Muita jotka laittaneet kaiken kulutuksen seis?
Meillä laitettiin kaikki kulutus seis, jätettiin varaamatta ensi talven lomamatka, siirrettiin keittiöremppa hamaan tulevaisuuteen. Olleen ostettu vain ruokaa helmikuun alusta alkaen ja kasvatettu säästötiliä ja käteisvarantoa.
Vähän on huono omatunto koska nyt pitäisi tukea pienyrittäjiä mutta pakko on ajatella tässä tilanteessa myös itsekkäästi ja omaa ja lasten tulevaisuutta. Vaikka vielä on minulla ja miehellä töitä niin eipä tiedä onko kuukauden päästä.
Kommentit (30)
Olen kyllä, vaikka töitä minulla riittää, kun ala liippaa konkurssijuttuja. Ongelma on vain siinä, että normaalistikaan en kuluta juuri kotimaista tavaraa. En osta mitään kiinakrääsää kumminkaan, minkä kuvittelisi olevan toinen ääripää. En vain osta uusia vaatteita kuin ehkä 1-2 vuodessa, en käytä koruja tai meikkaa, en matkaile, en syö ulkona, ja se on minulle ihan normiarkea. Ruokaa ja välttämättömyystarvikkeita ostan entiseen tapaan. Joten teknisesti panoksessani kotimaan talouteen ei tapahdu muutosta. Normaalissa arjessa teen pakkohankintojen lisäksi vain muutamia kalliita keräilyesineostoja ulkomailta (yli 1000e esine) vuodessa. Nyt en uskalla ostaa niitä, kun Suomeen ei tule lentoja normaaliin tapaan, ja Suomesta ko. esineitä ei juuri saa. Tosin vähensin ostelua jo ennen koronaa, koska olen kuullut, että postin uusi tullimaksu on vielä vähän sähläystä ja ihmisiltä on jäänyt paketit tulliin pyörimään.
Kun korona
Mitäpä sitä muuta ostamaan kuin ruokaa, mihinkään ei voi mennä. Makkarapaketin ostin ylimäärästä, jos vkl laittais notskin pihalle.
Mä olen yrittänyt panostaa kotimaiseen kulutukseen. Ostan enemmän kotimaista ruokaa ja tuotteita. Säästän ulkomaisista huvituksista eli en ostanut yhtä peliä, jonka halusin ja yritän välttää ulkomaisia ekirjoja ja muita. Naamarasvaakaan en tilannut ulkomailta, vaan pohdin kotimaisia vaihtoehtoja.
En käytä nyt rahaa muuhun kuin ruokaan, kalaverkkoihin ja ammusvaraston täydennykseen. Bensaa saatan ostaa muutaman tynnyrin varastoon, kun sitä saa poikkeuksellisen halvalla.
Tilaan nyt sieltä mistä halvimmalla saa, eli ulkomailta.
Jätän ostamatta kaiken muun paitsi ruuan ja hygieniatuotteet. Tai no tänään osti viidellä tonnilla pihakalusteita
Asuminen maksaa kuten ennenkin, ruokaan menee reilusti enemmän. Vaatteita tms ei tarvitse nyt ostella ja bensaakin kuluu vähemmän. Reissut on siirretty syksylle, ehkä jopa peruuntuu.
Rahastot on purettu ja seuraan tilannetta ennenkuin sijoitan uudelleen.
Kulutan normaalisti matkusteluun, kulttuuriin (teatteri, keikat, oopperat jne) baareihin, urheiluun ja joskus ravintoloihin. Nyt kaikki on kiinni, joten kulutus nollilla paitsi pakolliset.
Tällä hetkellä rahaa kuluu vain ruokaan ja tarvittaviin hygienitarvikkeisiin yms.
Ostaisin kyllä jotain budjettiin sopivaa tavaraa, mutta eipä juuri huvita nyt kaupoissa pyöriä eikä edes netistä tilata kun joutuisin kuitenkin tuotteen jostain postista hakemaan.
Hirveät alaklikit. Ilmeisesti paikalla on kymmenkunta pelleä, joka ei tajua mitä kulutus tarkoittaa. Joka hengenveto teillä on kulutusta. Kukaan ei voi "laittaa seis" kaikkea kulutusta, senkin epärehelliset pallot.