¤¤-- TAMMIsten torstai --¤¤
Meinasin etten TAAS kehtaa aloittaa pinkkaa näin varhain ,mutta aloitimpas kuiteski :)
En meinaa saada unta millää,mutta nyt koetan mennä maate jo..
[color=red]minks[/color]Kai se on vaan tajuttava :) vaikka siltikin aina takaraivossa pyörii se mutta jos...
No ,nyt maate!
[b]Maria himpula 11+4[/b]
Kommentit (18)
Mua kans ihmetyttää toi Belgian juttu oikein todella. Siis hirveän surullista, mutta on kyllä vanhemmat. Jo silloin alusta asti mietin, et mitä tekemistä sen ikäsillä lapsilla on niin myöhään pihalla yksinään ollut, mut kaikki ei turvaa lapsiaan niin. Kyllä täällä Suomessakin välillä ihmetyttää joidenkin vanhempien sokea luottamus muihin ihmisiin. Kun annetaan lasten juoksennella ilman mitään rajoja missä vaan. En nyt tarkota sitä jos jonkun lapsi on yksin jossain omakotitalon pihassa, vaan tosi kaukana kotoa. Niitä ainakin täällä Tampereella näkee. Kyllä Suomessakin niitä pedofiileja kuitenkin on, ja muutakin ei niin luotettavaa sakkia.
Mulle on jäänyt jotenkin takaraivoon pelko, et onko tuolla mahassa mitään, kun siellä 10+2 viikolla ei kuulunut sydänääniä. Nyt ei kuitenkaan auta muu kuin ootella ultraa, johon on vielä 2 viikkoa. Kuitenkin toivo elää, et kyllähän siellä nyt vauva on. Kyllä aika menee hitaasti.
...täältäkin. Luin itsekin järkyttyneenä tuosta Belgian tapauksesta. Kysessä oli kai ollut joku katujuhla, ja puolen yön paikkeilla olivat tytöt kadonneet. Toisaalta, Keski-Euroopassa lapset ovat usein vanhempiensa mukana myöhään yöhön, ja esimerkiksi illallista syödään meikäläisittäin myöhään. Mutta silti!! Ihan kauhea tapaus, varsinkin kun muistaa sen edellisen Belgian pedofiilitapauksen.
Valittelin eilen näitä alavatsakipuja ja päätin soittaa ultraääniyksikköön ja kysyä josko ultraa voisi ensi viikosta aikaistaa kun olen hiukan huolissani. Ja aika vaihdettiin lennosta eilisillaksi! Heti vain soittamaan miehelle että saa työkuviot järjestettyä niin että pääsee mukaan. Kyllä jännitti.
Tohtori oli mukava ja asiansa osaava. Koska en ollut käynyt pissalla ennen ultraa, tutkimus tehtiin vatsan päältä. Ja siellähän se pikku-ronaldo potki iloisesti. Välillä kääntyili ja kun ilmeisesti alkoi kyttääminen kyllästyttää, niin vilkutteli vielä vanhemmille!! Pituus päästä peppuun on 57 mm ja niskaturvotus 1,5 mm eli kaikki hyvin.
Selvisi, että se inhottava kipu alavatsassa tosiaan johtuu siitä, että kohdun kiinnikkeet on venytyksessä, kun kohtu nousee ylöspäin. Olen ihan hurjan huojentunut ja helpottunut ja onnellinen!! Seuraavaksi menen sitten 20. viikon rakenneultraan (meillä nämä kaksi ensimmäistä kustannetaan kaupungin puolesta) ja lääkäri sanoi, että halutessaan voi vielä mennä kela-korvattaviin 30. ja 36. viikon ultriin. Mutta katsotaan niitä sitten kun tulee ajankohtaiseksi.
Olemme menossa tänään käymään anoppilassa. Toisaalta kutkuttaisi esitellä kuvia uudesta sukulaisesta, toisaalta on kiva katsoa milloin itse kysyvät/arvaavat tämän raskauden... Jännää!!
Tomeraa torstaita!
Petra Pan, 12+
Eilen mulla oli neuvolalääkäri. Vihdoinkin pääsin kuuntelemaan sydänääniä. Että se on ihana tunne kun jumpsutus alkaa kuulumaan :)
Syke oli 169 ja vauveli karkasi koko ajan anturin alta pois. Sitä sai sitten metsästellä ympäri alavatsaa..
Lääkäri sanoi että kohtu vaikuttaa suurelta, joten nyt saa sitten tiistaina nähdä ultrassa että onko raskaus kenties jo vähän pidemmällä. Itse kuitenkin jotenkin epäilen, koska heti plussaamisen jälkeen alkoi hirveä väsymys ja pahoinvoinnit alkoivat ehkä viikolla 6. En oikeen usko että raskaus olisi alkanut oletettua aikaisemmin, koska oireet tulivat vasta plussaamisen jälkeen.
Tässä rupesin mietiskelemään että ties vaikka olisi poika tulossa. Esikoinen oli tyttö ja silloin odotusaikana rv9 mun iho meni todella huonoon kuntoon. Nyt on rv 12 eikä ihossa ole tapahtunut muutoksia normaalia huonompaan suuntaan. Joskus olen kuullut sanottavan ( vähän rumasti..) että tytön odotus " rumentaa" äitiä. Vaikka eipä mulla tässä kovin hehkeä olo ole nytkään vaikka iho voikin edelliskertaa paremmin. Onkos muilla tyttö/poika-oloja?
Hyvää torstain jatkoa terhoille! Jos joku jaksaa, niin voiko selittää miten saatte tekstin näkymään niin ihanissa väreissä?
Kataya ja masuasukki 11+2
Kirjoittelen näin pitkästä aikaa, viikko kun on pyörähtänyt mökillä. Lueskelin vähän aikaisempia päiviä.
Dreamone(toiv.muistin oikein): Pahoittelut ja tervetuloa takaisin pian.
Perhonen: Kävin tuossa viime viikolla ensimmäisessä neuvolassa ja neuvolatäti kysyi niskaturvotus ultraan halukkuutta. Sanoimme miehen kanssa ettei tarvitse, kun en tee kuitenkaan aborttia. Neuvolatäti sanoi et sit ei tehdä kun on niin ISO VIRHEMARGINAALI mahdollista tuossa ultrassa. Rupee vaan harmittamaan jos jotain löytyy. ELI EI välttämättä ole mitään, vaikka olisi luvut yli sallitun.
Itselläni olo välillä helpotti, nyt taas tulee huono olo n.4h välein. Jos ei ota mitään syömistä/juomista niin yrjöt lentää. Ja kaikki hajut tekee pahaa.
Lapset teki tuossa mökillä " vauvalle" tervetuloa kortit. Yritin sanoa et on vähän aikaista, mutta pitää kuulemma säilyttää tammikuuhun asti. Poika tosin sanoi et jos ei sit sitä vauvaa tulekaan niin säilytetään siihen asti kun tulee uusi. (heille on kerrottu keskenmenon mahdollisuudesta)
Birgit2 + RV 9+6
[b]birgit2[/b]: ihania lapsia sulla !
Meilläkin oli niin ihania nuo isommat(tyttö 9 ja poika 7)
Kun tulivat pikkuveljeään ekaa kertaa katsomaan laitokselle. Tyttö oli piirtänyt kuvan vauvasta ja vauvalla oli päällä sininen paita jossa luki:PIKKU ISÄNTÄ ja poika oli piirtänyt vauvalle autoja :D
Pitäisi varmaan niillekkin jo kertoa pikkuhiljaa..
Omaan napaan ei kummempaa,sain just pikku miehen nukkuu ja ajattelin tän salaatin syönnin jälkeen mennä nurmikon leikkuuseen...
Syön tässä ihan surutta feta juustoa ;)
[b]Maria ja himpula 11+4[/b]
Onnea kaikille, jotka on päässeet kurkkaamaan masussa hyörivää vauvaa tai kuunetelemaan sydänääniä. Se kyllä tekee odotuksesta paljon todellisempaa! :)
Täällä vietetään toiseksi viimeistä työpäivää ennen kesälomaa. Ihana päästä vapaalle! :) Ei ole vielä mitään kummepia lomasuunnitelmia, paitsi mummolareissu Ruotsiin. Mummu on jo siellä tohkeissaan ja aikoo ostaa minimansikkataimia, jotta esikoinen saa napostella niitä siellä. :) Hassua, kuinka nuo isovanhemmat hullaantuu lapsenlapsista! :D
Olikos täällä muita imettäviä? Ootteko huomanneet mitään muutosta maitotuotannon suhteen? Miulla alkaa maito loppua ja makukin on muuttunut. Esikko ei enää viihdy tissillä kuin lyhyitä hetkiä. Sit vissiin huomaa, ettei tule kuin tippoja ja se mikä tulee ei ole enää yhtä hyvää kuin ennen. Taitaa meidän imetystaival olla loppumassa. Pikkisen haikeeta, mutta tulihan tuota 1v8kk kuitenkin harrastettua. Toivottavasti tämän uuden imetys sujuu yhtä hyvin.
T: Monttu rv 12+6
[color=darkviolet]Minähän osallistuin siihen veriseulontaan (down) ja neuvolatäti sanoi, että elä sitten säikähä, kun saat joka tapauksessa postia. Se ei merkkaa vielä mitään, vaikka olisi viitteellistä riskiä. Mutta kyllä kuulkaas vaan tuo kirje pysäytti. Ja mietin jo, että pitipä mokomaan ryhtyä :/ Olin saanu 10.7 np-ajan niin nyt se oli aikaistettu 4. päivään. Soitin etten sinne mene, kun reissussa ollaan ja saavat luvan vaihtaa ajan uudelleen myöhäisempään ajankohtaan.
Perinnöllisyyspuolelle olivat varanneet vielä aamuajan (mistä sanoin jo aiemmin ettei sovi ku ilta-ajat)mihin sisältyi myös istukkatutkimus, jos siihen päätyy. Hyi, muahan ei millään neuloilla masun läpi tökitä!!
Nykyään tutkitaan ihan liikaa näin varhain. No, mutta iteppä osallistuin mokomaan. Nyt sitä on hermostuneempi menemään np-ultraan, mutta kävin jo itteni kans keskustelua, että mihin toimenpiteisiin rupean ja mihin en, jos tarve vaatii. Sai kummasti mielen huojentumaan.
[color=blue]GALLUPPIA [color=orange]osallistuko terhoista muut tähän kyseiseen tutkimukseen? Ja oletteko saaneet postia.
[color=blue]GARY JA TONY [color=violet]ite asiassa tuli eilen osaksi jakso katottua ja näin unta, että jostain syystä tarvin yösijaa ja arvatkaas keiden luo olin menossa majoittumaan. . .ja ällöttävintä niin ne oli komeimpia ja kiinnostavempia ukkoja kuin mitä sarjassa. Taian olla puutteessa, kun näen himounia ;)
[color=darkviolet]Zatu ja Säde 11+3
[color=violet]käy kattomassa " saitista sanottua, ohjeita osioo" . Siellä minä opin vähän näitä juttuja aikoinaan :)
[color=maroon]Värejä ei voi käyttää otsikko osuudessa eikä myös isompaa tekstiä.
[color=violet]laita nämä yhteen [color =red ]niin saat punaista tekstiä. :)
Maria-79: Meillä on sit suunnilleen saman ikäiset lapset. Minul tyttö 9v(täyttää syyskuussa 10v) ja poika on 8v. Pojalla on tammikuussa 4pvä aikaisemmin synttärit kun minulla laskettu aika. Saa nähdä meneekö lähekkäin synttärit.
Meillä oli tarkoitus kertoa lapsille sit ns. riskirajan (12vko) mentyä yli, mut minulla oli niin karmea väsymys, mahakipu ja pahaolo tuossa aikaisemmin et poika jo alkoi huolestua et mikä äitillä on. Käytiin ultrassa vko 6+6 ja siellä sydän sykki, niin sit kerrottiin.
[color=blue] Kiitos Zatu neuvoista, en edes tiennyt että saitista sanottua osiota on olemassa. Josko nyt osaisin..
[color=red][size=4]♥
Kävin tilaamassa Missymomista topin ja housut, enpä malttanut enää odottaa..
Kataya 11+2
Sori, piti tehdä iso sydän, mutta nyt sydän on pieni ja teksti isoa. No ainaskin kaikki huomaa että tilailin sieltä missymomilta. heh heh.
Hyvää päivänjatkoa. Lähden töistä kotiin huilimaan.
(.) tänään siis oli neuvola paineet ym ok ja mikä tärkeintä, pikku sydän jumpsutti kovasti =) mieletön helpotuksen tunne, itku ja nauru oli yhtä herkässä. Nyt vielä viikko ultraan.
Mulla on ollut myös ns kasvukipuja. Pikaiset liikkeet ja esim autossa isommat töyssyt tekee häijyä. Eiköhän tuo pian helpota. Tai sitten täytyy ottaa tukivyö kohta käyttöön. Itse olen ostanut anitan vyön, tuntui hyvältä päällä ja tarrakiinnityksellä tosiaan hyvät säätömahdollisuudet.
Munkin pitäis koluta nettikaupat läpi. Parin viikon päästä on sukulaisen häät eikä mitään päälle pantavaa. Jumbon kiersin läpi enkä löytänyt yhtään mekkoa joka olis joustanu masun kohilta. Onko nettikauppojen (missymom tms) vaatekoot vastanneet hyvin omaa kokoanne vai oletteko joutuneet vaihtamaan kokoa?
Jaahas, pyykit kutsuu...
Sunmom ja pirpana rv11+3
Joku kirjoitteli nähneensä himounia. Heh, minulle ne olivat tuttuja kahdessa edellisessä raskaudessa. Unissani usein (kuulemma) hiplailin miestäni ja esitin sille ihan kummallisia seksikysymyksiä aamuyöstä. Mies oli jo loppuvaiheessa raskautta aika kypsä mun uniini, jotka sekin sai kokea lähes joka yö. Pahimpia, mitä muistan oli lesbo-orgiat, missä oli mm. suomalaisia naispoliitikkoja, kuten Uosukainen. Ne meni kyllä välillä jo painajisenkin puolelle.
Nyt ei ole vielä tullut unia nähtyä. Toivottavasti en näekään. :D
Masu on ollut kipeä. Oksetus jatkuu. Muuten on aikas jees fiilikset. :)
(.) taisin eilen erehtyä sanomaan että oloni on ollut melkein mainio. niinpä niin, se kostautui tänään. oli meinaan ensimmäinen päivä kun joutu töissä tekeen vessanpöntön kanssa tuttavuutta. mietin jo että olisinko lähtenyt kesälomalle päivän etuajassa, mutta kun se olo siitä helpotti ja oon siä vastaavana, niin ehkä mä huomenna siks reiluks kolmeks tunniks meen mitä oon suunnitelllu. tää väsymys on kans jotain kamalaa, tosin voi osittain johtua myös siitä että työstressi helpottamassa näin loman lähestyessä. toivottavasti tuosta oksentelusta nyt vaan ei tuu mikään tapa, kun ensi viikko pitäisi aika tiiviisti autossa istua :P
sapa: mä seurasin aikanaan niitä garyn ja tonyn myöhäisempiä aikoja kun niillä oli emännät ja kaikkee, noita aikasempia jaksoja en oo juuri seurannut.
anne83: enpä oo aiemmin huomannutkaan että noin läheltä kirjoittelet:) minä täällä nokialla. vielä ikäsikin näyttää samalta kun itellä, tiä vaikka oltais joskus koulussa tms nähty kun 22 ja puoli ekaa vuottani tampereella asuin. sattumaa... onkos teille eka tulossa? (voisin tietty tuolta listalta tarkistaa...) ois vaan kiva " tutustua" johonkin samassa tilanteessa samoihin aikoihin olevaan...
petrapan: kylläpä teillä hoitui tuo asia hienosti. ja onneksi kuulumiset hyviä:)
kataya: eikös vaan aika lailla konkretisoidu tää asia kun kuulee sellasen paukkeen;)
monttu: oot päivän mua edellä, mulla vasta huomenna vika työpäivä. oon jo laskeskellut että kauanko sitä loman jälkeen ehtii töissä oleen. voipi olla että maksimissaan kaks kuukautta. oon tavallaan hoitoalalla, ja työ on välillä fyysistä, mutta tietty myös henkinen puoli pitää ottaa huomioon kun esim iltaisin ja viikonloppuisin ollaan yksin töissä. eipä tuolta kukaan oo " kestänyt" siihen viralliseen äitiysloman alkuun asti. pomo tais puhua et oli kuus viikkoo saikulla ennen äippäloman alkua. ok, meni vähän asian viereen, mutta tuli mieleen...
zatu: hui millaista postia. varmaan tooosi hyvillä mielillä nyt loman viettoon.... bd
sunmom: ihanat äänet kuulunut sielläkin:) mulla olis veljen häät ens kuun lopulla. vielä en oo uskaltanut pukua ostaa, kun ei tiiä missä tilassa toi massu silloin on.
murjaani: voi sun unia...;) melkein voisi jo käydä sääli miestäkin;)
tikru ja simppis 14+1
Minkä takia sulta siis otetaan ne veritestit? Sori oon vähän paukapää ja pitää vääntää rautalangasta. Ei mulle siis ainakaan ole neuvolassa mitään puhuttu, et niitä ainakaan kaikilta otettais. Ite kyllä menisin jos ilmaiseksi sais tietää et vauva on kunnossa ja vielä sukupuolenkin.
_tigger_ ! Mä en siis ole Tampereelta kotoisin, mut ollaan täällä asuttu nyt 4 vuotta. Ja mulla on 2 lasta jo ennestään. Silti ois ihan mukava Tamperelaisten ja lähikunnista olevien tammikuisten kanssa tutustua. Meidän vanhalla naapurilla on 3 lasta, ja sillä oli odotusajalta oleva porukka joka lapsen synnyin kuukaudelta. Se oli aika mukavaa kattoa kun ne tapas joskus meidänkin kerhiksellä ensin pallomahoina ja myöhemmin vauvojen kanssa. Niillä siis kiersi se kuka kestitsi koko sakin ja silleen. Ja voishan yrittää jotakin tapaamista vaik jonnekin kahvilaan tai jonnekin joskus järkkäillä. Jos siis muita innostuneita on.
Siis meidän neuvolassa on mahdollisuus osallistua tähän alkuraskauden veriseulontaan, jos niin haluaa. Ihan kuka odottaja tahansa iästä riippumatta.
Ja ihan ilmaisia ovat, kuten np- ja rakenneultrakin. Mutta vauvan sukupuolta tässä ei selvitetä, enkä haluaisikaan.
Moi!
Mä en nyt aiemmin oo täne pinoutunu, mut piti tulla kommentoimaan tohon Zatun postiin..
Elikkä mä kans osallistuin siihen trisomia veriseulontaan ja sieltä sit tuli kutsu jossa oli aikaistettu viikolla mun nt-ultra aikaa sekä lisätty käynti perinnöllisyyspoliklinikalle. Mä siis oon jo käyny siellä. Ja siellä sit selkisi että jos arvio verinäytteen ottoajasta (mulla oli rv9+1 ) heittää vaikkapa viikolla, voi tulos olla aivan päinvastanen, siinä siis pitäis tietää tarkka menkkojen alkamispäivä, jota mä siis en tienny. Tää tulos oli jotain 1/150 ja alle 1/250 tutkitaan tarkemmin. Mut sit ku ultralla katottiin vauvan todellinen koko ja laskettiin uusi laskettuaika niin mulla heitti sen riskiluvun jonnekki 1/3700.. Sit luonnollisestikkaa ei istukkatutkimusta ees ehdotettu.
Mulla on yhellä tutulla kans käyny näin ettei oo tarkkaa menkkojen alkamispäivää tiedetty ja nasahti sit siihen veriseulaan->tuloksena täysin terve tyttö.
Tais tulla sekavaa tekstiä.. Pistäkää myöhäsen ajankohdan piikkiin.. =)
T:Miiwa 12+3
meillä täällä teletapit kovasti tanssittaa muksuja joten saan taas hetken kirjoitella rauhas... on ollu nyt niin pitkään sateista ettei oo tullu muksujen kans ees pihalla hirveemmin mitään touhuttua niin tuntuu et ne oikein pursuaa energiaa. pitäis varmaan tänään koettaa keksiä jotain niille et saisvat temuttua ylimääräiset energiat pois.
tytön synttärit vaan lähestyy ja pitäis huomenna vielä käydä ostamas tarpeita aarrejahtiin ja ongintaan. aateltin et enempää ei järjestetä touhuamista kun lapset kuitenkin haluaa leikkiä ihan omia leikkejään, ja ei sit oo liian täyteen tungettu päivä niille.
olin aika järkyttyny kun katoin iltalehdin netistö otsikot tänään. en ymmärrä miten siellä belgiassa aina lapsille käy noin huonosti. itse jäin kyllä ihmettelemään vanhiempien vastuuta tapahtuneesta siinä mieles et itselläni ei kävis pienes mieles jättää 10- ja 7-vuotiasta yksinään ilman minkäänlaista valvontaa johonkin pomppulinnaan kun ite painelisin nauttimaan alkoholia... asiasta voi olla monta mieltä mut ite oon niin vainoharhainen jo täällä suomes et tekee pahaa pelkkä ajatuskin. no se siitä. en halua lietsoa riitaa tai mitään sellaista.
oma olo ihan mainio, olin puntarin mukaan laihttunu puoli kiloo alkuviikon neuvolapunnituksesta vaikka omasta mielestä oon syöny ihan samalla tavalla koko ajan. no ei se tällä alkupainolla tee mitään pahaakaan, sokerirasitukseen joudun joka tapukses kun alkubmi oli 26. jokaisssa raskuadessa oon siinä käyny ja ikinä niissä ei oo ollu mitään, toivottavasti ei nyttenkään. väsymys on mun ainainen kaverii iltaisin , tosin eilen sain valvottua jopa 10 asti ja kattottua csi new yorkin vaikkei se mun mielestä olekaan niin hyvä kuin alkuperäinen csi. onko täällä muuten muitakin garyn ja tonyn faneja;)? mä ainakin nauran aina ihan kipeenä niitten herrojen toilailuille... jaksaa aina vaan naurattaa vaikka ovat jo uusintoja.
mutta vuoro muillekin. sateista torstain jatkoa!!!
sapa