Onko muita, joille kauppa on muuttunut vastenmieliseksi pöpöviidakoksi?
Minua alkaa puistattaa jo pelkkä kaupan ovesta sisään astuminen. Ostoskärryt ja ostoskorit kammoksuttaa ja niihin tarttuminen saa aikaan suorastaan spitaalisen tunteen. Samoin kuin kaikki myytävänä oleva tavara, muista asiakkaista nyt puhumattakaan. Myös niihin ostoksiin koskeminen kotona etoo, samoin kun kauppakassin laskeminen lattialle. Voiko tältä kirotulta virukselta lopulta mitenkään täysin suojautua?
Kommentit (19)
On. eilen kävin kaupassa ja vieläkin paniikissa, että jos tartunta. Omainen on riskiryhmää ja asuu kanssani, pelkkä kausiflunssakin riittäisi kaatamaan hänet. Meillä ei ole lähistöllä kauppakassipalvelua,.
Mutta mitä se kauppakassipalvelu muuttaa? Eikös se ole pikemminkin silmien sulkemista tosiasioilta? Samat tavarat ne kotiin roudataan, mitkä oli tarkoitus itsekin hakea, mutta itse hakien sentään pystyt edes hieman vaikuttamaan niiden käsittelyyn. Sinullahan ei oikeasti ole hajuakaan, miten tämä tuhansia paketteja käsittelevä kauppakassien lastaaja niitä käsittelee ja onko hänellä jo mahdollisesti virus tietämättään.
Kyllähän tämä aika toivotonta on. Jotenkin tuntuu siltä, että on oakko nostaa vain kädet ylös ja antautua, mutta kun hoidan myös monisairaiden yli 80 vuotiaiden vanhempien ostokset, niin pakko vaan on jotenkin yrittää luovia, mutta juuri heidän kohtalonsa tässä eniten huolestuttaakin.
Olette nössöjä. THL:n suositusten mukaan kun toimii, ei ole riskiä tehohoidosta.
Kaupat ovat muutenkin epähygienisiä. Olen työskennellyt kokkina ja kaupassa, sitä järkytystä, kun näin miten elintarvikkeita kaupoissa käsiteltiin ja säilytettiin pesemättömissä varastoissa ja hyllyillä. Kasvikset pyörii lattioilla ja kylmäketju saattaa katketa. Eikä niitä kangashanskoja pestä tai vaihdeta usein.
Kyllä. Juuri täällä kerään rohkeutta lähteä ja mietin että miten selviän kauppareissusta ja minkä kaupan valitsen että ällöttää vähiten. Asun yksin ja juuri peruin yhden tilauksen noutamisen, kun olisi pitänyt julkisilla käydä hakemassa tuote yhdestä varastosta lentokentän vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat ovat muutenkin epähygienisiä. Olen työskennellyt kokkina ja kaupassa, sitä järkytystä, kun näin miten elintarvikkeita kaupoissa käsiteltiin ja säilytettiin pesemättömissä varastoissa ja hyllyillä. Kasvikset pyörii lattioilla ja kylmäketju saattaa katketa. Eikä niitä kangashanskoja pestä tai vaihdeta usein.
No näinhän se on, muttei tuollaista voi arkielämässä miettiä tai sekoaa. Ja sitä paitsi kaiken maailman pöpöjä on joka paikassa ja altistuminenhan parantaa vastustuskykyä ja vähentää allergioita tutkimusten mukaan. Ja eipä minua ainakaan kovin usein ole mitkään taudit koetelleet.
Joo, kammoksuttaa tarttua ostoskoriin ja kosken vain niihin tuotteisiin jotka myös ostan ja yritän poimia jostain muiden takaa, koska hyllyttäjillä sentään on aina käsineet. Ymmärrän tietysti että hyllyttäjä on järjestellyt tuotteet uudelleen ja saatan ottaa juuri sen mikä oli eilen edessä kaikkien lääpittävänä. Tämä lisää stressiä.
Pidän vähintään 2 metrin välin muissa kaupassakäyjiin, enkä ikinä tunge välikköön jossa on jo joku. Pidän tarkkaan huolta siitä että en koske käsilläni kasvojeni alueelle kauppareissun aikana.
Vaikka vastustan etämaksuominaisuutta, niin maksan nyt etämaksulla aina kun mahdollista.
Kassalta selvittyäni menen kipin kapin kaupan vessaan ja pesen käteni huolellisesti saippualla. Lopuksi desinfioin ne ja poistun mihinkään koskematta.
Käyn kaupassa noin joka toinen viikko ja ajan suoraan takaisin mökilleni. Mökillä menen ensiksi kylppäriin ja pesen käteni, sitten tyhjennän kauppakassin ja pesen käteni uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä se kauppakassipalvelu muuttaa? Eikös se ole pikemminkin silmien sulkemista tosiasioilta? Samat tavarat ne kotiin roudataan, mitkä oli tarkoitus itsekin hakea, mutta itse hakien sentään pystyt edes hieman vaikuttamaan niiden käsittelyyn. Sinullahan ei oikeasti ole hajuakaan, miten tämä tuhansia paketteja käsittelevä kauppakassien lastaaja niitä käsittelee ja onko hänellä jo mahdollisesti virus tietämättään.
Kyllähän tämä aika toivotonta on. Jotenkin tuntuu siltä, että on oakko nostaa vain kädet ylös ja antautua, mutta kun hoidan myös monisairaiden yli 80 vuotiaiden vanhempien ostokset, niin pakko vaan on jotenkin yrittää luovia, mutta juuri heidän kohtalonsa tässä eniten huolestuttaakin.
Näin on. Jos palkat on jotain luokkaa alle 10e tunti, niin itse ainakin saattaisin kassin valmiiksi saatua pieraista kassiin ja naurun luikauttaa uutta kassia kohden.
Kyllä se hinta tekee sen miten siististi töitä jaksaa painella.
Ajattelen aina näin.
Eli ravintoloissakaan en välttämättä käy kun itsellä pyörii sellainen ajatus että tarjoilija huonona päivänään saattaisi sylkäistä salaatin sekaan ihan extempore.
Sen verran on kiirettä ja matalat palkat niillä aloilla että kyllä tuoppiinkin takulla syljetään :)
Kokeilkaa keksimääni vinkkiä: tyhjän wc-paperihylsyn pyöräyttäminen joko ostoskorin tai -kärryn kahvaan käsien kohdalle! Olin aika innoissani kun keksin tämän. En todellakaan halua lähmiä niitä kahvoja.
Nyt saavat normaalit ihmiset vähän kokea millaista se pakko-oireisestä häiriöstä kärsivän elämä on. Alkaiskohan löytyä ymmärrystä
Vierailija kirjoitti:
Kauppakassipalvelu muuttaa sen, ettei kukaan voi yskiä tai aivastaa mua päin kaupassa, enkä tietämättäni kävele jonkun aivastusräkimispilven läpi.
Se siis pienentää tartuntariskiä vaikkei sitä täysin poistakaan. Ihon läpi virus ei mene joten hyvällä käsihygienialla kotona pinentää riskiä entisestään.
Käytän myös desinfioivaa puhdistusainetta mm. keittiön pinnoille kun tuon tavaraa kotiin.
Kaupassa saa tehdä muutenkin kaikkea täysin vapaasti, esimerkiksi minä kerran kaivelin persettäni ja sitten hypistelin samalla kädellä perunoita eikä kukaan puuttunut asiaan mitenkään.
Jos yhtään lohduttaa, niin asiat on ollut paljon huonommin esim. 6kk sitten. Silloin harva mietti näitä asioita ja pöpöviidakko oli todellinen. Nyt vain on leijona kuningas korona tullut paikalle ja julistanut itsensä valtiaaksi, muiden viidakonpöpöjen miettiessä, että "Mitäs helevettiä? Eiks leijonat kuulu savannille, eikä viidakkoon?" Mutta korona ei kuuntele, murisee vain tyytyväisenä, kun ihmiset hamstraavat hernekeittoa ja vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa saa tehdä muutenkin kaikkea täysin vapaasti, esimerkiksi minä kerran kaivelin persettäni ja sitten hypistelin samalla kädellä perunoita eikä kukaan puuttunut asiaan mitenkään.
Tomaatinpuristeluilmiö. Rapsutellaan vehkeitä tai tullaan vessasta pesemättömin käsin ja puristelemaan tomaatteja. Pesen Fairyllä, aina.
Vierailija kirjoitti:
Kauppakassin tilatessasi et joudu olemaan samassa tilassa viruksen levittäjien kanssa, etkä hengittämään samaa ilmaa heidän kanssaan (nimeomaan siitä voit saada tartunnan), etkä joudu myöskään koskettamaan pisaratartunnan saanutta ostoskärryä tai koria.
Et joudu suojamaan itseäsi ffp3 hengityssuojalla, etkä tarvitse suojalaseja. Kenkiesi mukana ei tule viruksia kotiisi kaupan lattioilta jne. jne.
Kun tuotteet tuodaan ovesi taakse tai annetaan sinulle kaupan pihassa, huoleksesi jää pitää tarpeeksi välimatkaa tavaran tuojaan ja desinfioida tuotteet ennen niiden siirtämistä paikoilleen.
KYLLÄ!!!! Jokainen terve päivä on päivä eteenpäin.
T.esimies kaupanalalla
Vierailija kirjoitti:
No niin Jonne, jätähän taas se äitylin kone taas rauhaan ja mene omaan huoneeseesi omalle koneellesi ja y*ilaudalle muiden keskenkasvuisten kavereidesi pariin. Täällä aikuiset juttelee aikuisten juttuja, te lapset voitte siellä y*ilaudalla ri ekkua ihan vapaasti keskenänne.
Vierailija kirjoitti:
Nyt saavat normaalit ihmiset vähän kokea millaista se pakko-oireisestä häiriöstä kärsivän elämä on. Alkaiskohan löytyä ymmärrystä
Jep, on tämä ollut ihmeellistä aikaa. Jos jo tavallisetkin ihmiset pohtivat pöpöjä ja niiden tarttumista suorastaan hysteerisesti tällä hetkellä, niin entäs pakko-oireinen joka on miettinyt näitä asioita päivittäin jo ennen koronaa.
T. Paniikkikohtaus lähellä kaupassa käydessä
Tollastahan kaupassakäynti on ollu jo muutaman viikon.
Nyt ollaan siirrytty kauppakassipalveluiden käyttäjiksi.