Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No ni suomalaiset, marjoja poimimaan. Ulkomaalaisia ei tule.

Vierailija
25.03.2020 |

Jaa ei vai? Perustulo olis kivempi.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saas nähdä joutuuko valtiot tekemään kuin aikoinaan 30-luvulla eli määräämään jengin hätäaputyöhön, jos tämä tilanne pitkittyy. Kaikki työttömät joutuvat maatiloille duuniin tai menettävät avustuksensa. 

30-luvulla hätäaputyöt olivat lähinnä nöyryytyksen vuoksi. Taustalla oli sisällissota ja sen vihanpito, suurin osa työttömistä vasemmistolaista työväestöä, jolle annetut avustukset olivat oikeistolle 'laiskoille syöttiläille rahan syytämistä'. Joten näennäisiä töitä sitten keksittiin, jotta kateellisuus helpottaisi ja jengi pääsisi tuntemaan ylemmyyttä entistä enemmän. Siellähän se nuori Rautavaarakin naputteli äitinsä kanssa pienellä vasaralla pikkukiviä Oulunkylän urheilukentällä paukkupakkasissa monet päivät ja saivat ruokakuponkeja palkkioksi. Koneella työ olisi tehty päivässä. Mutta haluttiin nöyryyttää.

Vierailija
2/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin pellolla oli kotimaisia poimijoita joskus 90-luvulla, sittemmin vain ulkomaisia kun suomalaiset halusi parempiin töihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien asuttamien lähiöiden lähimetsät kolutaan tyhjiin joka kesä. Antakaa autot ja asunnot sieltä missä on suuria metsiä niin varmasti moni lähtee.

Vierailija
4/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi talvena ei tarvitse ostaa kaupan pakastimesta kotimaista mustikkaa tai puolukkaa. Ei kukaan täysjärkinen lähde metsään haravan kanssa tekemään 12 tunnin päiviä saadakseen muutaman kympin.

Vierailija
5/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä sain melkein tonnin enkä tehnyt mitään 12 tunnin päiviä vaan oman tahtoni mukaan.

Vierailija
6/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ideasta. Nyt pitäisi vain löytää joku heittäisi mut sinne metsään ja sitten takaisin sankoineen täältä Helsingistä. Itsellä ei korttia eikä autoa eikä varaa niihin.

Vierailija
7/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti jos Suskikin tulee. Kesäkuuma uuuuuuuhh!

Vierailija
8/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervassareilla menee huonosti näinä aikoina. Voi kyynel.

Vierailija
9/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimitaan omat marjat, ei tarvitse ostaa.

Vierailija
10/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Susanna Koskelle työ?

Vierailija
11/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin pellolla oli kotimaisia poimijoita joskus 90-luvulla, sittemmin vain ulkomaisia kun suomalaiset halusi parempiin töihin

Taisi vain naapuri haluta halvempaa orjatyövoimaa töihin.

Vierailija
12/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja marjojahan metsässä on puolukka ja mustikka. Loppukesästä mustikka ja syksyllä puolukat, tämä tiedoksi, vielä ei edes kuki.

Vierailija
13/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olikin paljolti kyse siitä n. 20 000 ulkomaalaisesta joukosta, jotka ovat tiloilla töissä. Mansikkatiloilla, erikoiskasvitilat jne. Naapurina on n. 200 ha tila, joka tuottaa kaalia, porkkanaa, erilaisia salaatteja, sipulia, viljaa viljelykierrossa. En ole uskaltanut asiasta isäntää haastella, kun on tullut muutaman kerran vastaan. Äkkiä vaan tervehditty sillä parin metrin turvavälillä, ja jatkettu matkaa.

Vierailija
14/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi marjakausi voi jäädä välistä.

Ei sinne kukaan mene poimimaan 7 päivänä viikossa. Ja elämään marjatilan varastoon. Paskalla palkalla. Verottaja vie loputkin.

Pitää olla todella hyvässä kunnossakin

Ei siella pärjää yksikään marjatilan vetäjän oma lapsi. Ei ole pellolla

Vierailija
15/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimin marjoja ihan vapaaehtoisesti. Se on mielipuuhaani.

Vierailija
16/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut yhden kesän mansikkapellolla poimijana. Siitä on tosin jo 20v aikaa. Oli ihan kivaa hommaa. Olen myös jakanut lehtiä pyörällä. Ei mitään ongelmaa. Nykyään on maisterin paperit, mutta en edelleenkään vierasta lapiohommia. Ei se yksi paperi mua sen hienommaksi tee! Mieluummin olen töissä kuin makoilen kotona. N38

Vierailija
17/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun saa yhtä hyvän palkan elintasoon nähden kuin thaikut tai ukrainalaiset poimijat.

Vierailija
18/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta marjastuskausihan on vasta loppukesästä/syksyllä..?

Kyllähän silloin jo tänne pääsee normaalisti

Vierailija
19/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kesänä tuskin uskallan syödä muiden poimimia marjoja. Joten kerään itse tai en ollenkaan, nytkään en uskalla ostaa esim. espanjalaisia tomaatteja tai muita ulkomailla tuotettuja tuoretavaroita.

Vierailija
20/27 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ideasta. Nyt pitäisi vain löytää joku heittäisi mut sinne metsään ja sitten takaisin sankoineen täältä Helsingistä. Itsellä ei korttia eikä autoa eikä varaa niihin.

Ei tarvi mennä kun Vantaan puolelle niin heti löytyy mustikkametsiä. Junalla ja bussilla pääsee, sankoja on sellasia mihin saa kannen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi