Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahdollisuudet opiskeluun aikuisena (velallisena) - kertokaa tarinanne!

Vierailija
26.03.2020 |

Eli kaipailisin ideoita ja inspiraatiota teiltä, jotka olette aikuisena muita tutkintoja suorittaneet ja etenkin, jos teillä ei ole ollut mahdollisuutta mihinkään aikuiskoulutustukeen tai virkavapaaseen (näitä mahdollisuuksia on kai vain pitkään vakituisena jossain työskennelleinä?).

Mitä mahdollisuuksia on köyhällä pätkätyöläisellä opiskella uutta alaa etenkin jos ei halua miksikään lähihoitajaksi? Yliopistotutkinnoistakin jotkut kiinnostaisi, mutta en voi sitoutua mihinkään 8-16 opiskeluun kun elanto pitää tienata jotenkin. Useimmilla yli kolmekymppisillä on lisäksi vielä asunto- yms. velkaa maksettavana ja ehkä perhettäkin hoidettavana.

Opiskelu ei vieläkään ole työelämään nähden tarpeeksi joustavaa jos minulta kysytään. Esim. amk- ja yliopistotutkintoja pitäisi voida suorittaa nykyistä joustavammin eikä pelkästään päiväopetuksena. Näitä pitäisi voida myöskin yhdistää sujuvasti työelämään ja huomioida hyväksiluettavina aiemmat opinnot ja työkokemukset.

Oppisopimusopiskelu kiinnostaisi, mutta kumman vaikeaa niitä paikkoja on löytää. Olen parilta eri alalta kokeillut.

Eli kerro oma tarinasi. Kerro myös ikäsi ja se, mitä opiskelit ja vähän taustaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OPiskelin 2 tutkintoa, mies kävi töissä ja huolehti asumiset ja muut laskut.

Vierailija
2/11 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain ammattikorkeakouluissa on tutkintoja kokonaan verkko-opetuksena, opinnot voi suorittaa omaan tahtiin minimimäärällä ryhmätöitä ja jotkut kurssityöt voi tehdä omalla työpaikalle ja aikaisempia opiskeluja tai osaamista voidaan hyväksilukea. Lisäksi perusharjoittelu voidaan kuitata työkokemuksella.

Kannattaa ottaa selvää näistä mahdollisuuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin opiskeluja esim amk, mutta vain monimuoto/verkko opintoja. Kotipaikkakunnalla ei ole osuvaa alaa, mutta täällä voisi tenttiä. Hankala tosiaan löytää mitään sopivaa.

Vierailija
4/11 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin AMK-opinnot 38-vuotiaana. Nuoruudesta oli vielä 1,5 vuoden opintotuet käyttämättä ja sain ne siihen alkuun. No oli ne silti paljon pienemmät kuin työttömyyspäiväraha, jota sain sitä ennen. Mieheltä tietenkin kysyin, sopiiko hänelle että opiskelen, koska perheen elatus ja asuntolainan maksu jäivät hänen harteilleen. Tiukkaa oli etenkin siinä vaiheessa kun en saanut enää opintotukea. Mutta siinä toivossa tähän ryhdyttiin, että opintojen jälkeen saisin asiallisempaa työtä. No en saanut. Opintojen jälkeen olin pitkään työtön ja lopulta pääsin pysäköinninvalvojaksi, jossa riittää että on ajokortti ja osaa suomea. 

Kannattaa todella miettiä se ala mitä lähtee opiskelemaan. Onko se sellainen ala, jolle on mahdollista työllistyä aikuisena aloittelijana. Ja vaikka kirveellä pitäisi opintojen aikana päästä niihin oman alan töihin. Itse en tajunnut tuon tärkeyttä, olisin ehkä vimmaisemmin hakenut niitä kesätöitä jos olisin tajunnut, etten ikinä pääse oman alan töihin jos en opiskelujen aikana pääse oman alan kesätöihin. 

En silti koe että opinnot olisivat ihan hukkaan menneet, niistä on ollut apua asuntolainalaskelmissa ja sijoitusten hoitamisessa. Mutta tietty harmittaa ettei niistä opinnoista ollut apua työllistymiseen.

Vierailija
5/11 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain ammattikorkeakouluissa on tutkintoja kokonaan verkko-opetuksena, opinnot voi suorittaa omaan tahtiin minimimäärällä ryhmätöitä ja jotkut kurssityöt voi tehdä omalla työpaikalle ja aikaisempia opiskeluja tai osaamista voidaan hyväksilukea. Lisäksi perusharjoittelu voidaan kuitata työkokemuksella.

Kannattaa ottaa selvää näistä mahdollisuuksista.

Saisiko konkretiaa, eli mitä opintoja ja missä amk:ssa voi suorittaa kokonaan verkko-opetuksena?

Jos tekee pätkätöitä, kuten aloituksessa mainitsin, ei ole  juurikaan mahdollisuuksia tehdä koulutöitä "omalle työpaikalle" kun sitä ns. omaa työpaikkaa ei ole.

Selvää olen kovasti ottanut, eikä vieläkään ole löytynyt sopivaa alaa eikä mahdollisuutta. Muuten en kai olisi täällä kyselemässä. ap

Vierailija
6/11 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin AMK-opinnot 38-vuotiaana. Nuoruudesta oli vielä 1,5 vuoden opintotuet käyttämättä ja sain ne siihen alkuun. No oli ne silti paljon pienemmät kuin työttömyyspäiväraha, jota sain sitä ennen. Mieheltä tietenkin kysyin, sopiiko hänelle että opiskelen, koska perheen elatus ja asuntolainan maksu jäivät hänen harteilleen. Tiukkaa oli etenkin siinä vaiheessa kun en saanut enää opintotukea. Mutta siinä toivossa tähän ryhdyttiin, että opintojen jälkeen saisin asiallisempaa työtä. No en saanut. Opintojen jälkeen olin pitkään työtön ja lopulta pääsin pysäköinninvalvojaksi, jossa riittää että on ajokortti ja osaa suomea. 

Kannattaa todella miettiä se ala mitä lähtee opiskelemaan. Onko se sellainen ala, jolle on mahdollista työllistyä aikuisena aloittelijana. Ja vaikka kirveellä pitäisi opintojen aikana päästä niihin oman alan töihin. Itse en tajunnut tuon tärkeyttä, olisin ehkä vimmaisemmin hakenut niitä kesätöitä jos olisin tajunnut, etten ikinä pääse oman alan töihin jos en opiskelujen aikana pääse oman alan kesätöihin. 

En silti koe että opinnot olisivat ihan hukkaan menneet, niistä on ollut apua asuntolainalaskelmissa ja sijoitusten hoitamisessa. Mutta tietty harmittaa ettei niistä opinnoista ollut apua työllistymiseen.

Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Tuolta kantilta olen itsekin ajatellut... olen muutaman vuoden nuorempi kuin sinä ja kolme tutkintoa löytyy ennestään eikä yksikään niistä ole kunnolla työllistänyt. Päätin jo, etten opiskele enää yhtään mitään, joka ei työllistä erittäin suurella varmuudella. Se rajaa alan valintaa jonkun verran kuten myös se, että olen yksin asuva ihminen. Minulla ei ole puolisoa kustantamassa elämistä jos heittäydyn täyspäiväiseksi opiskelijaksi. Sen vuoksi aloituksessa olin erityisen kiinnostunut (pätkä)työn ja opintojen yhdistämisestä. ap

Vierailija
7/11 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa opinnot ei ole 8-16 paitsi ehkä jossain lääkiksessä. Kursseja voi käydä tenttimällä, verkko-opintoina ym.

Itse olen muutamaa kurssia vaille hallintotieteiden maisteri ja käynyt koko ajan myös töissä.

Vierailija
8/11 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa opiskelijoista on pätkä- ja osa-aikatyöläisiä. Jos se onnistuu heiltä, miksi ei sinulta? Mitä ne kolme aiempaa tutkintoa ovat, onko kolmannen asteen opintotukea vielä käytettävissä? Jos sulla esim on jo alempi korkeakoulututkinto, voi monet (alaa sivuavat) maisterintutkinnot suorittaa siihen päälle 2-3 vuodessa.

Vierailija
9/11 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa opiskelijoista on pätkä- ja osa-aikatyöläisiä. Jos se onnistuu heiltä, miksi ei sinulta? Mitä ne kolme aiempaa tutkintoa ovat, onko kolmannen asteen opintotukea vielä käytettävissä? Jos sulla esim on jo alempi korkeakoulututkinto, voi monet (alaa sivuavat) maisterintutkinnot suorittaa siihen päälle 2-3 vuodessa.

Juu tiedän - niin päin, että päivät koulussa ja illat töissä. Mutta entäpä jos on päivät töissä?

Itsellä ei ole enää opintotukea käytettävissä. ap

Vierailija
10/11 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tiedän - niin päin, että päivät koulussa ja illat töissä. Mutta entäpä jos on päivät töissä?

Itsellä ei ole enää opintotukea käytettävissä. ap

Aikuiskoulutuksia järjestetään viikonloppu- ja ilta sekä verkko-opintoina. Itse teen yliopisto-opintoja avoimen yliopiston kautta. En ole vielä täysin päättänyt alaa, mutta eiköhän se tästä selkeidy, olen tehnty lähinnä matikan ja tietotekniikan peruskursseja. Jotkut yliopistot tarjoavat myös maksuttomia kursseja, katso  opintopolku.fi

Vierailija
11/11 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OPiskelin 2 tutkintoa, mies kävi töissä ja huolehti asumiset ja muut laskut.

Eli tässä vinkki! Hanki rikas ja tyhmä mies!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi