Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten Suomi saattoi selvitä sotien jälkeen jaloilleen, kun Suomi kuulemma ei selviä koronan jälkeisestä ajasta?

Vierailija
26.03.2020 |

Onko maailma muuttunut niin, että enää ei voi selvitä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on muuttunut. Sosiaaliturva oli sotien jälkeen olematon. Toimeentulosta huolehdittiin itse tekemällä sitä ”kakkaduunia” tai perhe. Nyt hyvin monen toimeentulosta vastaa yhteiskunta suoraan. Kaikki mitataan rahassa. Yhteiskunta huudetaan osallistumaan lähes kaikkeen toimintaan.

Vierailija
2/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avainsana on pullamössö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäistä köyhyyttä kesti sotien jälkeen vuosikausia ja senkin jälkeen. Suomi oli rutiköyhä vuosikymmeniä. Kai Suomi voi nytkin selvitä mutta 10-20v on pitkä aika elää köyhyydessä.

Vierailija
4/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys tekee hyvää kaikille.

Vierailija
5/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä ainakaan minulle tehnyt. Hauska olisi kuulla perustelusi väitteelle.

Vierailija
6/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodasta toipunut sukupolvi oli vähän eri laatua kuin nykyinen pullamössöön tottunut. Silloin puhuttiin sisusta josta nykyiset ei tiedä mitään. Ollaan vaan mistään mitään tietämättömiä eikä osata luopua tai muuttaa omaa lepposaa elämää.

Vierailija
7/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi me lähetään Afrikkaan mitään kehitysapua? Köyhyydessähän on ihan hyvä elää?

Vierailija
8/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä ainakaan minulle tehnyt. Hauska olisi kuulla perustelusi väitteelle.

Niin no olen kuin sinä. Ajattelen että muidenkin pitää maistaa köyhyyttä ja todeta miten hyvältä se tuntuu.

Köyhänä ihminen ottaa itselleen oikeuksia.

Erityisiä oikeuksia.

Eli että kun olet köyhä ja sinulla ei ole virkaa niin voit tehdä näin ja näin, koska et voi muutenkaan saada potkuja.  Eli köyhyys vapauttaa tavallaan.

Vierailija
9/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma, kuulin jostain, joku kertoi...

Vierailija
10/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi me lähetään Afrikkaan mitään kehitysapua? Köyhyydessähän on ihan hyvä elää?

Olen ihmetellyt samaa. Että miksi ette esimerkiksi lähetä minulle rahaa, mutta Afrikkaan kuitenkin.

Kyllä köyhyys tekee hyvää. Köyhänä ottaa itselleen vapauksia, mitä normaalisti ei tulisi tehtyä.

Vierailija
11/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sodasta toipunut sukupolvi oli vähän eri laatua kuin nykyinen pullamössöön tottunut. Silloin puhuttiin sisusta josta nykyiset ei tiedä mitään. Ollaan vaan mistään mitään tietämättömiä eikä osata luopua tai muuttaa omaa lepposaa elämää.

Miten elämä voisi olla leppoisaa kun käyttää käyttää pelkästään yli kymmenen tuntia päivästään siihen että saa lapsille ruokaa ja katon pään päälle?

Ehkä sodan jäljeen kaikkien ei tarvinnut ravata töissä hulluna kodin ulkopuolella niin että oli aikaa sille leppoissalle elämälle.

Vierailija
12/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki mitä hyvää se on sulle tehny? Jos selität jotain henkisyydestä, niin taloudellinen turvallisuus voi kyllä tehdä elämästä vielä henkisenpää kun pystyy keskittymään muihinkin asioihin kuin vain rahahuoliin.

Vierailija
13/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no olen kuin sinä. Ajattelen että muidenkin pitää maistaa köyhyyttä ja todeta miten hyvältä se tuntuu.

Erityisiä oikeuksia.

Eli että kun olet köyhä ja sinulla ei ole virkaa niin voit tehdä näin ja näin, koska et voi muutenkaan saada potkuja.  Eli köyhyys vapauttaa tavallaan.

Ei nyt auennut mitä oikeuksia voin ottaa itselleni koska olen köyhä? Miksi en voisi saada potkuja siinä kuin joku muukin?

Vierailija
14/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisiä oikeuksia.

Aivan, köyhyys vapauttaa sut rahasta. Ei tartte maksaa kiinteistöveroa kun et omista kiinteistöjä. Ei tarvitse huolehtia pääomaveroista kun ei ole pääomaa. Muut surkuttelee että milloin pitää vaihtaa talvirenkaat, köyhän ei tartte välittää, koska ei omista autoa. Tosi helppoa on tää köyhän elämä. (Ikävä vaan että köyhä joutuu maksamaan suhteessa enemmän veroja niistä pienistä tuloistaan.)

Kun on tarpeeksi köyhä vapautuu myös syömästä kun ei ole varaa ostaa ruokaa.

Iisiä elämää.

Vierailija
15/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki mitä hyvää se on sulle tehny? Jos selität jotain henkisyydestä, niin taloudellinen turvallisuus voi kyllä tehdä elämästä vielä henkisenpää kun pystyy keskittymään muihinkin asioihin kuin vain rahahuoliin.

Siis se että jos huomaan että jossain on otettavaa. Pyörä vaikka avoinna. Niin voin ottaa sen.

Ihan koska vain jos haluan.

Hyvätuloisena ei tulisi kuuloonkaan.

Eli köyhyys antaa oikeuksia mitä normaalisti ei tulsii tehtyä, kun on työttömyystuki jne.

Ei tarvitse ottaa niitä oikeuksia tehdä pikkurötöksiä.

Mutta jos rahat loppuu, niin ei muuta voi.

Silloin on vapaa kun on köyhä.

Köyhällä on oikeus viedä muilta.

Vierailija
16/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisiä oikeuksia.

Aivan, köyhyys vapauttaa sut rahasta. Ei tartte maksaa kiinteistöveroa kun et omista kiinteistöjä. Ei tarvitse huolehtia pääomaveroista kun ei ole pääomaa. Muut surkuttelee että milloin pitää vaihtaa talvirenkaat, köyhän ei tartte välittää, koska ei omista autoa. Tosi helppoa on tää köyhän elämä. (Ikävä vaan että köyhä joutuu maksamaan suhteessa enemmän veroja niistä pienistä tuloistaan.)

Kun on tarpeeksi köyhä vapautuu myös syömästä kun ei ole varaa ostaa ruokaa.

Iisiä elämää.

Tämä viesti oli selkeä. Köyhällä on vapaus kuolla pois. Paitsi että se sama vapaus on kaikilla muillakin.

Vierailija
17/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisiä oikeuksia.

Ei nyt auennut mitä oikeuksia voin ottaa itselleni koska olen köyhä? Miksi en voisi saada potkuja siinä kuin joku muukin?

kyl sä sitten köyhänä tajuat ku o nälkä kato

Vierailija
18/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se että jos huomaan että jossain on otettavaa. Pyörä vaikka avoinna. Niin voin ottaa sen.

Ihan koska vain jos haluan.

Hyvätuloisena ei tulisi kuuloonkaan.

Eli köyhyys antaa oikeuksia mitä normaalisti ei tulsii tehtyä, kun on työttömyystuki jne.

Ei tarvitse ottaa niitä oikeuksia tehdä pikkurötöksiä.

Mutta jos rahat loppuu, niin ei muuta voi.

Silloin on vapaa kun on köyhä.

Köyhällä on oikeus viedä muilta.

Kyllä jokainen sen pyörän voi ihan yhtä vapaasti varastaa. Ei se ole sen enempää kenenkään oikeus tai vapaus.

Lisäksi minä jo valmiiksi köyhä menettäisin vielä työni jos sen tekisin eikä minulla ole mitään puskuria ja tukikin jää pienemmäksi kuin sellaisen jolla suuremmat tulot.

Vierailija
19/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sukupolvi ollut sodasta toipunut, vaan selvinnyt. Ja selviämisellä oli kova hinta. Harva sen kaiken läpi puskenut oli mukava tai tasapainoinen.

Vierailija
20/37 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyyden hyviä puolia on se että se vie aloitekyvyn.

Passivoi, keskittyy vain olennaiseen.

Mistä saa pilluu, ruokaa ja kännit.

Jos nyt muistellaan kuuluisia köyhiä, niin muistatteko mitä mieltä Aleksis Kivi oli köyhyydestä.

Aivan oikein. Hyvin opittu läksyt lapsukaiset. Ne jotka ei tiedä, niin googlaa nyt ja vähän äkkiä jumalauta :)

Napautan sormia ja vähän äkkiä. NYT!