Miksi minä tiesin jo tammikuun lopulla että tämä on edessä Suomessakin?
Ja olen vain tavallinen amk-pohjalta ponnistava rivipirkko. Keräsin kunnon kotivaran ja kuten sanottua tiesin, että piru on irti meilläkin. Miksi oi miksi ei voitu toimia ajoissa?
Kommentit (21)
Esim kaupoissa ei olisi yhtään mikään piru irti jos ei olisi kotovarahamstraajia. Olet omalta osaltasi syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ MINÄ TIESIN! Joo ihan kaikki tiesi että korona tulee Suomeenkin. Et ole mikään ennustaja.
En niin, olen selvännäkijä.
Tiedätkö mikä on tilanne 6 kk päästä ja miten varaudut? Vinkkejä pinoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta omien arvioideni perusteella väittäisin, etä tilanne tulee menemään pahempaan. Eli siltä kantilta sitten varautuminen itse kunkin henkilökohtaisen tilanteen mukaan. Helpolla tästä ei päästä, mutta se on vain oma näkemykseni.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, viestintuojat pääsevät hengestänsä.
THL tyyppien pitää erota ja saattaa syytteeseen, niin huonosti tämän hoisivat.
No olihan tämä jo Kiinassa tiedossa marraskuussa jo, että ei tarvitse olla kummoinen että älyää sen leviämisen Suomeen...
Lokakuussa mahani kertoi tästä tulevasta kriisistä, minä en uskonut. Olisin hyvin kerinnyt varoittaa kansaa.
Kaikki muut tiesi paitsi hallitus, joka keskittyi vain hakemaan Kreikan leirilta porukkaa ja hankaloittamaan autoilijoiden elämää.
Sokea kanakin löytää joskus jyvän.
Olen aika monesta pienestä otsikosta miettinyt, että tästä voi tulla iso juttu. Eikä todellakaan kaikesta ole tullut mitään maailman laajuista härdelliä. Ja joskus osuu oikeaan. Esim. Kaakkois-Aasian tsunamin ensimmäiset otsikot olivat tyyliin iso maanjäristys, itse mietin heti että nyt on tainnut käydä pahasti. Silloin todella oli. Mutta suurimmaksi osaksi aavistuksen on mennyt pieleen.
Ihan samalla tavalla mietin tammikuussa, että mitäs jos tuo tulee tänne. Mutta en villeimmissä kuvitelmissaan osannut kuvitella, että esim. Suomessa suljetaan koulut ja Uudenmaan raja suljetaan.
Tajuatteko että meillä on edessä sama mikä Italiassa? Ihmisiä, nuoria ja vanhoja, kuolee kuin kärpäsiä. Toukokuussa on satojatuhansia sairastuneita. Kai nykyihminen vaan menee kieltotilaan. Ei minulle, ei täällä.
Minäkin aattelin, että lintuinfluenssa tulee tänne silloin kun se riehui maailmalla.
Ei tullut.
Aina kun kuulee jostain niin jos aattelee, että kyllä se tänne tulee, niin kyllä se varmaan joskus osuu oikeaankin!
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko että meillä on edessä sama mikä Italiassa? Ihmisiä, nuoria ja vanhoja, kuolee kuin kärpäsiä. Toukokuussa on satojatuhansia sairastuneita. Kai nykyihminen vaan menee kieltotilaan. Ei minulle, ei täällä.
Tajuamme!! Kaivoimme naapurin kanssa haudat kummankin perheille.
Meillä myös alettiin varautua jo tammikuun puolesta välistä. Aina kaupassa käydessä vähän ylimääräistä. Kun on yleensäkin pakastimet täynnä, eikä kuiva-aines kaapitkaan ole tyhjinä, nyt voimme porskuttaa muutaman kuukauden ilman kauppareissuja.
Siinä vaiheessa kun hamstraaminen alkoi, katselimme kauhuissamme tyhjien hyllyjen kuvia. Ja ei, ne tyhjät hyllyt eivät ole meidän syytämme. Jos kaikki olisivat parin kuukauden aikana vähitellen lisänneet kotivaraa, mitään paniikkia ei olisi tullut, hyllyjä olisi pystytty täydentämään kulutusta vastaavasti.
Jos pitää "ennustaa" tulevaa, omani on tässä: tämä loppuu yhtä nopeasti kuin alkoikin, ehkä jo huhtikuun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuamme!! Kaivoimme naapurin kanssa haudat kummankin perheille.
Respect. Tässä on asenne kohdillaan.
Mun teinityttö tiesi ennen kuin täällä oli kuultu koko sanaa. Sanoin hänelle, että ei se tänne tule, kun ei ne ole ennenkään tänne tulleet. Tyttö oli vahvasti sitä mieltä, että nyt tulee.
Minäkin tiesin ja valmistauduin jo silloin pakenemaan tänne mökilleni.
Mutta radiossa kerrottiin ihan totena, että Suomen kansa on tyytyväinen hallituksen ja viranomaisten toimintaan. THL:ää vähän moititaan, mutta jos oikein käsitin, enemmistö hyväksyy toiminnan (=toimettomuuden). Voiko tämä pitää paikkansa? Pitääkö todella suuri enemmistö Sanna Marinia hyvänä pääministerinä? Ja hallituksen kriisinhallintaa onnistuneena?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tiesin ja valmistauduin jo silloin pakenemaan tänne mökilleni.
Mutta radiossa kerrottiin ihan totena, että Suomen kansa on tyytyväinen hallituksen ja viranomaisten toimintaan. THL:ää vähän moititaan, mutta jos oikein käsitin, enemmistö hyväksyy toiminnan (=toimettomuuden). Voiko tämä pitää paikkansa? Pitääkö todella suuri enemmistö Sanna Marinia hyvänä pääministerinä? Ja hallituksen kriisinhallintaa onnistuneena?
Minulta ei ainakaan ole kysytty, enkä oikein usko noihin lukuihin.
No ei siihen mitään ennustajan lahjoja tarvita, kun on jo useampi vuosi opittu tulkitsemaan poliitikkoja ja lukemaan mediaa rivien väleistä. "Naisia ja lapsia - Suomi ei ole houkutteleva maa", "Peskää käsiä, hyvin pieni riski että virus tulisi Suomeen". Ja kuinkas sitten kävikään.
KYLLÄ MINÄ TIESIN! Joo ihan kaikki tiesi että korona tulee Suomeenkin. Et ole mikään ennustaja.