pysäytti koko Ranskan – ”Hänellä oli vain pientä yskää”
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuhan tai siihen liittyvän yskän kerrottu olleen koronan ensioireita ?
Yskä on koronan ensioireita, nuha harvinainen mutta mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut keuhkokuume, 3 pv sairastumisesta olin sairaalassa letkuissa. On täysin edesvastuutonta neuvoa ihmisille että pysyy kotona jos on hengitysvaikeuksia (eroaa kyllä pienestä painontunteesta/ahdistuksesta rintakehässä). Virukseen ei tehoa antibiootit mutta keuhkokume muuttuu herkästi bakteeritulehdukseksi. Silloin tarvitaan lääkehoitoa. Muutenkin potilaat tulisi viedä lääkäriin verikokeisiin ym jotta nähdään mikä on tilanne. Ehkä tässäkin tapauksessa mentiin sinne liian myöhään. Onneksi täällä pääsee vielä yksityiselle, aion todellakin mennä jos olo on huono tai lapsi sairas vaikka mitä maksaisi. En ota riskiä että kunto romahtaa ja todetaan että liian myöhään oltiin liikkeellä.
Minulla on myös ollut keuhkokuume kolme kertaa. 9-v sen sairastaessani jouduin sairaalaan, muistaakseni kolmeksi päiväksi. Aikuisiällä kaksi kertaa sairastaessani minulla oli pitkäkestoisen flunssan jälkeen kova kuume ja sain antibiootit. Sairaalaan en kuitenkaan joutunut.
Tosi harvinainen tapaus, mutta mahdollinen. Kannattaa muistaa, että jos nuoria kuolisi koronaan paljon, niin meillä ei olisi lehdistössä uutista yhdestä 16-vuotiaasta Juliesta Ranskassa. Se on uutinen nimenomaan siksi, että näitä tapahtuu niin vähän. Toki hyvä pitää mielessä, että nuorikaan ei voi tuudittautua siihen että korona olisi harmiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voida puhua sarsista, tämähän on sitä!
Koska tämä ei ole sars, sars on eri virus vaikka onkin koronavirus. Emmehän kutsu sikainfluenssaa lintuinfluenssaksi vaikka molemmat ovatkin influenssaviruksia. Emme myöskään kutsu sarsia mersiksi vaikka molemmat ovat koronaviruksia.
On se. Viruksen nimi on SARS-CoV-2.
Niin, sars on tautia kuvaava lyhenne joka sopii myös tähän koronaan, sars on myös entuudestaan tuttu nimitys epidemian aiheuttaneelle taudille ja se ja tämä nykyinen ovat kaksi eri virusta.
On se. Viruksen nimi on SARS-CoV-2.