Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako masennuslääke terveellä mitenkään?

Vierailija
27.03.2020 |

Minulla ei ole ikinä diagnosoitu masennusta tai muutakaan. Olen pari vuotta sitten käyttänyt ennen menkkoja oleviin mielialavaihteluihin 5 mg citalopramia ja auttoivat silloin. Nyt en ole pariin vuoteen käyttänyt ollenkaan.

Huomasin olevani jo jonkun aikaa jotenkin jännittynyt, ärtynyt, lyhyt pinnainen, vetäytyvä. Se alkoi kyllästyttämään ihan oman olemiseni ja lasten puolesta kun joutuvat näkemään minut jaksamattomana.

Otin ihan mielenkiinnosta taas sen aiemmin käyttämäni 5 mg ja vajaan parin tunnin päästä oloni on rennompi ja "helpompi", ihan sama olo, mikä tuli aiemman käyttöni jälkeen tuosta määrästä.

Kysymykseni kuuluukin, voiko mielialalääke toimia ns. terveelle vai olenko todellisuudessa sittenkin masentunut/ahdistunut, enkä vain ole tiedostanut sitä tarpeeksi?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään siis sen verran että aiemminkin kun olen käyttänyt tuon 5mg, sen vaikutus on alkanut parin tunnin sisällä. Vaikka joka paikassa sanotaan että vie pari viikkoa. En usko että kukaan voi sitä kuvitella tai sitten on ollut todella vahva lume vaikutus sen yhden viikon mitä olen aikaisemmin lääkettä käyttänyt.

Vierailija
2/6 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tosiaankaan helpota nuo oloa samana päivänä vaan ennemminkin vasta 2-4 viikon säännöllisen käytön jälkeen. Mut noi luettelemasi oireet voi viitata esimerkiksi ahdisnuneisuushäiriöön tai masennukseen vaikket itse sitä ole tiedostanutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lumevaikutus

Vierailija
4/6 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, erittäin tehokas lume vaikutus on sitten minulla aina ollut.

Minulle tuli säännöllisessä käytössä myös tiettyjä sivuoireita... myös erittäin kovat valheelliset vieroitus oireet sitten myös... Kun lopetin pari vuotta sitten, oli 3 viikkoa aivan kauhea olo ennen kuin helpotti...

Miksi mielialalääkkeitä määrätään pms oireisiin käytettäväksi viikko ennen menkkoja jos lääkkeet ei ehdi oikeasti edes vaikuttamaan?

Vierailija
5/6 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin vaikuttaa niin sinulla on hormonaalisia vaihteluita tai pms oireita. Niihin voidaan käyttää masennuslääkkeitä täsmähoitona. Masennukseen käytettynä tehoa pitää odottaa vähintään 4 viikkoa.

Vierailija
6/6 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokuvantamisessa nähdään muutoksia mm. aivojen aineenvaihdunnassa muutama tunti lääkkeen ottamisen jälkeen, mutta varsinaisesti lääkkeen vaikutus  alkaa viikkojen kuluttua, sillä autoreseptorien antagonistit (kuten SSRI)  sotkevat aivokemian ja sen jälkeen koko hermoverkko hakee uutta balanssia. Käytännössä mm. proteiinisynteesi, joka on keskeistä mm. muistojen konsolidaatiossa, sekaantuu. Lisäksi lähetti RNA-muutoksia nähdään.